Za rok vybudovala úspešnú značku svadobných šiat, ktorú si Slovenky zamilovali

  • Mladá Slovenka predáva svadobné šaty z bambusu. Čo jej v podnikaní najviac pomohlo?
  • V biznise je treba vedieť veci, ktoré sa na škole nenaučíš
  • Mladá Slovenka predáva svadobné šaty z bambusu. Čo jej v podnikaní najviac pomohlo?
  • V biznise je treba vedieť veci, ktoré sa na škole nenaučíš

Zuzana Kedroňová je inšpiratívna Slovenka, ktorá za približne rok úspešne rozbehla vlastnú odevnú značku Yoora studio. Šije svadobné šaty z ekologických materiálov, čo znamená že pri ich výrobe sa nepoužívajú chemikálie, ktoré škodia životnému prostrediu. A práve to je na jej tvorbe špeciálne a jedinečné.

Zuzana pochádza z Ružomberka. Vyštudovala osemročné gymnázium a pre odevný dizajn sa rozhodla nečakane v poslednom ročníku. Odišla teda na vysokú školu do Liberca. Pre vlastnú značku svadobných šiat sa inšpirovala po stáži v jednom z bratislavských salónov.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

The Bernadett dress at it’s best 🕊

Príspevok, ktorý zdieľa YOORA STUDIO (@yoorastudio),

Šaty šije z bambusového plátna, bio bavlny a mierumilovného hodvábu, všetko je certifikované. K prírodným materiálom mala vždy blízko, no priamo k bio látke sa dostala až keď odhalila „špinavé zákutia“ módneho priemyslu. V rámci ekologického spôsobu života tiež jazdí na bicykli, prezradila.

Vo svojej tvorbe je zatiaľ limitovaná, kvôli farebnosti. Jej šaty sú výlučne biele alebo majú jemný odtieň podľa toho, ako je prirodzene sfarbená konkrétna látka. „Ja vo svojej tvorbe nechcem používať chemické farbivá, a síce existuje veľa prírodných farbív, ale zatiaľ v tom nie som taká skúsená, tak to najprv potrebujem lepšie preskúmať,“ uviedla Zuzka.

Svadobné šaty od Yoora nie sú jednorázové a idú s trendom ekologickej a udržateľnej módy. Po svadbe neveste šaty dokáže upraviť na bežné nosenie, s tým počíta už pri počiatočnom navrhovaní.

Zaujímavosť: Yoora je kórejské dievčenské meno, ktoré symbolizuje nezávislú ženu s umeleckým cítením. Toto slovo sa interpretuje aj ako hodváb a hojnosť.

Risk – zisk

Módny biznis je veľmi presýtený a Zuzkin kapitál bol trikrát menší, ako potrebovala. Ona to ale riskla napriek obavám a vyšlo to. „Samozrejme, veľmi som sa bála a bojím sa dodnes. Slováci ale reagujú pozitívne a to ma teší,“ povedala.

„Ľuďom nerobí problém robiť 40 rokov prácu, ktorá ich nebaví a trápiť sa. Ja som si proste povedala, že to risknem a ak to vyjde, tak to bude perfektné a keď to nevyjde, tak nikdy nie je problém vrátiť sa do pôvodnej práce,“ dodala.

Určitú dobu pracovala na skrátený úväzok v škole a počas voľných dní pracovala na svojom sne. Na začiatku Zuzke so šitím veľmi pomáhala jej teta Oľga, ktorá za týždeň zvládla urobiť 6 šiat. Prvá kolekcia vyšla na verejnosť minulý rok vo februári, takže to ešte nie je ani rok ale už z toho začína aj žiť. Slovenky záujem majú a Zuzka sotva stíha, preto si musí na pomoc priberať stážistky.

„Je to full time job, dá to zabrať ale milujem to, už by som nad sebou nechcela nejakého šéfa,“ hovorí Zuzka, ktorá je vo svojom bratislavskom ateliéry od rána niekedy aj do desiatej večer. V budúcnosti plánuje preraziť za hranice našej malej krajiny. Vo všetkom jej pomáha jej priateľ Samuel, ktorý má na starosti skôr tú marketingovú a ekonomickú časť. Občas sa však chopí aj prišívania čipiek.

Pomôž si sám, aj štát ti pomôže

Začiatky sú ťažké a každé euro sa zíde. Živnostníci na Slovensku môžu získať podporu okolo 2000 eur, avšak má to háčik. Málo kto o tom vie a o podporný kapitál môže človek požiadať len pred založením živnosti. Keď sa o tejto možnosti napokon neskôr dozvie a už má živnosť založenú, má smolu. „Je to príšerne nastavené, mne by tie dve tisícky naozaj pomohli,“ posťažovala si Zuzka, aj keď napokon priznala svoju chybu. Aj preto všetkým ostatným odporúča „študovať, učiť sa, zisťovať“.

Čo je v biznise dôležité?

Informácie

„Dosť by pomohlo mladým ľuďom najmä z umeleckých odborov poradiť, ako ísť do biznisu. Ako si vybudovať vlastnú značku, ako sa postaviť na nohy. Marketingové znalosti väčšine chýbajú, na školách sa to neučí,“ povedal Samuel. Význam informácií pochopila aj Zuzka a pomerne skoro. Bola na stáži v Londýne, na Islande a vyskúšala si aj prácu pre Calvina Kleina a Tommyho Hilfigera, kde vyberala kolekcie pre slovenské a české obchody.

So vzdelávaním sa stále pokračuje a navštevuje veľa veľtrhov. Mladým podnikateľom sa určite tiež zídu rôzne konferencie a prednášky ako Noc úspešných podnikateľov, či Fu*k up night a podobne. „Keby mi určité veci niekto povedal na výške, už som určite niekde inde“. 

Sociálne siete

„Keď máš dobrý Instagram, dobrý Facebook, dobrú stránku a ponúkaš zaujímavý produkt, nie je možné, aby ťa ľudia nenašli,“ radí Zuzka. Pre budúce nevesty či záujemcov o módu a umenie avizovala akciu Svadobné mecheche, kde vystaví svoje šaty spolu s tvorcami iných svadobných okrás, ako kvetinové inštalácie, šperky, pánske obleky, či zákusky.

Najnovšie video