Zabudni na dychberúce parametre Tesly. Tvoj prvý elektromobil môže byť horší než stará „embéčka“

  • Dynamické parametre lacných elektromobilov už na rozdiel od Tesly či Audi e-tron neohúria
  • Dacia Spring stojí menej než 17-tisíc eur, ale pri akcelerácii z nuly na stovku potrebuje viac než 19 sekúnd
dacia elektromobil
Tesla vs. Škoda 120, Tesla.com, snappygoat.com
  • Dynamické parametre lacných elektromobilov už na rozdiel od Tesly či Audi e-tron neohúria
  • Dacia Spring stojí menej než 17-tisíc eur, ale pri akcelerácii z nuly na stovku potrebuje viac než 19 sekúnd

Vždy, keď čítaš alebo sleduješ testy nových elektromobilov, pravdepodobne narazíš na časť ospevujúcu ich dynamické parametre. Okamžitý prísun krútiaceho momentu a dychberúce zrýchlenie často dokážu zatieniť aj slabší dojazd na jedno nabitie. 

Tesla Model 3 zvládne šprint z 0 na 100 km/h za menej než 4,5 sekundy, Audi e-Tron GT RS za 3,3 sekundy a dokonca aj bežná Škoda Enyaq, mestské minivozidlo Honda e či úplne obyčajný Nissan Leaf podlezú 9 sekúnd. 

zdroj: Tesla.com

Na križovatke po rozsvietení zelenej teda za sebou necháš väčšinu športovejších vozidiel s benzínovým alebo naftovým motorom. Horšie je to bude s cenou. Na spomenutú Škodu alebo Hondu potrebuješ 34 590 eur, Nissanu svieti v akciovom cenníku minimálne 27 990 eur. 

Dostupné elektromobily budú pomalšie

Elektromobily sú stále len na začiatku svojho vývoja a aktuálne predstavujú skôr drahú hračku pre niekoho, kto má možnosť nabíjať priamo vo svojej garáži.

Následne naozaj prichádza šetrenie na prevádzkových a servisných nákladoch, no nezriedka sa pod náklady bežného spaľováku aj s palivom tankovaným každý týždeň nedostaneš ani za 5 či 10 rokov pravidelného jazdenia. 

Ak majú v ponuke automobiliek zostať len elektromobily, ich cena bude musieť spadnúť na úroveň akceptovateľnú pre bežnú rodinu. Povedzme 15- až 20-tisíc eur. Lacné auto na batérie však vysnívanej Tesle nebude môcť konkurovať dojazdom, ani spomenutým výkonom. 

Motoristickú verejnosť v minulých týždňoch pobavil napríklad pokus koncernu Renault-Dacia. Ten sa na trh snaží dostať Daciu Sping, podľa automobilky „cenovo dostupné, odolné a priestranné“ mestské vozidlo, ktoré vo Francúzsku začína na 16 990 eurách.

zdroj: Dacia.fr

Vonkajší dizajn rozhodne nijako nezaostáva za dnešnými crossovermi v podobnej cenovej hladine a šetrenie je vidno skôr na lacnejších plastoch v interiéri. Problémom sú skôr technické parametre. Spring sľubuje dojazd na úrovni 230 kilometrov (podľa metodiky WLTP) a výkon iba úrovni 33 kilowattov, teda 44 koní. 

To je v porovnaní s väčšinou doteraz predstavených elektro-áut extrémne málo a čo je horšie, Spring neuspeje ani proti úplne základnej Škode Fabia s litrovým trojvalcom, ktorý generuje výkon až 70 kw. Dacia je síce ešte o niečo menšie vozidlo, no tipneme si, že vďaka akumulátorom bude mať o niekoľko kíl navyše. 

Dynamika na zaplakanie

O jazdnej „dynamike“ tak môže byť reč len veľmi ťažko, no predsa len existujú reálne čísla. Ani s pedálom na podlahe nebudeš na slovenskej diaľnici riskovať pokutu. Maximálku viac než 125 km/h totiž Dacia Spring nevytiahne. Hrozí ti tak, že cestou medzi mestami budeš iba okupovať pravý jazdný pruh spolu s kolónami kamiónov. 

Ešte horšie je na tom zrýchlenie. Z 0 na 100 km/h potrebuje novinka šokujúcich 19,1 sekundy a z 80 na 120 km/h až 26,2 sekundy. Argument priaznivcov tohto modelu bude jasný: Dacia Spring patrí len do mesta, kde oceníš nulové emisie a ani odpich z križovatiek či nutnosť nabíjať každých 230 kilometrov nemusia byť úplne márne. 

zdroj: Dacia.fr

Na druhej strane však stojí hneď niekoľko protiargumentov. Naozaj je podobné vozidlo riešením mobility budúcnosti? Technické parametre a kapacita batérií znamenajú, že na pohyb mimo mesta budeš stále potrebovať aj iné auto. A čo je horšie, pohyb mimo neho v tomto aute nebude len poriadne nekomfrotný, ale pri nutnosti predbiehať v dnešnej hustej premávke aj doslova nebezpečný. 

Slovákov určite zarazí najmä porovnanie, ktoré vytiahol český web AutoForum.cz. Podľa neho je spomínané 19,1 sekundové zrýchlenie nielen horšie, než ponúkne prakticky čokoľvek iné na trhu, ale Daciu Spring by mala bez problémov „prešprintovať“ aj viac než 40-ročná Škoda 120.

Tá dokázala uháňať až 140 km/h a na obligátnu stovku sa rozgúľala za 18 sekúnd. 

Akceleráciu si už mali možnosť vyskúšať francúzski novinári a podľa všetkého sa zdá, že príliš nepomáha ani vypnutie „ECO“ režimu. Ich zábery ale potvrdzujú, že štart na mestskú 50-tku naozaj až taký tragický nie je. 

Zatiaľ nie je jasné, kedy sa tento superlacný elektrombil dostane aj na Slovensko. Vieme však, že nebudeme jednou z krajín, kde by cenovku mohli ešte znížiť štátne dotácie. Aktuálne totiž majitelia elektromobilov u nás nezískavajú prakticky žiadne výhody. 

Vo Francúzsku má naopak Dacia jedno eso navyše. Môže ním byť možnosť prenajať si Spring formou operatívneho leasingu priamo od výrobcu len za 89 eur mesačne, hoci s úvodnou platbou na úrovni 2 500 eur. 

zdroj: Dacia.fr

Možno práve prechod na elektromobily spôsobí, že si už autá nebudeme kupovať, ale skôr prenajímať na niekoľko rokov a platiť pravidelné platby tak, ako sme si to zvykli robiť za Netflix, Spotify, nájom bytu či električenku na jazdu MHD. 

Operatívny leasing navyše odstráni jednu z nevýhod bežného car sharingu, kedy auto nie je len tvoje a musíš tak trpieť neporiadok v interiéri či škrabance a poškodenia od menej skúsených vodičov. 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech