Zabudni na rady v pobočkách. Dôchodcovia budú mať svoje penzie konečne pod palcom

  • Sociálna poisťovňa zavádza nové pravidlá a zmeny
  • Potešia hlavne SZČO a budúcich dôchodcov
  • Svoj dôchodok budeš mať konečne pod palcom
dôchodcovia, dôchodky, starí ľudia
  • Sociálna poisťovňa zavádza nové pravidlá a zmeny
  • Potešia hlavne SZČO a budúcich dôchodcov
  • Svoj dôchodok budeš mať konečne pod palcom

Sociálna poisťovňa pokračuje v úsilí digitalizovať svoje služby a priblížiť ich občanom prostredníctvom praktických online nástrojov. Najnovšie zmeny potešia predovšetkým budúcich dôchodcov, živnostníkov či dobrovoľne poistené osoby, informuje web OPeniazoch.

Vďaka rozšíreným funkciám Elektronického účtu poistenca už klienti nemusia osobne navštevovať pobočky – množstvo záležitostí si vybavia jednoducho cez internet.

Stav žiadosti o dôchodok bude dostupný online

Jednou z najvýznamnejších noviniek je možnosť sledovať priebeh vybavovania žiadosti o dôchodok online. Táto funkcionalita eliminuje potrebu osobnej návštevy pobočky alebo kontaktovania Informačno-poradenského centra. Klienti si v Elektronickom účte poistenca po novom nájdu novú sekciu s názvom „Konanie o dôchodkovej dávke“, ktorá im poskytne detailný prehľad o aktuálnom stave žiadosti.

sociálna poisťovňa odvody
zdroj: TASR/Martin Baumann

Po prihlásení do tejto časti účtu získa používateľ prístup k prehľadu všetkých svojich podaných žiadostí o dôchodkové dávky, zoradených podľa aktuálnosti. Po výbere konkrétnej žiadosti sa zobrazia podrobné údaje, napríklad dátum podania žiadosti, typ dôchodku, stav spracovania, dátumy rozhodnutí, ale aj plánované termíny výplat či doplatkov, píše Sociálna poisťovňa

Prehľad stavu žiadosti

Klienti môžu zistiť, v akom štádiu sa ich žiadosť nachádza. V systéme sa môžu zobraziť nasledovné stavy:

  • Spracovanie pobočkou
  • Zaslané do ústredia Sociálnej poisťovne
  • Doručené na rozhodovanie
  • V rozhodovaní
  • V rozhodovaní – výplata preddavkov
  • Prerušené konanie
  • Zastavené
  • Zamietnutá
  • Priznaná – zriaďuje sa výplata
  • Priznaná – vyplácaná

Tieto informácie poskytujú klientovi transparentnosť a prehľad o tom, v akom štádiu sa nachádza jeho žiadosť.

Môžeš si pozrieť ešte podrobnejšie informácie

Po výbere konkrétnej položky zo zoznamu žiadostí má klient možnosť pozrieť si ešte podrobnejšie informácie. Tieto zahŕňajú:

  • Identifikačné číslo žiadosti
  • Typ dôchodkovej dávky
  • Dátum, kedy bol uplatnený nárok
  • Dátum spísania žiadosti
  • Aktuálny stav ku konkrétnemu dňu
  • Informáciu o prípadnom predĺžení lehoty na rozhodnutie
  • Dátum vydania rozhodnutia
  • Termín prvej výplaty
  • Dátumy, kedy bude doplatená suma zaslaná
  • Rozsah obdobia, za ktoré doplatok patrí
  • Typ príjemcu dávky
  • Spôsob výplaty

V prípade, že je dávka priznaná a už sa vypláca, klient si môže jej výšku jednoducho pozrieť v časti venovanej prehľadu vyplatených dôchodkových dávok.

Platby poistného online

Ďalšia praktická novinka sa týka platenia poistného. Elektronický účet poistenca teraz umožňuje sledovanie a úhradu poistného, vrátane prípadných nedoplatkov a penále. Kým doteraz túto možnosť mali najmä zamestnávatelia, po novom ju môžu využívať aj živnostníci (SZČO), dobrovoľne poistené osoby a ďalšie fyzické osoby. Platby sa realizujú priamo cez bezpečnú platobnú bránu.

Prístup do systému je jednoduchý a dostupný takmer pre každého. Ak má klient aktivovaný elektronický občiansky preukaz (eID), môže si účet zriadiť priamo online, bez nutnosti návštevy pobočky – stačí navštíviť stránku eSlužieb Sociálnej poisťovne a kliknúť na tlačidlo „Registrácia“ v pravom hornom rohu.

V prípade, že eID kartu klient nepoužíva, prípadne ešte nikdy nemal aktivovaný prístup do eSlužieb, postačuje jedna osobná návšteva pobočky Sociálnej poisťovne, kde mu pracovníci pomôžu účet aktivovať.

Elektronický účet šetrí čas

Sociálna poisťovňa označuje digitalizáciu svojich služieb za jednu z hlavných priorít. Cieľom týchto zmien je najmä zjednodušiť a zrýchliť komunikáciu s občanmi, odbremeniť ich od administratívnej záťaže a zvýšiť transparentnosť procesov.

Zavedenie týchto digitálnych vylepšení je súčasťou dlhodobého úsilia o zefektívnenie služieb a lepší zákaznícky komfort. Elektronický účet poistenca sa tak stáva kľúčovým nástrojom pre občanov, ktorí chcú mať prehľad o svojom sociálnom poistení, dôchodkoch a platbách – a to bez nutnosti návštevy pobočky.

Čítajte viac z kategórie: Ekonomika

Zdroje: OPeniazoch, Sociálna poisťovňa, eSlužby SP

Najnovšie videá

Trendové videá