Zakladateľky personálnej agentúry: Najdôležitejší je ľudský prístup

  • HR a konkrétne recruitment je na Slovensku vysoko konkurenčným biznis prostredím. Aj preto je čoraz dôležitejšie vedieť sa odlíšiť od ostatných. Svoje o tom vedia zakladateľky personálnej agentúry Neumann Consulting Lucia Boorová a Anna Lukáčová.
neuman-mk
  • HR a konkrétne recruitment je na Slovensku vysoko konkurenčným biznis prostredím. Aj preto je čoraz dôležitejšie vedieť sa odlíšiť od ostatných. Svoje o tom vedia zakladateľky personálnej agentúry Neumann Consulting Lucia Boorová a Anna Lukáčová.

Ahojte. Čo vás motivovalo otvoriť si personálnu agentúru?

Anna: Je dôležité povedať, že obe žijeme recruitmentom už takmer 7 rokov. Rozhodnutie otvoriť si našu vlastnú agentúru sa nám, s ohľadom na túto skutočnosť, zdalo logické. Obidve sme mali background z personálnej/hiring oblasti, začínali sme ako kolegyne v nemeckej personálnej agentúre. Lucia neskôr dostala ponuku, ktorá sa neodmieta, a ako Country manager rozbiehala novovzniknutú personálnu agentúru, tu na Slovensku. Bola to skvelá škola, pretože už vedela, ako na to. Ja som sa naďalej venovala rozvoju tímov recruiterov a projektovému managementu a tvrdo pracovala na „zelených číslach“ u svojho zamestnávateľa.

Lucia: Myšlienka, otvoriť si vlastnú agentúru prišla jedného dňa v júni 2015, avšak z dlhodobého presvedčenia, že „to“ chceme robiť inak. Bez nemeckého alebo českého dohľadu a logiky, prosto s princípmi, s ktorými sa obe stotožňujeme a ktoré sme chceli aplikovať do našej spoločnosti. Nikomu sme neverili viac ako sebe a svojim schopnostiam.

boorova-neumann-1 (1)

Foto: Neumann Consulting

Spomínate si, aké boli začiatky a zháňanie prvých klientov?

Anna: Začiatky sú vždy ťažké. Nič iné sme ale pravdu povediac ani nečakali. Zodpovednosť vyplývajúca z faktu, že zamestnávate ľudí, naozaj ťaží. Pracovali sme bez pracovnej doby a zruinovali osobné účty, ale vyšlo to. Síce prešiel veľmi krátky čas na to aby sme si vydýchli, ale úprimne, nemôžeme byť spokojnejšie. Vieme, že pracujeme s tímom ľudí, s ktorými je úspech zaručený.

Lucia: Klientov sme aktívne oslovovali a samozrejme ich naďalej aktívne oslovujeme. Chodíme na množstvo stretnutí, kde definujeme ich potreby a požiadavky a naše možnosti. Sme na trhu noví, preto pracujeme na 120 %, aby s nami chceli spolupracovať, ideálne aby spolupracovali iba s nami.

Personálnych agentúr na Slovensku pribúda ako húb po daždi. Ako sa snažíte odlíšiť od konkurencie?

Anna: Je nás dosť, to áno. Záujem spoločností o službu recruitmentu v jej kvalitnej podobe je však čoraz väčší. Ak by to tak nebolo, personálne agentúry by mali tendenciu zanikať. 80% agentúr pôsobiacich na Slovensku sa venuje vo veľkej miere personálnemu lízingu (dočasnému prideleniu), ktorý nie je našou prioritnou službou, preto si dovolím tvrdiť, že počet našich priamych konkurentov sa tak zužuje na podstatne menšie číslo.

Lucia: Uvedomujeme si, že úspešnosť podnikania závisí aj od schopnosti odlíšiť sa od konkurencie. Filozofiu našej spoločnosti vystihuje naše motto ,,people hire people“, teda ,,ľudia vyberajú ľudí“. Vždy vsádzame na priateľský, ale zároveň profesionálny a korektný prístup. Rovnako voči kandidátom, ako aj ku klientom. Nevytvárame masový pretlak pozícii u našich recruiterov, lebo sa tak jednoducho stráca efektivita práce.

Častokrát sme sa stretávali so spätnou väzbou od klientov, že agentúram zadajú pozície a konzultanti s nimi ďalej nekomunikujú, ak si s pozíciami nevedia poradiť. Prípadne majú konzultanti pridelených toľko pozícii, že sa im potom nemajú kedy adekvátne venovať. Kandidátom chýba odpoveď či spätná väzba po pohovore, klientom zase informácie o kandidátoch. Konzultanti často v agentúrach fluktuujú a klientom tak vzniká chaos v kontaktných osobách. Tomuto sa snažíme predchádzať. Klientom možno radšej predstavíme menej kandidátov na danú pozíciu, ale o to viac sa snažíme, aby naozaj spÍňali požiadavky klienta. Od klientov si potom pýtame spätné referencie na výberový proces, aby sme vedeli, čo treba zlepšiť do budúcnosti.

lukacova-neumann-1 (1)

Foto: Neumann Consulting

Špecializuje sa na technické odvetvie. Vedeli ste hneď od začiatku, že chcete ísť touto cestou?

Anna: Áno, v tomto sme mali úplne jasno. Trh sa u nás vyvíja týmto smerom, spoločnosti nás oslovujú s obsadením hlavne technických pozícii, pozícii v strednom a vyššom manažmente. Samozrejme, ak nás osloví náš klient s obsadením pozícií z iného odvetvia, obsadíme ich tými najlepšími kandidátmi.

Čo je podľa vás podstatou HR? Čím je špecifické?

Lucia: HR je o práci s ľuďmi – o komunikácii, empatii, flexibilite, pochopení, multitaskingu. Máme taký interný vtip že najlepšia na tejto práci je práca s ľuďmi, no a najhoršia je opäť práca s ľuďmi. Kandidátovi nemôžete vidieť do hlavy, musíte sa do veľkej miery spoliehať iba na to, čo vám povie, ako sa odprezentuje na pohovore, čo má napísané v životopise alebo na základe referencii, ktoré môžu byť často veľmi subjektívne.

Anna: Osobne si myslím, že náročnejšie odvetvie, ako pracovať xy hodín denne s ľuďmi pre ľudí, nie je. A nemyslím tým nevyhnutne len prostredie personálnej agentúry, aj keď tu sa to násobí. Náročné a špecifické je toto odvetvie tým, že musíte byť schopný čítať v každom jednom klientovi, vedieť ho usmerniť v jeho ideálnych predstavách o kandidátovi a tak trochu ho k správnemu kandidátovi nasmerovať. Rovnaký postup samozrejme platí aj u kandidáta.

V priebehu posledných dvoch rokov sa pracovný trh u nás výrazne zmenil, kandidáti na typ pozícii, ktoré obsadzujeme, majú dostatok pracovných ponúk, môžu si vyberať. Často sa rozhodujú na základe benefitov, firemnej kultúry, vzdelávacích a sociálnych programov v spoločnostiach či na základe mena spoločnosti. V podstate „predávame“ aj našich klientov.

Líši sa niečím výberový proces práve v technickom odvetví?

Lucia: Aj v technickom odvetví je veľká rôznorodosť pozícii. Každá spoločnosť má totiž iné požiadavky a očakávania od kandidátov, iný tím a štruktúru. Od tých ,,netechnických“, napríklad obchodných pozícii, sa výberový proces líši v testovaní daného kandidáta. Pri technických pozíciách sa musíte držať technických kritérií a rôznych certifikátov či preferovaného vzdelania.

Anna: Pri technických pozíciách je želiezkom v ohni prax, respektíve predchádzajúce pôsobenie na obdobnej pozícii alebo na podobných projektoch. A ako spomínala Lucia – dôležité je vzdelanie, samozrejme technické, a rad certifikátov a školení, ktoré zaberú značnú časť CV technického odborníka. Ak klient vyžaduje od kandidáta ISO TS, Black belt alebo 5S princípy a aktívnu znalosť nemčiny, kandidát ich musí mať. Toto je ako exaktná veda, pri technických profiloch hľadáme 100% match s kritériami klienta. Pre porovnanie – pri obchodných pozíciách je kladený väčší dôraz na osobnosť, vystupovanie, charizmu a samozrejme doterajšie obchodné výsledky kandidáta, na to, ako vie predať a ako sa vie predať. To vieme rozpoznať na Assessment centrách.

O aké pozície majú Slováci najväčší záujem?

Anna: O tie najlepšie platené – o pozície v IT a v automotive odvetví. Keďže neobsadzujeme pozície v IT odvetví, prirodzene vnímame najväčší dopyt po technických pozíciách v automotive.

Lucia: Automotive ako priemyselné odvetvie sa stalo u nás asi najviac žiadaným. Je to vplyvom trhu, keď v takej malej krajine akou je Slovensko vzniká jedna automobilka za druhou. Kandidáti tak majú pocit, že ak sa zamestnajú práve tu, majú o budúcnosť postarané.

Ďakujeme za rozhovor.

Zdroj titulnej fotografie: Neumann Consulting

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK