Zamestnanci chystajú masívny štrajk. Najväčší európsky výrobca automobilov je v kríze

  • Volkswagen čelí najväčšej kríze medzi zamestnancami od roku 2018
  • Chystajú masívny štrajk
volkswagen, výroba, autá, štrajk
Ilustračná fotografia Canva/nataliyahora, Canva/industryview
  • Volkswagen čelí najväčšej kríze medzi zamestnancami od roku 2018
  • Chystajú masívny štrajk

Zamestnanci Volkswagenu v Nemecku sa pripravujú na rozsiahle protestné akcie. Najväčší európsky výrobca automobilov Volkswagen (VW) sa ocitol vo vážnej kríze, ktorá môže vyústiť do najväčších štrajkov od roku 2018.

Manažment spoločnosti navrhuje drastické opatrenia vrátane 10-percentného zníženia platov a zatvorenia niektorých prevádzok. Tieto kroky majú posilniť konkurencieschopnosť voči čínskym výrobcom v období, keď európsky dopyt výrazne klesá.

V reakcii na tieto plány nemecké odbory IG Metall ohlásili možnosť štrajkov od začiatku decembra. Protestné akcie sa začnú už v pondelok 2. decembra, bezprostredne po tom, ako koncom novembra vyprší dohoda o „pracovnom mieri“. Situácia v automobilovom priemysle sa tak môže značne skomplikovať.

Pracovníci sú pripravení štrajkovať

„Volkswagen určí pri rokovacom stole, aký dlhý a aký ťažký bude konflikt. Pracovná sila VW v celej krajine je pripravená štrajkovať,“ varuje IG Metall. Protestné akcie môžu trvať jeden deň alebo aj dlhšie, pokiaľ sa nenájde kompromis, ktorý by uspokojil obe strany.

V snahe predísť najhoršiemu scenáru odbory predstavili alternatívny návrh úsporných opatrení, ktorý by mohol priniesť úspory približne 1,5 miliardy eur. Ich plán počíta so skrátením pracovného času a vzdaním sa odmien, ale kategoricky odmieta prepúšťanie a rušenie závodov. Vedenie automobilky však naďalej trvá na tom, že možnosť zatvorenia prevádzok musí zostať témou rokovaní.

Ďalšie kolo náročných diskusií medzi odbormi a manažmentom je naplánované na 9. decembra. Odbory už teraz jasne deklarovali svoj nekompromisný postoj – neprijmú žiadne návrhy, ktoré by negarantovali zachovanie výroby vo všetkých súčasných závodoch VW. Tento konflikt tak môže významne ovplyvniť budúcnosť nemeckého automobilového priemyslu a tisícov pracovných miest.

Prudký pokles zisku

Nemecký Volkswagen v zaznamenal v treťom štvrťroku prudký pokles zisku. Čistý zisk spoločnosti za obdobie od júla do septembra dosiahol 1,58 miliardy eur, čo predstavuje medziročný pokles o 64 %. Tržby klesli len mierne, o 0,5 % na 78,49 miliardy eur.

Správa o hospodárskych výsledkoch prišla dva dni po tom, ako vedenie informovalo zamestnancov o plánoch zatvoriť najmenej tri závody v Nemecku. Podrobnosti k tomuto kroku však firma nezverejnila.

Už v septembri Volkswagen naznačil, že vzhľadom na nepriaznivé podmienky v automobilovom priemysle môže byť nútený zrušiť záväzok ochrany pracovných miest z roku 1994, ktorý zakazoval prepúšťanie do roku 2029. Generálny riaditeľ Oliver Blume spomenul ako hlavné faktory problémy spojené so vstupom nových konkurentov na európske trhy a oslabovanie Nemecka ako výrobnej základne.

Problémy má aj Ford

Ako sme ťa už informovali, problémy má aj známy americký výrobca automobilov Ford. Vyplýva to z jeho finančných výsledkov za tretí štvrťrok 2024 a napriek pôsobivému obratu vo svojej tradičnej divízii spaľovacích motorov čelí závažným problémom vo svojej elektrickej divízii Modelu e. 

Napriek investíciám a rozsiahlej podpore predaja totiž predaje elektromobilov nedosahujú očakávania, a naopak, ich počet medziročne klesol o 17 %, čo predstavuje 68-tisíc predaných kusov. Len v poslednom štvrťroku klesol predaj o 11 %, a to aj napriek výraznému nárastu stimulov a zliav na podporu predaja.

Prekvapujúco sa tak situácia okolo Modelu e ešte zhoršila, pričom čistá strata spoločnosti v tejto divízii dosiahla za tretí štvrťrok 1,224 miliardy dolárov a kumulatívne za rok 3,687 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 15 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TASR, SITA, archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá