Zaparkuješ na 2 dni, zarobíš takmer 185 eur. Krajina testuje unikátnu technológiu

  • Čína testuje prevratný spôsob využitia elektromobilov
  • Technológia V2G dokáže posielať energiu späť do siete
  • Majiteľom to má zarábať peniaze
nabíjanie auta
  • Čína testuje prevratný spôsob využitia elektromobilov
  • Technológia V2G dokáže posielať energiu späť do siete
  • Majiteľom to má zarábať peniaze

Zaparkovať elektromobil, pripojiť ho do zásuvky a za dva dni si zarobiť 185 eur znie ako skvelý biznis. Presne takúto realitu testuje Čína, ktorá ako svetový líder v elektromobilite teraz robí odvážny krok do oblasti energetiky pomocou technológie vehicle-to-grid (V2G), informuje portál Rest of World

Čína už roky dominuje v každej oblasti dodávateľského reťazca elektromobilov. Teraz sa snaží dosiahnuť ešte väčší pokrok a zabezpečiť, aby tieto vozidlá fungovali aj ako zásobníky energie a pomáhali stabilizovať elektrickú sieť. V krajine s viac ako 40 miliónmi elektromobilov je to ambiciózna a logická myšlienka.

Čo je V2G a ako funguje?

V2G technológia premieňa elektromobil na „baterku na kolesách“, ktorá nielen odoberá energiu zo siete, ale dokáže ju aj posielať späť. Princíp je jednoduchý. Auto nabíjaš v čase, keď je elektrina lacná (mimo špičky), a potom ju predávaš späť do siete, keď je drahá (počas špičky). Výsledkom je stabilnejšia elektrická sieť a finančný zisk pre teba, informuje portál autoviny.sk.

V nedávnom teste v Šen-čene si vodič zarobil približne 185 eur len za dva dni státia na parkovisku s V2G technológiou. Tieto peniaze by mu stačili na pokrytie nákladov na nabíjanie počas celého roka.

Ambiciózne plány v číslach

Čína s flotilou viac ako 40 miliónov elektromobilov má jedinečnú pozíciu na zavedenie tejto technológie. Vláda už začala s inštaláciou obojsmerných nabíjacích staníc v mestách ako Peking a Šanghaj. Momentálne je v prevádzke okolo 30 staníc V2G, ale cieľom je dosiahnuť 5 000 staníc do roku 2027.

Ešte ambicióznejšie je, že Čína predpovedá, že rozsiahle zavedenie V2G by do roku 2030 mohlo uvoľniť uvoľniť kapacitu vo výške 1 miliardy kilowattov z predpokladanej flotily 100 miliónov elektromobilov. To by významne pomohlo diverzifikovať energetické zdroje a znížiť závislosť od uhlia.

Prečo sa V2G neujalo inde?

Technológia V2G nie je nová. Vo svete existuje viac ako 150 projektov v 27 krajinách vrátane Japonska, Južnej Kórey, Spojeného kráľovstva a USA. Väčšina z nich však už desať rokov zostáva v pilotných fázach a naráža na tri hlavné prekážky:

  1. Vysoká cena infraštruktúry – obojsmerná nabíjacia stanica stojí dva až trikrát viac než štandardná nabíjačka (približne 1800 až 2 400 eur).

  2. Obmedzená kompatibilita – len málo modelov elektromobilov podporuje V2G technológiu (v Číne sú to niektoré modely od BYD, NIO a GAC Aion).

  3. Obavy o životnosť batérie – majitelia sa boja, že časté nabíjanie a vybíjanie zničí ich drahé batérie.

Čínska výhoda

Čína má niekoľko výhod, ktoré jej môžu pomôcť prekonať tieto prekážky. Predovšetkým má priamu kontrolu nad cenami elektriny, obrovský regulačný priestor a preukázanú schopnosť masívnych verejných investícií. Navyše, jej obrovská flotila elektromobilov znásobuje potenciálny vplyv V2G.

Čínska vláda už zaviedla technické štandardy pre V2G a zaviazala sa k postupnému prechodu na trhovo orientované cenové mechanizmy. Miestne samosprávy začali experimentovať s vlastnými cenovými schémami.

Budúcnosť s otáznikmi

Napriek ambíciám zostáva budúcnosť V2G neistá. Experti z RealLi Research upozorňujú, že „skutočným problémom je chýbajúci obchodný model“. Všetky projekty sú teraz podľa ich slov silne dotované, no ani zďaleka nie sú na ceste ku komercializácii.

Qin Yudi, zakladateľ spoločnosti Lynkvertx, predpovedá, že bude trvať tri alebo štyri roky, kým sa V2G stane komerčne životaschopným – ak sa to vôbec niekedy stane.

Kľúčové otázky zostávajú: Bude V2G pre používateľov nákladovo efektívne po skončení dotácií? Dokážu batérie zvládnuť stovky cyklov nabíjania a vybíjania bez urýchlenej degradácie? Odpovede určia, či Čína skutočne premení svoj vozový park na decentralizovanú energetickú sieť, alebo či V2G zostane len zaujímavou, ale nepraktickou technológiou.

Čítaj viac z kategórie: Auto

Zdroje: Rest of World, autoviny.sk

Najnovšie videá

Trendové videá