Zásadné zmeny pre slovenských vodičov: Novinka má zlepšiť bezpečnosť na cestách
- Pre slovenských vodičov prichádza od júla 2026 zmena
- Poslanec Michal Bartek z Hlasu-SD predložil návrh novely zákona o cestnej premávke
- Pre slovenských vodičov prichádza od júla 2026 zmena
- Poslanec Michal Bartek z Hlasu-SD predložil návrh novely zákona o cestnej premávke
Slovenských vodičov čaká od roku 2026 významná zmena v cestnej premávke. Koaličný poslanec Michal Bartek z Hlasu-SD predložil návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý by umožnil používanie predných brzdových svetiel na osobných a nákladných vozidlách.
Čo presne sa mení v zákone
Návrh novely zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke dopĺňa § 32 o nový odsek 6, ktorý legislatívne zakotvuje možnosť vybavenia motorových vozidiel kategórie M (osobné vozidlá) a N (nákladné vozidlá) predným brzdovým svetlom zelenej farby. Toto svetlo by sa malo rozsvecovať a zhasínať súčasne so zadnými brzdovými svetlami.
V súčasnosti slovenská legislatíva neobsahuje explicitné povolenie a technické špecifikácie pre predné brzdové svetlá, čo znamená, že ich legálna montáž a používanie nie je možné.
Bude to povinné pre všetkých vodičov?
Nie. Podľa predloženého návrhu by malo byť predné brzdové svetlo len dobrovoľným prvkom výbavy. To znamená, že ak sa zákon schváli, budeš si môcť toto svetlo nainštalovať, ale nebude to povinné. Za jeho absenciu teda nehrozia žiadne pokuty.
„Zavedenie predného brzdového svetla ako dobrovoľného prvku umožní postupné prenikanie tejto technológie, zber ďalších praktických skúseností a zároveň nezaťaží majiteľov vozidiel povinnosťou okamžitej úpravy,“ uvádza sa v dôvodovej správe k návrhu zákona.
Účinnosť novely sa navrhuje od 1. júla 2026. Tento časový rámec poskytne dostatok času na prípravu výrobcov, dovozcov, montážnych pracovísk, informovanie verejnosti a adaptáciu systémov STK, uvádza portál openiazoch.sk.
Ako bude svetlo vyzerať
Predné brzdové svetlo by malo byť zelené a umiestnené na prednej časti vozidla. Pri testovaní na slovenských cestách v rámci výskumu Žilinskej univerzity bolo toto svetlo umiestnené nad alebo pod predným evidenčným číslom vozidla.
Presné technické špecifikácie budú stanovené dodatočným všeobecne záväzným právnym predpisom ministerstva dopravy, ale už teraz je jasné, že svetlo bude musieť byť schváleného typu, aby spĺňalo všetky bezpečnostné normy.

Prečo sa táto zmena zavádza?
Hlavným cieľom zavedenia predného brzdového svetla je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Keď vodič brzdí, ostatní vodiči za ním vidia červené brzdové svetlá, ale tí, ktorí sú pred ním alebo prichádzajú z boku, túto informáciu nemajú. Zelené brzdové svetlo na prednej časti auta by im signalizovalo, že vozidlo spomaľuje.
Návrh sa opiera o rozsiahly výskum Žilinskej univerzity, ktorý prebiehal na vzorke 3072 vozidiel, ktoré najazdili viac ako 38 miliónov kilometrov s prototypom predného brzdového svetla. Výsledky ukázali, že:
- 78 % vodičov podporilo všeobecné zavedenie predných brzdových svetiel,
- 83 % chodcov si myslí, že tento prvok zvyšuje ich bezpečnosť,
- 68 % vodičov hodnotilo križovanie premávky s predným brzdovým svetlom ako bezpečnejšie.
V ktorých situáciách pomôže predné brzdové svetlo
Predné brzdové svetlo môže výrazne zvýšiť bezpečnosť najmä v týchto situáciách:
- pri odbočovaní vľavo, keď prichádzajú vozidlá z protismeru,
- na priechodoch pre chodcov, kde chodci ihneď vidia, že auto brzdí,
- pri križovaní ciest, kde je dôležité vedieť, či vozidlo spomaľuje.
Štúdia Dr. Michaela Weydeho z roku 2021, na ktorú sa odvoláva dôvodová správa, analyzovala prínos predných brzdových svetiel a dospela k záveru, že by mohli zabrániť významnému počtu nehôd, najmä pri odbočovaní vľavo.
Čo platí pre vodičov
Návrh zákona ešte musí prejsť celým legislatívnym procesom. Ak bude schválený, od júla 2026 budeš mať možnosť (nie povinnosť) doplniť svoje vozidlo o predné brzdové svetlo, ktoré bude musieť spĺňať technické požiadavky stanovené ministerstvom dopravy.
Keďže pôjde o dobrovoľný prvok výbavy, nebude sa jeho absencia pokutovať. Predpokladá sa však, že časom by sa tento bezpečnostný prvok mohol stať štandardom, podobne ako sa to stalo s dennými svietidlami či LED svetlami.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: NRSR, openiazoch.sk