[Diskusný Klub] Novinár Boka: Cez východnú hranicu sa pašujú drogy aj orgány. Film Čiara je slabý odvar.

Podcast s Romčom: Kuracie prsia zo supermarketu majú až 40 percent vody a množstvo chemikálií

Diskusný Klub: Ďuriš Nicholsonová: Čoskoro si prídu aj pre Fica a Kaliňáka

Zaži adrenalín ako nikdy predtým. Z „Géčka“ doslova opadneš

  • Ak si milovník adrenalínu, atrakcie spojené s gravitačným preťažením si určite nenechaj ujsť
  • Preťaženie G je niečo, s čím sa stretávajú bojoví piloti alebo jazdci formule F1
  • Akrobatický let, stíhačka L-29 a motorové rogalo ti poskytnú jedinečný zážitok
let, rogalo
TASR/Ján Krošlák
  • Ak si milovník adrenalínu, atrakcie spojené s gravitačným preťažením si určite nenechaj ujsť
  • Preťaženie G je niečo, s čím sa stretávajú bojoví piloti alebo jazdci formule F1
  • Akrobatický let, stíhačka L-29 a motorové rogalo ti poskytnú jedinečný zážitok

Zoskok z lietadla, bungee jumping, paragliding alebo rafting už sú okukané adrenalínové zážitky, ktoré mnohých ľudí omrzeli. Prinášame ti tri „Gečkové adrenalínové zážitky, ktoré prekonajú tvoje očakávania a sú iba pre silné žalúdky. Všetky zážitky sú spojené s Gravitačným preťažením (G), preto si najskôr vysvetlíme, čo to je. 

Gravitačné preťaženie sa vyjadruje v G-čkach. G označuje silu násobku váhy, ktorú v tej chvíli človek zažíva, či už v dôsledku zrýchlenia alebo akcelerácie. Ak vážiš 80 kíl, pri 5 G sa bude sila, ktorá na teba pôsobí, rovnať päťnásobku 80 kíl, teda 400 kíl.

G-čka majú viacero vektorov, pri niektorých sa mozog odkrvuje, pri niektorých prekrvuje. 

Väčšinu života prežijeme na úrovni jedného G, ale každý človek aspoň raz zažil vyššie preťaženie napríklad pri kolotoči, bobovej dráhe, v lietadle. Väčšinou sa naše zážitky pohybujú najviac na úrovni 3 ať 4 G.

Už preťaženie pri lete nad +4,5G bez kompresného obleku (takzvaný  anti-G oblek), môže spôsobiť stratu vedomia, čo je najčastejšie príčina havárií bojových lietadiel. Anti-G oblek nosia všetci piloti bojových stíhačiek, ktoré môžu dosiahnuť preťaženie až 12 G. Oblek zabraňuje hromadeniu krvi v nohách a odkrvovaniu mozgu. 

Akrobatický let s preťažením +7 a -5 G

Akrobatické lietanie najviac preslávila športová súťaž Red Bull Air Race, ktorá spravila s tohto športu atraktívnu napínavú šou.

Šampiónom v sezóne 2018 sa stal český pilot Martin Šonka, ktorý vystupuje v leteckých akrobatických akciách aj na Slovensku. V minuloročnej sezóne kvôli chybe v posledných závodoch skončil v celkovom poradí druhý. Red Bull v minulom roku oznámil smutnú správu o ukončení leteckých závodov sezónou 2019.

Ak ti tento rok chýba Red Bull Air Race, alebo si vždy túžil zistiť, aké je to lietať s väčším preťaženým, je pre teba akrobatický let správnym zážitkom.

Akrobatický let je len pre silné žalúdky a ozajstných milovníkov adrenalínu. Prevádzkovateľ sľubuje, že poletíš skutočnú závodnú zostavu, ktorú absolvujú piloti pri akrobatických súťažiach.

„Totálne preťaženie +7G a -5G v tebe vyvolá pocit, že máš namiesto mozgomiešneho moku brzdovú kvapalinu, takže budeš zmätený ako jehovista po transfúzii a celý svet ti bude pripadať ako nejaká zvláštna indiánska šifra. Našťastie, väčšina milosrdne omdlie rýchlejšie, než trinástka po podpise Justina Biebera na jej plochý hrudník,“ uviedol prevádzkovateľ letov.

Pre slabšie povahy ponúka spoločnosť aj let na úrovni preťaženia + 3 G a -3 G.  Prevádzkovateľ ponúka lete zo štyroch rôznych miest po Slovensku, a to Želiezovce, Senica, Spišská Nová Ves a Sládkovičovo. Dostupné sú aj tri variácie dĺžky letu od 15 do 30 minút, v cenách od 119 do 239 eur. 

Akrobatický let má na portály Najzážitky kladné hodnotenia. „Perfektné! Jeden z najbrutálnejších a zároveň najlepších zážitkov ever. Odporúčam, treba aspoň raz za život vyskúšať!“ opísal let jeden z hodnotiacich oživovateľov. Viacerí sa zhodli, že napriek tomu, že let je veľkým adrenalínovým zážitkom, vďaka pilotovi ani na sekundu nestratili pocit bezpečia. 

Let v stíhačke L-29, preťaženie 5 G

Previesť sa v bojovom stíhacom lietadle je sen mnohých. Pre milovníkov stíhačiek je k dispozícii let legendárnym L-29 Delfín. Lietadlo je legendou československého letectva, vyrába ho firma Aero Vodochody, ktorá donedávna patrila Pente. L-29 bolo oficiálnym cvičným lietadlom vojsk štátov Varšavskej zmluvy.

„Rýchlosť o akej sa mu ani nesnívalo, preťaženie niekoľkých G na vlastnej koži, zatajený dych. Let stíhačkou L-29 Delfín je paráááádny zážitok, na ktorý žiadny drsniak a adrenalínový nadšenec nikdy nezabudne. Stíhacie lietadlo letí rýchlosťou 680 km/h vo vodorovnom lete. V strmhlavom dokonca až 860 km/h. Let v takej rýchlosti mu zatají dych a rozhodne ho nenechá na pochybách, že sedí v prúdovom lietadle a plní si svoje sny,“ uvádza prevádzkovateľ v popise na Adrop.sk

Pred letom treba absolvovať dvojhodinovú prípravu na let, kde sa oboznámiš s fungovaním lietadla.  Delfín lieta z letiska Sliač vo variantoch dĺžky letu 15 – 30 minút. Ak let budeš chcieť absolvovať musíš sa riadne plesnúť po vrecku, cena začína na 820,00 € a končí na 1 330,00 €.

Hodnotenie zážitku je kladné. „Pán Pilot aj Pán Technik maximálni profesionáli, komutatívni, vtipní, pohoďáci. Super zážitok,“ napísal adrenalínový milovník.

zdroj: TASR/Milan Kapusta

Let  motorovým rogalom, 4 G/-2 G

Najrozšírenejším a najlacnejším spôsobom, ako môžeš ľahké preťaženie zažiť, je let motorovým rogalom. Výrobca rogala Joker Trike uvádza maximálne preťaženie 4 G/-2 G. 

Na Slovensku sa nachádzajú desiatky prevádzkovateľov letov s motorovými rogalami v každom kúte krajiny. Oproti klasickému rogalu je motorové oveľa pohodlnejšie a aj bezpečnejšie.

Rogalo ale určite nie je vhodné pre niekoho, kto má strach z výšky. Stroj nemá uzavretú kabínu, a to je hlavný rozdiel oproti klasickému lietadlu, a aj dôvod, prečo je let rogalom oveľa dobrodružnejší. Stačí sa pozrieť pod seba a uvidíš celú krajinu, ale pozor, aby sa ti nezatočila hlava.

Motorové rogalo má konštrukciu ako motorka alebo trojkolka s krídlami, takže si môžeš pripadať ako Harry Potter s Hagridom, keď sa vznášali na Hagridovej motorke. Väčšina z nich je vybavená motorom pre malé lietadlá, keby došlo k zlyhaniu motora, dá sa pristať aj bez neho. Tak isto sa dá aj počas letu vypnúť motor a len tak plachtiť.

Let rogalom je relatívne lacný, cenové varianty sa pohybujú od 50 do 150 eur podľa dĺžky letu, ktorá sa pohybuje od pol hodiny po hodinu a pol. Výlet rogalom sa určite oplatí absolvovať nad krásami našej krajiny. Výnimočný zážitok je let ponad Liptov alebo Vysoké Tatry. 

Zdroje: Armádní noviny , Aeroweb, Najzážitky, Adrop

Najnovšie video

Najnovší podcast

[Diskusný Klub] Novinár Boka: Cez východnú hranicu sa pašujú drogy aj orgány. Film Čiara je slabý odvar.

Najnovšie