Zdražovanie najviac cítia fanúšikovia módy. Mnohých Slovákov to však od nakupovania neodradí

  • Jesenný prieskum Fashion (Re)search sa zameral na nákupy v kontexte inflácie
  • Až 21 % respondentov plánuje obmedziť svoje výdavky na oblečenie a obuv
vpravo bankovky, vľavo butik s obuvou a kabelkami
Pexels/shattha pilabut Pexels/Pixabay
  • Jesenný prieskum Fashion (Re)search sa zameral na nákupy v kontexte inflácie
  • Až 21 % respondentov plánuje obmedziť svoje výdavky na oblečenie a obuv

Dôsledky inflácie sa v slovenských domácnostiach odzrkadľujú viacerými spôsobmi. Slováci nevnímajú už len navyšovanie cien energií a jedla, ale aj oblečenia a obuvi.

Online platforma GLAMI, ktorí spája nakupujúcich priamo so značkami a e-shopmi, sa vo svojom jesennom prieskume Fashion (Re)search zamerala na plánovanie jesenných nákupov v kontexte aktuálnej ekonomickej situácie.

Z prieskumu vyplýva, že až 71 % Slovákov vníma zdražovanie oblečenia a obuvi. Síce ide o relatívne vysoké číslo, avšak zdražovanie neodlákalo takmer štvrtinu opýtaných, ktorá neplánuje svoje nákupné zvyky meniť.

Inflácia a móda

Takmer polovica Slovákov začína pociťovať mierne zvýšenie maloobchodných cien v segmente módy, pričom 29 % tvrdí, že ide o veľmi výrazné navýšenie cien. V dôsledku daného navýšenia až 71 % tvrdí, že je to jeden z dôvodov, prečo plánuje šetriť. Svoje výdavky na oblečenie a obuv chce obmedziť 21 % opýtaných.

Pozitívnou správou pre obchodníkov je, že naopak až 51 % sa neplánuje v nakupovaní obmedzovať, avšak plánuje ušetriť zľavami. Zvyšných 24 % neplánuje obmedzovať svoje nákupné zvyky vôbec a chce fungovať ako doposiaľ.

Aj keď miera inflácie sa zvyšuje čoraz viac, potreba obnoviť šatník sebe alebo deťom sa nestráca. Až 32 % Slovákov uviedlo, že sa musí zúčastniť jesenných nákupov.

K osobitnej špeciálnej kategórii patria najmä vášniví fanúšikovia módy, ktorí sa nevedia a nechcú vzdať nákupov aj napriek dosahu inflácie na ich rozpočet. Z toho vyplýva, že týchto 21 % respondentov sa aktuálnych ekonomických vplyvov naozaj nezľakli a chcú si jesenné nákupy užiť.

butik s obuvou a kabelkami
zdroj: Pexels/shattha pilabut

Z prieskumu ďalej vyplýva, že Slováci si nepotrpia na pravidelné sezónne nákupy. Až 41 % oslovených nakupuje oblečenie a obuv podľa aktuálnej potreby bez ohľadu na sezónu.

Ďalších 26 % respondentov si radšej počká na novembrové výpredaje, keď je oblečenie výrazne lacnejšie. Len 16 % Slovákov si potrpí na aktuálne kolekcie značiek a nakupuje jesenné oblečenie hneď na začiatku septembra.

Obmedzenie spotreby energie

Takmer 74 % Slovákov plánuje počas tohtoročnej jesene a zimy nejakým spôsobom obmedziť spotrebu energie, informuje SITA. Vyše 37 % ľudí plánuje znížiť teplotu v noci alebo v čase svojej neprítomnosti v domácnosti, 27 % sa pokúsi obmedziť čas strávený sprchovaním, 22 % plánuje vymeniť klasické žiarovky za úspornejšie a 14,4 % sa rozhodlo nastaviť si ideálnu teplotu chladničky. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos pre spoločnosť Ikea Slovensko.

Slováci príliš nepočítajú s nákupom výrobkov, ktoré môžu pomôcť účty za energie znížiť. Iba 13,7 % opýtaných si plánuje zaobstarať úsporné spotrebiče. Deväť percent opýtaných plánuje kúpiť úsporné kúpeľňové a kuchynské batérie.

Zo získaných dát ďalej vyplýva, že Slováci sa pri nákupe radšej uskromnia a nakúpia menej. Vyjadrilo sa tak 55,7 % respondentov. Lacnejšie alternatívy výrobkov hľadá 44,3 % ľudí. Možnosť obmedzenia nákupov, oblečenia a elektroniky by si vybralo 76 % respondentov. Zážitkové aktivity by obmedzilo 55,1 % ľudí.

žena, ktorá nakupuje
zdroj: Pexels/Andrea Piacquadio

Dáta z prieskumu Fashion (Re)serach uvádzajú, že 26 % Slovákov plánuje ušetriť energie tým, že si oblečú ďalšiu vrstvu oblečenia. Okrem toho sa zistilo, že už v minulosti tento spôsob šetrenia aplikovalo 21 % opýtaných.

V módnom priemysle sa dá predpokladať, že teplé svetre a hrejivé pyžamá budú jesenným hitom, vzhľadom na to, že až 39 % Slovákov ich považujú za vhodnú formu zahriatia sa.

Zdroje: SITA, Fashion (Re)search by GLAMI

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá