Želez­ni­ce inves­tu­jú mili­ó­ny eur do rekon­štruk­cie vla­ko­vý­ch sta­níc! Na bra­ti­slav­skú Hlav­nú sta­ni­cu minú 2 mili­ó­ny

Jakub Jablonický / 3. apríla 2017 / Zo Slovenska

zdroj: tripadvisor.com / panoramio.com

Štát chys­tá veľ­kú rekon­štruk­ciu želez­nič­ný­ch sta­níc na celom Slo­ven­sku.

Hanbiť sa za Hlavnú stanicu je už pomaly národným športom. No problémy slovenských železničných staníc nekončia za Bratislavou. Opadaná omietka, chýbajúce lavičky, či nefunkčné osvetlenie sú na priemernej stanici relatívne bežným javom.

„Väčšina má 50 až 80 rokov, máme aj stanice 100- až 130-ročné. Je samozrejmé, že nespĺňajú požiadavky staníc tretieho tisícročia," vyjadrili sa železnice pre Hospodárske Noviny.

foto: panoramio.com

Samozrejmé to je, ak sa počas tých rokov s nimi nič moc nerobilo. No vyzerá to tak, že železnice sa to počas najbližších dvoch rokov budú snažiť zmeniť. Celkovo plánujú investovať 8,6 milióna eur do rekonštrukcie 25 staníc.

Na bratislavskú Hlavnú stanicu pôjdu 2 milióny, no prekvapivo to nie je najvyššia suma. Najväčšia investícia je plánovaná pre Lučenec – 3 milióny eur.

foto: commons.wikimedia.org

Problémom je tiež, že staničné budovy sa nemôžu rekonštruovať z eurofondov. Tie sú k dispozícii napríklad na modernizáciu tratí, no nie staníc.

„Ide o to nájsť investora, ktorý by za svoje peniaze opravil komerčné priestory stanice, ktoré nesúvisia s prevádzkou. Taký investor sa však hľadá ťažko. Podarilo sa to len v Košiciach,“ povedala pre Hospodárske Noviny šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

foto: commons.wikimedia.org

Pokiaľ ide o železničné stanice, väčšinou sa hanbíme najmä pred turistami. No netreba zabúdať, že aj na miestach, kde turisti nikdy neprídu, žijú ľudia. A aj tí si potrebujú pri čakaní na vlak sadnúť, resp. mať osvetlenú stanicu.

Je pravda, že plánované rekonštrukcie zahŕňajú iba 25 staníc z celkového počtu 300, no aj to je niečo.

foto: tripadvisor.com

Zoznam staníc, ktoré sa zrekonštruujú:

Bratislava Hlavná stanica (2 milióny eur)

Bratislava Vajnory (950-tisíc eur)

Nitra (cenu určí štúdia, ktorá bude riešiť priestorové usporiadanie)

Vrútky (880-tisíc eur)

Martin (770-tisíc eur)

Zvolen (prebieha spracovanie projektovej dokumentácie)

Ružomberok (387-tisíc eur)

Štrba (cenu určí štúdia)

Lučenec (3 milióny eur)

Prešov (80-tisíc eur)

Košice (240-tisíc eur)

Trenčianska Teplá

Margecany

Kežmarok

Tatranská Lomnica

Fiľakovo

Maťovce

Nové Zámky

Spišská Nová Ves

Kráľová Lehota

Čadca

Sliač kúpele

Pribeník

Čierna nad Tisou

Pridať komentár (0)