Zlé biznis nápady sú v našej krajine drahým koníčkom: Experti radia začať skromne a s rozumom

  • Aj tie najúžasnejšie nápady pomaly stratia na sile
  • Deje sa to, ak firmy kontinuálne neinovujú alebo im chýba skvelá exekúcia
Na snímke je Mark Zuckerberg a jeho tím.
Facebook/Mark Zuckerberg
  • Aj tie najúžasnejšie nápady pomaly stratia na sile
  • Deje sa to, ak firmy kontinuálne neinovujú alebo im chýba skvelá exekúcia

Zero Gravity Capital ti prináša sériu tipov a úvah o ceste startupov k úspechu. V prvom článku si povieme o tom, prečo je nutné prioritizovať vhodný product-market fit. 

Nádejným podnikateľom chce firma ukázať, že je najlepšie zabudnúť na saturované, funkčné trhy. Biznisové príležitosti sa zvyknú vyskytnúť skôr v oblastiach, ktoré trpia nedostatkom efektivity.

„Často sa stáva, že marginálne zlepšenia nestačia na to, aby firma plná mladých, neskúsených ľudí dokázala prežiť a nepomôže im ani to najväčšie odhodlanie,” hovorí Vit Hanus, partner ZGC. 

Pozrieme sa na firmy, ktorým sa podarilo vďaka premyslenému product-market fitu preraziť, a tiež na tie, ktoré na svojej ceste niekde zle odbočili a upadli do zabudnutia. 

Ako giganty vyriešili otravné problémy 

„Krok číslo jeden je identifikovať, čo trh potrebuje, čo ľudia chcú. Keď sa pozriete na dnešných jednorožcov, začali skromne v malom, koncentrovanom priestore a riešili ozajstné problémy,“ vysvetľuje Hanus. „Radikálne inovácie sa väčšinou udejú takto. Najskôr výber malej konkrétnej cieľovky, a až následné rozširovanie pôsobiska.” 

Napríklad príbeh Facebooku, technologického giganta, ktorý dnes Markovi Zuckerbergovi zrejme trošku prerastá cez hlavu, nasledoval presne tento model. Facebook vznikol v izbe internátu a pôvodne mal spájať výlučne študentov Harvardu. Dnes je z neho sociálna sieť, ktorá okrem iného dokáže ovplyvniť napríklad aj voľby v USA. 

Táto sieť sa stále drží v popredí napriek škandálom, reguláciám i whistleblowerom, aj keď ešte uvidíme, čo s ňou urobia metaverse plány. Nájdu sa názory, že korporácia robí ďalší krok k tomu, aby vlastnila komplexné dáta o našom digitálnom ja.

Iní si skôr myslia, že je to snaha zakryť hromadiace sa problémy, a že Facebook pomaly, ale isto vychádza z módy. Či už je to začiatok konca alebo nie, príbeh Facebooku je už teraz navždy zapísaný v histórii. 

Nemôžeme zabúdať ani na to, že Zuckerberg má v rukách aj Instagram a WhatsApp, firmy, ktoré k úspechu prišli podobným spôsobom. Instagram využil fotografie, ktoré dovtedy bezprizorne čakali v našich telefónoch a umožnil ich zdieľanie najjednoduchším možným spôsobom.

Whatsapp zas vyriešil otravný problém, a teda platené SMS správy. Tie dnes v podstate už ani nepotrebujeme. Rovnako ako Uber zaútočil na predražené, nespoľahlivé taxi služby a nahradil ich vďaka lepším cenám a jednoduchej appke.

zuckerberg, meta
zdroj: SITA/AP Photo/Nick Wass, File, Unsplash/Dima Solomin

Samozrejme, čím viac si výdobytky technológie našli miesto v našich životoch, tým väčšia bola potreba presunúť platby do digitálneho sveta.

Na scénu prišiel Paypal, ktorý predstavoval pre banky poriadnu výzvu vďaka vtedy neuveriteľnej rýchlosti, flexibilite a pohodlnému používaniu.

V tomto prípade ale musíme spomenúť, že dominancia Paypalu sa nedá pripísať iba kombinácii dobrého načasovania, inovatívneho nápadu a hladkej exekúcie. Firma stavila na pomerne odvážnu stratégiu získania zákazníkov. 

Prví používatelia dostali pri registrácii peniaze, a tie si na účet pripísali aj za každé odporučenie známym. Vtedy absolútna novinka, ktorú sa dnes kadekto snaží napodobniť. Úspech ale zďaleka nie je zaručený a Paypal mal určite aj riadnu dávku šťastia.

„Mať denný rast 7 až 10 percent a 100 miliónov používateľov bolo skvelé. Ale žiadne zárobky a exponenciálne rastúca štruktúra výdavkov nie. Veci boli dosť neisté. PayPal potreboval, aby sa o ňom hovorilo a aby sme tak získali viac kapitálu na pokračovanie,“ napísal vtedy Peter Thiel. 

Tí na hrboľatej ceste 

Nie všetci, ktorí prídu s radikálnymi inováciami, vydržia, najmä, ak si o sebe začnú myslieť priveľa. 

Kto by si nepamätal legendárne ICQ a „o-ou” zvonenie, keď ti prišla správa? Éra tejto komunikačnej platformy vrcholila okolo roku 2000, ale dnes ju už nepoužíva takmer nikto. Počet používateľov sa znížil na desatinu oproti pôvodným 100 miliónom registrovaných ľudí.

Navyše je jej aktuálnym domovo Rusko, ktoré sa pasuje s množstvom sankcií a zároveň je to miesto, kde majú tajné služby prístup k súkromným konverzáciám. To nie je práve ideálne. 

Ďalšou ikonickou platformou rovnakého obdobia je Myspace, ktorý rovnako ako ICQ prestal inovovať a prispôsobovať sa svojim používateľom utekajúcim na Facebook.

Úpadok Myspace je ešte šokujúcejší, keď si uvedomíme, že to bola najviac navštevovaná stránka v USA, dokonca viac ako Google. Dnes je Myspace nelichotivým príkladom dobabranej transformácie zo startupu na korporátneho giganta. 

Na snímke muž s počítačom.
zdroj: Unsplash/kemper

Bývalý viceprezident spoločnosti priznal, že minuli stovky miliónov na zbytočné funkcie, boj s Facebookom vopred vzdali, a absolútne im chýbalo jasné zameranie. Podľa neho stačilo upraviť meno a plne sa sústrediť iba na hudbu.

Namiesto toho si platforma odmietla priznať, že prehrala „sociálnu vojnu” s Facebookom, a zvyšok je doslova históriou.  Treba ale dodať, že obe platformy si našli kupcov a stále vo veľmi obmedzenej podobe fungujú. 

Keď hovoríme o hrboľatých cestách, nemôžeme vynechať WeWork. Obrovský poskytovateľ coworkingových priestorov rástol závratnou rýchlosťou a atakoval prísne, neflexibilné prenájmy tradičných kancelárií.

Dizajnové priestory a povesť kultu len oddialili nevyhnutný pád, ktorý prišiel v roku 2019 kvôli katastrofálnemu IPO (vstupu spoločnosti na akciový trh). Poučenie? Otázne základy a nespoľahlivý zakladateľ nevedú k trvácnemu biznisu. V roku 2021 WeWork reportoval stratu 2 miliardy amerických dolárov, a dnes firma dúfa, že ich zachráni záujem o hybridnú prácu, ktorý prišiel s pandémiou. 

Tiež bude zaujímavé sledovať, kam sa dostane Clubhouse. Najprv tu bolo nadšenie, ktoré zvýrazňovala pandemická izolácia a ilúzia exkluzivity.

Ale dnes už miestnosti, v ktorých ste v rámci aplikácie mohli zapojiť do konverzácií, nevyzerajú ako pôvodne elitárske miesto plné podnikateľov a celebrít. CEO Clubhouse-u už vyhlásil, že vyrástli prirýchlo. Teraz je otázka, či sa dokážu prepnúť na stabilný, udržateľný rast, skomplikovaný nekonečnými pokusmi o kópie. 

„Aj tie najúžasnejšie nápady pomaly stratia na sile, ak firmy kontinuálne neinovujú alebo im chýba skvelá exekúcia,” uzatvára Dušan Duffek, partner v Zero Gravity Capital.

Trh sa neustále mení, a znovu a zas vidíme, že arogancia alebo ľahostajnosť je priamou cestou k voľnému pádu a je jedno, o akú veľkú firmu ide.” 

Zdroje: Zero Gravity Capital, about.fb.com, lifewire.com, wework.com, CNBC

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá