Žlté vlaky RegioJet vzdávajú boj so Slovenskom: Stratili sme dôveru vo férovú súťaž, doplatia na to Slováci

  • RegioJet sa rozhodol nepodať ponuku vo výberovom konaní na zabezpečenie železničnej dopravy na trati Bratislava – Komárno
  • Dôvodom je strata dôvery v úprimný záujem ministerstva dopravy na férovej súťaži
  • RegioJet bude na Slovensku rozvíjať komerčné vlaky, do ktorých štát nemôže zasahovať
regiojet
TASR/Michal Svítok
  • RegioJet sa rozhodol nepodať ponuku vo výberovom konaní na zabezpečenie železničnej dopravy na trati Bratislava – Komárno
  • Dôvodom je strata dôvery v úprimný záujem ministerstva dopravy na férovej súťaži
  • RegioJet bude na Slovensku rozvíjať komerčné vlaky, do ktorých štát nemôže zasahovať

Najväčší stredoeurópsky súkromný železničný osobný dopravca RegioJet sa rozhodol nepodať ponuku vo výberovom konaní na zabezpečenie železničnej dopravy na trati Bratislava – Komárno a späť od 1. 1. 2023. Dôvodom je strata dôvery v úprimný záujem ministerstva dopravy na férovej súťaži, ktorá by priniesla rast kvality služieb a úsporu nákladov, ktoré sú vydávané z vreciek daňových poplatníkov.

Na ministerstve dopravy je stále rovnaký tím úradníkov, ktorí už niekoľko rokov zámerne vyhlasujú pseudosúťaže, ktoré nevedú k žiadnemu výsledku (opakovaná súťaž na trase Žilina – Rajec skončila 2x neúspešne), píše RegioJet.

„Chýba harmonogram súťaží tak, ako to požaduje Európska únia a existuje dôvodné podozrenie na prepojenie s podnikateľskými štruktúrami, ktoré majú záujem na udržaní lukratívnych zákaziek na železnici. Súčasný minister dopravy týmto ľuďom stále dôveruje, čím prevzal za ich počínanie plnú zodpovednosť.“

 

Stanovisko RegioJetu:

  • Na Slovensku tím úradníkov ministerstva dopravy doposiaľ pochoval všetky pokusy o verejnú súťaž na štátom dotované výkony. Všetky zákazky zostali priamo zadané ZSSK.
  • Ministerskí úradníci bezdôvodne zrušili súťaž na rýchliky Bratislava – Banská Bystrica. Do tejto súťaže sa prihlásilo 5 dopravcov a ako jediná bola vypísaná zodpovedajúcim spôsobom. Napriek tomu bola zrušená – a cez sľuby ministerstva už nikdy nebola vyhlásená znova.
  • Súťaž na trati Žilina – Rajec ministerstvo 2x zámerne zorganizovalo tak, aby nebola atraktívna pre žiadneho iného záujemcu okrem ZSSK, ktorý by kvôli zanedbateľným výkonom musel vynaložiť obrovské náklady na vozový park. Skončila fiaskom – nikto sa neprihlásil.
  • Súťaž Bratislava – Komárno v roku 2019 ministerstvo dopravy zámerne vyhlásilo tak neskoro, že znemožnilo všetkým dopravcom sa do súťaže vôbec prihlásiť. Nikto nedokázal v tak krátkom termíne splniť požadované podmienky.
  • Opakované kolo zadalo ministerstvo tak, že do zadania dalo úplne nelogické požiadavky na kapacitu vlakov v úseku Kvetoslavov – Komárno, ktorá umelo zvyšuje cenu zákazky a predražuje ju bez reálneho prínosu pre cestujúcich. Nevyvážený je aj návrh zmluvy, podľa ktorej mal dopravca ďalších 10 rokov zabezpečovať výkony.
  • Vyššie uvedené nepovažuje za závažný problém ani súčasný minister dopravy. Slabá vláda rezignovala na transparentné nakladanie s peniazmi daňovníka v železničnej doprave a namiesto cestujúcemu – občanovi – daňovníkovi – dala prednosť udržaniu dlhodobých väzieb na linke ZSSK – ŽOS – politickej štruktúry.
  • V covidovom roku 2020 neváhala dodatočne jednorazovo „naliať“ do ZSSK až 49 mil. Eur bez toho, aby ZSSK musela prehodnotila svoje predražené a často aj nevhodné nákupy, prípadne zoštíhliť svoju štruktúru.

zdroj: Wikimedia (Honza Groh)

RegioJet, ktorý ministra dopravy listom požiadal o jednorazové mimoriadne sanovanie výpadkov tržieb z dôvodu prijatých opatrení Vlády SR spojených s COVID-19 na ministerstvom objednávanej trase Bratislava – Komárno vo výške necelých 700-tisíc Eur dostal zamietavú odpoveď a nenaplnený sľub, že sa dodatočne zavedú kompenzácie za zľavu na dopravnej ceste.

RegioJet informoval, že sa nebude v tejto situácii zúčastňovať ďalších súťaží na Slovensku. 

„Sme pripravení náš postoj zmeniť, keď vláda a ministerstvo dopravy zverejní záväzný harmonogram súťaží zákaziek na železnici pre obdobie nasledujúcich 10 rokov a tento harmonogram sa začne transparentne napĺňať.“

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá