Značky inšpirované slovenským folklórom sú tak populárne, že sa na nich začali priživovať aj podvodníci

  • Medzi lokálnymi výrobcami ručne robených produktov sa začal šíriť nepríjemný trend
  • S vidinou rýchleho zárobku začali niektorí remeselníci odkukávať nápady ich úspešných kolegov
  • Možno o tom ani nevieš a na hrudi nosíš tričko s ukrajinským symbolom, ktorý ti predali ako rýdzoslovenský
chi
youtube.com/fajntricko, Petra Toth
  • Medzi lokálnymi výrobcami ručne robených produktov sa začal šíriť nepríjemný trend
  • S vidinou rýchleho zárobku začali niektorí remeselníci odkukávať nápady ich úspešných kolegov
  • Možno o tom ani nevieš a na hrudi nosíš tričko s ukrajinským symbolom, ktorý ti predali ako rýdzoslovenský

Na slovenskom trhu sa objavuje čoraz viac značiek, ktoré sa pýšia ručnou výrobou a ľudovou tématikou. Aj my v Startitup sa snažíme dať svetu vedieť o lokálnych značkách, ktoré na našom trhu vznikajú a ponúkajú poctivé výrobky.

Preraziť však s nápadom, ktorý je unikátny, z kvalitného materiálu a s neopakovateľným dizajnom, zvládne len hŕstka výrobcov. Počas niekoľkých rokov sa s takýmto produktom podarilo na Slovensku vo veľkom preraziť len pár desiatkam značiek. No miesto na výslní túžilo aj túži dosiahnuť niekoľko stoviek či až tisícok.

Mnohí ľudia pritom nadobúdajú pocit, že ak známa dizajnérka dokáže predať ručne vyrobenú kabelku s ľudovým motívom za 200 eur, zvládnu to aj oni a určite sa im to podarí urobiť aj lacnejšie. Z Číny tak nakúpia kabelky a tričká za pár eur, na ktoré následne bez väčšej kreatívy vytlačia kvetinku, vtáčika a srdiečko a šup s tým na e-shop s 300 percentnou maržou a ľudovým popisom. Veď je to v móde, ľudia sa o to pobijú.

Na problém upozornila dizajnérka a právnička Sylvia Ciulis. Jej, presne tak ako aj mnohým ďalším výrobcom, tento trend už dlhší čas leží v žalúdku. Na svojej stránke tak zverejnila hneď niekoľko fotografií, ktoré zachytávajú ako na Slovensku funguje odkukávanie nápadov.


V galérii nájdeš dizajn obalov poctivých slovenských jogurtov Rajo, kde je použitý motív za 15 dolárov od poľskej ilustrátorky. Tento postup priznali dokonca aj Fusakle, pri kauze, keď vyrobili ponožky z grafiky Mishy Chmelíčkovej. Zatiaľ, čo niektorí vidia tento problém len ako drobnú malichernosť, iní to považujú za určitý druh degradácie či už originálneho výrobku alebo historickej folklórnej tématiky ako takej.

Asi len ťažko by sme si vedeli predstaviť, že by Japonci šili kimono z látky z ruských motívov alebo, že by na nemeckom pive svietil tradičný taliansky vzor. Mnohým však v našej krajine stále vyhovuje, potlačiť tričko z Číny s bulharským tradičným symbolom stiahnutým z internetu a následne ho predávať ako jedinečný ľudový kúsok farbený na lúke pod Tatrami.

A čo si o tomto novom trende myslí jedna z najpopulárnejších módnych dizajnérok, ktorej základom sú výrobky postavené na ľudových vzoroch? 

Kopírovanie je ľudský fenomén (viď módu, dizajn, automobilky, reklama, it, atď…) kopírovanie je svojim spôsobom prospešné pretože núti líderské firmy, ktorých kopírujú aby sa neustále zlepšovali a kreatívne inovovali a to je jediný účinný spôsob boja proti kopirajtom. Žiaden súd či článok nezastaví ľudskú vlastnosť priživovania sa. Predstavujem si ako to asi vyzeralo kedysi či vznikol kroj číslo 1. a potom sa robili jeho kópie, potom jedna priniesla striebornú niť tak všetky chceli striebornou niťou šiť. Potom priniesla z Pešti blingáče a zrazu mali všetky čepce blingáče… vždy to tak bolo a bude,” vyjadrila sa Petra Toth.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech