Zora z Fashion LIVE!: Keď sme začínali, slovenský dizajn bol vnímaný ako luxus. Dnes je to naopak

  • V piatok sa otvoria brány 7. ročníka módneho podujatia Fashion LIVE! Bude trvať tri dni a čaká ťa veľa prekvapení
  • Už v pondelok sa však konalo prvé zo sprievodných podujatí. Volalo sa Fashion Talk! a odštartovalo módny týždeň
  • My sme sa rozprávali s projektovou manažérkou podujatia, Zorou Husarčíkovou
Projektová manažérka Fashion LIVE! Zora Husarčíková (foto: Lívia Štokingerová)
  • V piatok sa otvoria brány 7. ročníka módneho podujatia Fashion LIVE! Bude trvať tri dni a čaká ťa veľa prekvapení
  • Už v pondelok sa však konalo prvé zo sprievodných podujatí. Volalo sa Fashion Talk! a odštartovalo módny týždeň
  • My sme sa rozprávali s projektovou manažérkou podujatia, Zorou Husarčíkovou

Keď v roku 2013 českí organizátori zo dňa na deň tesne pred začiatkom zrušili Bratislava Fashion Weekend, rozhodla sa hŕstka nadšencov a dizajnérov zorganizovať vlastné módne podujatie. V piatok sa koná v hlavnom meste už po siedmy raz a pre módnych nadšencov je to udalosť roka, na ktorú netrpezlivo čakajú.

Dnes je do Fashion LIVE! zapojená takmer stovka ľudí a budova Starej tržnice už viac nie je centrom diania. O zákulisí príprav, o udržateľnosti a slovenskom dizajne sme sa rozprávali s jednou z organizátoriek, Zorou Husarčíkovou.

Prvý ročník Fashion LIVE! ste zorganizovali za tri týždne a nazývaš ho vlastne nultým ročníkom. Ako je to vôbec možné?

Hneď na začiatku musím povedať, že za sedem rokov sa organizácia a aj jej postupy posunuli o veľký krok dopredu a všetci fungujeme úplne inak. Fashion LIVE! bolo zorganizované ako platforma zdola a na vzniku tohto podujatia veľmi záležalo aj dizajnérom. Ja som nastúpila ako produkčná, spolu so mnou v produkčnom tíme ostala Olo Křížová, riaditeľka Bratislava Fashion Weekend. Nakoniec sa stal jeden obrovský zázrak, veci do seba zapadli a my sme Fashion LIVE! zorganizovali za rekordné tri týždne.

zdroj: Fashion LIVE! v roku 2015. Foto: David Doroš

Odkiaľ sa za tak krátky čas zohnali financie?

V úvode sme nemali vytvorené ešte ani občianske združenie. Poplatky, ktoré dizajnéri platili za predošlú zrušenú akciu, sa im nakoniec vrátili a poskytli ich nám. To však bola na to, čo sme reálne potrebovali, viac-menej minimálna čiastka. Pomohla nám vtedy Nadácia Tatra banky, no a veľa vecí sme vyriešili cez barter. Je pravda, že prvý rok sme sa zadĺžili, pretože sme nemali dostatok času na foundraising.

Tento rok sa už napriek všetkému koná 7.ročník. Prvý raz ste zmenili priestor. Prečo ste opustili Starú tržnicu?

Zmena priestoru nastala v podstate náhodne. Všimla som si, že budova bývalého Prioru prechádza zmenami, takže som sa o to začala zaujímať. Súčasný majiteľ bol veľmi ústretový a rozhodol sa nám poskytnúť priestor v medzičase prerábky. Dohodnutí sme, samozrejme, na partnerskej spolupráci. Veľmi sa z toho teším, pretože komplex na Kamennom námestí dodá podujatiu iný rozmer a prinesie nový vietor. Tržnica bola skvelá a za tie roky, ktoré sme spolu strávili, sme im veľmi vďační. Mala som však pocit, že je už konceptuálne vyčerpaná. Tým, že priestor tam bol daný, museli sme veľmi výrazne pracovať so scénou. Preto považujem priestor bývalého Prioru za príjemnú zmenu. Ľudia tu boli zatiaľ len nakupovať, my im ponúkneme niečo nové.

zdroj: Budova Tesca na Kamennom námestí, kde sa bude tento rok konať Fashion LIVE!

Akí partneri vás tento rok výrazne podporili?

Našou veľkou novinkou je partnerstvo so Stanicou Nivy. Je to naozaj čerstvá informácia a najzaujímavejšie pre obe strany je, že pôjde o dlhodobú spoluprácu.  Teraz je pre nás dôležité, že je to silný partner a môžeme toho spolu veľa vymyslieť. Medzi bankových partnerov patrí už tradične Nadácia Tatra banky. Oni nám pomáhajú od samotného zrodu, a preto sa teším, že sú stále s nami. Čo sa týka nápojov, bude sa o nás starať Hubert a Red Bull. Vlasy a mejkap bude mať tento rok pod záštitou L’oreál Professionell a Lancôme Paris. Renáta Márová patrí medzi top hairstylistky na Slovensku, ona bude teda viesť vlasový tím. Jana Olšinská, ktorá vedie Studio 22 Academy, bude mať v backstagi tím mejkap artistov.

Koľko peňazí treba na to, aby Fashion LIVE! dostal takúto finálnu podobu?

Pohybujeme sa zhruba na sume 100-tisíc eur.

zdroj: Foto: Lívia Štokingerová

Čím bude tento ročník iný? Budete mať znovu nosnú tému?

Áno. Každý rok pracujeme s témou. V tomto sme dosť zásadoví, každému ročníku sa aj vďaka téme snažíme dodať extra pridanú hodnotu. S tou potom pracujeme vo vizuáli, ale aj v sprievodnom programe či na scéne. Minulý rok bol témou „materiál“.  Tento rok je ňou „strih“. Do vizuálu sme ho dostali prostredníctvom koláže z predchádzajúcich ročníkov. Je to reflexia toho, čo bolo a čo prichádza teraz. O vizuál sa postaral tentokrát grafický dizajnér Roman Mikláš. Strih sa objaví aj v sprievodnom programe.  V pondelok sa v kaviarni Berlinka konal Fashion Talk!, kde debatovali dizajnéri, pre ktorých je práve strih špecifickým znakom tvorby.

Fashion LIVE! je známy medzinárodnou účasťou. Akých zahraničných dizajnérov uvidíme?

Tento rok to budú českí dizajnéri Lukáš Macháček, Tereza Rosalie Kladošová ale aj Tereza Vu. Tá sa predviedla minulý rok a veľmi si FL! pochvaľovala. Preto sa tešíme, že chce opäť predviesť svoju novú kolekciu.

zdroj: Casting Fashion LIVE! Foto: Lívia Štokingerová

Sú potom k dispozícii aj showroomy, kde si môže fanúšik aj niečo kúpiť z novej kolekcie toho-ktorého dizajnéra?

Po minulé roky boli showroomy v Starej tržnici na prvom poschodí. Tento rok prichádzame s novinkou. Náš sesterský projekt Virvar otvára showroomy týždeň po Fashion LIVE!, teda konktérne 11.októbra na svojej novej adrese na Hlbokej ceste 7. Bude to nový, kamenný priestor, pretože doteraz fungovali len ako online platforma. A tam budú k dispozícii kúsky, ktoré ľudia videli na móle. Budú tam všetci dizajnéri z Fashion LIVE! a selekcia z ich kolekcií sa bude dať priamo v tomto showoome aj zakúpiť.

Keď sme už pri tom, aké sprievodné podujatia sa budú v rámci Fashion LIVE! konať?

Tento rok to bola séria Fashion Talks!, posledný bol v pondelok v Café Berlinka SNG a bol venovaný nosnej téme Fashion LIVE! – strihu. No a potom nás čakajú showroomy. Tie budú trvať týždeň, od piatku 11.októbra. Potom už bude dizajnérov takto pokope možné vidieť len v novembri na Otvorených ateliéroch.

zdroj: Záber z tohtoročného fittingu pred prehliadkou. Foto: Alex Chudá

Čo ty a Fashion LIVE! Ovplyvnila ťa nejakým spôsobom práca s návrhármi? Uvažuješ teraz viac nad tým, čo si kúpiš? Rozlišuješ medzi slow a fast fashion vo väčšej miere, než kedysi? Nosíš oblečenie slovenských dizajnérov?

Nechcem sa prezentovať spôsobom „Vodu káže, víno pije“. Takže áno, návrhárske kúsky v skrini mám. Snažím sa ich mať čo najviac, ale vyberám si také, ktoré sú funkčné, teda, aby to boli kusy, ktoré aj nosím, ideálne takmer každý deň. A to je presne to, čo sa ľuďom snažíme vštepiť. Že dizajnéri nevyrábajú len šaty na ples.

Môže to byť aj veľmi funkčný kabát, sako, blúzka, jednoducho niečo, čo vieš zaradiť do denného odievania. Ja sa snažím mať skriňu vystavanú tak, aby veci, ktoré obsahuje, som aj reálne nosila. Snažím sa ich teda reálne zodrať a to je ten môj udržateľný prístup. Samozrejme, že aj ja nakupujem vo fast-fashion reťazcoch, pretože v súčasnosti nie je možné ich úplne vylúčiť. Dôležité je nakupovať v nich s rozmyslom, nadčasovo a so schopnosťou kombinovať práve s tým dizajnérskym kúskom.

Máš pocit, že FL! učí ľudí takémuto prístupu k odevu?

Myslím si, že áno. Keď sme začínali, bola udržateľnosť v odievaní a slovenský dizajn vnímaný ako posh téma. Za tie roky sa však zmenilo aj publikum. Dnes to ľudia vnímajú ako niečo, čo je dostupné a  je tu pre každého. Takisto sme sa posunuli aj my. Nechceme, aby FL! bola len prezentačnou platformou, preto dávame dôraz na sprievodné podujatia, kde si ľudia môžu dizajnérske kúsky priamo chytiť a ideálne aj kúpiť.

Teraz je lacnejšie ľudí šatiť ako živiť. Aj ty si to myslíš?

Áno. Tým, že produkcia je v dnešnej dobe veľmi veľká, oblečenie stratilo na hodnote a stal sa z neho spotrebný tovar. V minulosti mali ľudia oblečenie, ktoré vydržalo aj roky a nebolo len na jedno použitie. A stále si stojím za tým, že keď si kupuješ odev, za ktorý zaplatíš do 15 eur, naozaj nemôžeš očakávať, že kvalita bude trvácna. Sme ochotní dať rovnako za večeru v reštaurácii, lebo vieme, že si platíme aj za konkrétnu službu. Existuje konkrétny človek, ktorý nám jedlo uvarí, pripraví a prinesie. Za takúto pracovnú silu nám nie je ľúto zaplatiť vyššiu sumu peňazí. Na oblečenie však pozeráme úplne inak a 15 eur sa nám zdá veľa. A pritom nám takisto tento kus odevu musí niekto vyrobiť, musí sa k nám nejakým spôsobom dopraviť, ale už sme na to akosi pozabudli.

zdroj: Casting Fashion LIVE! Foto: Lívia Štokingerová

Sú slovenskí dizajnéri rozpoznateľní v dave?

Určite áno. Veľmi ľahko sa dá odčítať Lenka Sršňová, ale aj Miška Bednárová so značkou puojd, Pavol Dendis a mnohí, mnohí ďalší.  Každý z našich dizajnérov pracuje s niečím, čo mu je vlastné, volí špecifické tvary, siluety, vzory.  Stačí si to len všímať.

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá