Zostal si visieť na letisku? Prečítaj si, na čo máš a nemáš nárok
- Na čo máš nárok ak ti mešká lietadlo?
- Kedy ti je letecká spoločnosť povinná poskytnúť kompenzáciu?
- Všetky informácie sme získali na stránke Európskej únie
- Na čo máš nárok ak ti mešká lietadlo?
- Kedy ti je letecká spoločnosť povinná poskytnúť kompenzáciu?
- Všetky informácie sme získali na stránke Európskej únie
V úvode týždňa nám do redakcie dorazil tip od čitateľa, ktorý v dôsledku technickej závady lietadla „uviazol“ na letisku v Aténach spolu s celým zájazdom. Podnet nás inšpiroval k tomu, aby sme zostavili zoznam vecí, na ktoré máš, ale aj nemáš nárok v súvislosti s leteckou dopravou. Informácie sme získali z voľne dostupnej stránky Európskej únie.
Pri kúpe letenky musí byť uvedená cena každej položky
Letecké spoločnosti sú povinné uvádzať presné sumy pri každej položke letenky. Tie sa týkajú:
- cestovného
- dane
- poplatkov
- príplatkov
Z toho vyplýva, že v momente, keď si letenku rezervuješ musíš vedieť jej presnú cenu.
Na čo máš nárok, ak ti mešká let?
Ak meškanie presiahne tri hodiny a nestihneš nádväzný let máš nárok na:
- Dopravca je povinný ti ponúknuť buď vrátenie ceny letenky.
- Čo najskorší let späť na letisko odletu.
- Presmerovanie na ďalší let do cieľovej destinácie.
- Prepravné podmienky a trieda ktorou letíš musia byť porovnateľné, ale podliehajú dostupnosti voľných miest.
- Ak ťa do konečnej destinácie presmerovali, ale pricestuješ neskôr o tri hodiny a viac, máš nárok na finančnú kompenzáciu.
Na čo máš nárok ak ti let zrušili?
- V prípade zrušenia letu máš nárok na náhradu všetkých nákladov na letenku za časť cesty, ktorá sa neuskutočnila,
- Máš nárok na presmerovanie na najbližší možný let do danej destinácie
- Ak sa v dobe zrušenia už nachádzaš na letisku, máš nárok na jedlo a občerstvenie.
- Jeho množstvo musí byť primerané čakacej dobe.
- Máš nárok aj na dva telefónáty, sms správy a e-maily.
- Ak je tvoj let preložený na deň po naplánovanom odlete, máš nárok na ubytovanie v hoteli.
- Peňažná náhrada je závislá od okolností.
- Na náhradu máš právo aj v prípade, že let bol zrušený v dôsledku štrajku zamestnancov.
Čo všetko spadá pod mimoriadne okolnosti?
- Pod mimoriadne okolnosti nespadá technická porucha lietadla zistená počas bežnej údržby, alebo v dôsledku zlej údržby lietadla.
- Pod mimoriadne okolnosti spadá technická porucha, ktorá nebola spôsobená bežnou činnosťou leteckých spoločností.
- Ktorá sa vyskytla mimo leteckej kontroly.
- Za mimoriadne okolnosti sa považuje aj poškodenie súvisiace so sabotážou, alebo terorizmom, ale aj skrytá výrobná vada zistená výrobcom lietadla alebo príslušným orgánom.
V akom časovom rozmedzí ti letecká spoločnosť musí vrátiť peniaze za zrušený let?
- Peniaze ti je letecká povinnosť povinná vrátiť do siedmich dní od zrušenia letu.
- Náhrada závisí od dôvodu, pre ktorý bol let zrušený.
Kedy na kompenzáciu nárok nemáš?
V prípade, že let zmeškáš vlastnou vinou, čo zahŕňa aj:
- Uviaznutie v zápche.
- Nestihnutie letu v dôsledku meškania iného dopravného prostriedku.