ZSSK ruší vlakové spojenia pre nedostatok zamestnancov. Rušňovodič pritom zarobí cez 1500 eur

  • ZSSK musí rušiť niektoré vlakové spojenia, dôvodom je nedostatok zamestnancov
  • Hovorcu spoločnosti sme sa opýtali na možné príčiny tohto problému
pjimage - 2021-08-20T120226.780
TASR/Michal Svítok Unsplash/Richard Tao
  • ZSSK musí rušiť niektoré vlakové spojenia, dôvodom je nedostatok zamestnancov
  • Hovorcu spoločnosti sme sa opýtali na možné príčiny tohto problému

Vlaková doprava je na Slovensku čoraz obľúbenejšia. Aspoň tak tvrdia oficiálne údaje. Podľa nich popularita vlakovej dopravy pred pandémiou konštantne rástla od roku 2014. „Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila za rok 2019 celkom 77 356 524 cestujúcich, čo znamená v porovnaní s rokom 2018 nárast 4,8 %,“ uvádza sa v správe z januára 2020.

Aj napriek tomu, že vlakovú dopravu využíva veľké množstvo Slovákov a železnice stále ohlasujú modernizácie či nákup nových vozňov, veľmi často sa nedokážeme vyhnúť meškaniam vlakov, na ktoré Slováci hromžia. Ešte väčším problémom sú úplne odrieknuté spoje, s ktorými sa počas posledných mesiacov stretávame čoraz častejšie.

Za zrušené vlaky môže najmä nedostatok personálu. ZSSK sme sa opýtali na platové podmienky zamestnancov spoločnosti a možné dôvody, prečo ľudia v spoločnosti pracovať nechcú.

zdroj: TASR/Pavel Neubauer

Problémy vznikajú najmä v lete, chýbajú rušňovodiči

V súčasnosti eviduje Železničná spoločnosť Slovensko nedostatok personálu v radoch rušňovodičov, preto boli niektoré vlaky, najmä na úsekoch Senec – Bratislava-Petržalka, Senec – Galanta, Nové Zámky – Bratislava hl. st., Malacky – Bratislava hl. st. a Bratislava hl. st. – Trnava, dočasne odrieknuté.

V dátume od 13. do 17. augusta 2021 bolo odrieknutých spolu 23 spojov. Štatisticky ide o pomerne nízke číslo, keďže spoločnosť má počas jedného dňa vypraviť až 1 538 vlakov. Sklamaní cestujúci ale určite súhlasiť nebudú. 

„Nedostatok rušňovodičov je umocnený letným obdobím, pre ktoré je typické čerpanie dovoleniek. ZSSK má dlhodobo nedostatok zamestnancov v profesii rušňovodič, vlakvedúci a v údržbárskych profesiách,“ uvádza pre Startitup hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Mali by vlaky pre dôchodcov a študentov ostať zadarmo?

Túto krízu ešte prehĺbila aj pandémia. Spôsobené to bolo pozastavenou odbornou prípravou nových rušňovodičov, ktorá je časovo náročná. V dôsledku pandémie sa tieto kurzy presunuli. „V roku 2020 nemohlo dokončiť kurz rušňovodičov až 90 kandidátov na túto profesiu,“ konštatuje Kováč.

90 rušňovodičov je zároveň približný počet ľudí, ktorí zo ZSSK v priebehu jedného roka odídu z rôznych dôvodov, napríklad ale aj do dôchodku. „Tesne pred pandémiou sme tiež museli narýchlo nájsť približne 30 rušňovodičov na linku Bratislava – Komárno. Za normálnych podmienok sme schopní fluktuáciu rušňovodičov nahrádzať, ale rýchle a skokové zvyšovanie potreby rušňovodičov nie je možné v lokalitách západného Slovenska okamžite uspokojiť,“ vysvetľuje hovorca.

Koronavírus je len jedno vysvetlenie, isté komplikácie so sebou priniesla aj rekonštrukcia diaľnice pri Triblavina, kedy ZSSK rozšírila ponuku o približne 50 nových spojov. To znamená, že spoločnosť potrebovala aj viac rušňovodičov.

zdroj: TASR/Milan Kapusta

Rušňovodiči chýbajú na celom Slovensku

V súčasnosti na Slovensku chýba 100 až 135 rušňovodičov. Kríza sa najviac týka Bratislavy, Nových Zámkov a Žiliny. „Existujúci rušňovodiči pracujú nadčas, čo mnohí z nich vítajú, lebo odmena za prácu nadčas je u nás veľmi slušná. Aj nadčasová práca má však svoje zákonné limity,“ objasňuje Kováč. 

Problémom pre železnice je aj konkurencia, ktorá pôsobí najmä v regióne západného Slovenska. Konkurenčné spoločnosti ako napríklad RegioJet ponúkajú prácu najmä mladým rušňovodičom hneď po tom, ako opustia kurz. „Navyše, sme blízko hraníc s Českom, kam tiež naši rušňovodiči odchádzajú k súkromným dopravcom,“ vysvetľuje hovorca.

zdroj: TASR/František Iván

Aj napriek súčasnej kríze však Kováč konštatuje, že záujem o prácu rušňovodiča stúpa. Podľa jeho slov mala  ZSSK pred 5 rokmi v kurze ročne približne 60 rušňovodičov: kandidátov, dnes ich je okolo 120. Príprava týchto kandidátov trvá približne 15 až 18 mesiacov. 

„Už budúci rok chceme, v závislosti od pandemickej situácie, usporadúvať podstatne viac rušňovodičských kurzov ako doteraz. V Martine sme vybudovali moderné školiace stredisko „ZSSK Akadémia“, ktoré nám umožní navýšiť kapacitu kurzov rušňovodičov a ďalších kľúčových profesií, a zároveň vytvára priestor pre zavádzanie moderných prvkov vzdelávania,“ prezrádza plány spoločnosti jej hovorca. 

zdroj: TASR/František Iván

Hoci je to beh na dlhú trať, už počas dnešných dní sa ZSSK môže pochváliť modelovými učebňami vozňa či pokladní. V budúcnosti by k ním mali pribudnúť simulácie vedenia vlaku a riešenia situácií, ktoré je náročné či nebezpečné simulovať v reálnej prevádzke. Prioritou je, aby naši noví zamestnanci prichádzali na pracoviská čo najlepšie pripravení a čím skôr sa stali plnohodnotnými členmi tímu.

Finančné ohodnotenie je nastavené nadpriemerne

Hovorcu ZSSK sme sa pýtali aj na možné dôvody nedostatku personálu. Ako prvé nám napadlo, že môže ísť o platové ohodnotenie, ktoré nemusí byť nastavené správne. Kováč však naše teórie vyvracia. Cieľom spoločnosti je dať zarobiť rušňovodičom viac, ako je to teraz. „To si však vyžaduje uvoľnenie určitých obmedzujúcich kritérií na strane maximálneho pracovného fondu i miery využitia pracovného času,“ vysvetľuje. 

Základom príchodu nových zamestnancov je zaujímavá motivácia, ktorá sa vo veľkej miere odráža od platových podmienok a odmeňovacieho systému. V dôsledku toho sa noví rušňovodiči môžu tešiť na osobitný druh prémií a pravidelné zvyšovanie mzdy.

„Priemerná mzda rušňovodiča k 31. 12. 2020 bola 1 546,01 € (vrátane nadčasov), máme teda aj kolegov rušňovodičov, ktorí si zarobia podstatne viac,“ prezrádza Kováč.

V prípade, že by si sa rozhodol pracovať ako rušňovodič v ZSSK, benefity nedostaneš iba ty, ale aj tvoja rodina. V tomto prípade sa bavíme o železničných preukazoch, vďaka ktorým dostaneš oprávnenie cestovať zadarmo na Slovensku aj v Čechách a zvýhodnene v iných okolitých krajinách.

zdroj: TASR/Milan Kapusta

„Naši zamestnanci dostávajú príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie, regeneráciu pracovnej sily, chodia na rekondičné pobyty, dostávajú odmeny pri životnom alebo pracovnom výročí. Ďalej máme príplatky, ktoré zákonník práce nepozná a my ich máme zavedené, v prípade zákonných príplatkov máme vyššie sadzby, ako sadzby uvedené v zákone, odmeny za predaj cestovných lístkov vo vlaku, nenárokové stravné v prípade, že nemá nárok na stravu a stravovanie v zmysle zákona, okrem príplatkov – osobitné prémie, mimoriadna dovolenka v prípade nehodovej udalosti, náhrada príjmu pri dočasnej PN vo výške 55 % vymeriavacieho základu od 1. dňa,“ vymenováva benefity hovorca ZSSK. 

zdroj: ZSSK

ZSSK počas pandémie neprepúšťala

Okrem vyššie uvedených benefitov a prémií ZSSK zaviedla aj náborový príspevok až 1 200 eur. Tejto práci sa môžu venovať aj ľudia, ktorí za ňou musia dochádzať z iného regiónu. Dostanú mesačný príspevok do 400 eur na ubytovanie, 500 eur zas dostanú aj zamestnanci, ktorí do spoločnosti odporučia niekoho nového.

ZSSK je jednou z najväčších spoločností na Slovensku. Hoci sa jej pandémia výrazne dotkla, udržali zamestnanosť a neprepúšťali. Kováč tvrdí, že zamestnanci svoje mzdy dostávali v riadnom termíne, čo potvrdzuje, že ZSSK je stabilným zamestnávateľom.

zdroj: ZSSK

„V roku 2020 to naši zamestnanci potvrdili aj v ankete NAJ zamestnávateľ, kde sme sa vďaka nim umiestnili na druhom mieste v sektore doprava a logistika,“ uzatvára Kováč. 

Zdroj: ZSSK

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK