Zúfalé letecké spoločnosti ponúkajú vyhliadkové lety „nikam“. Ekológovia sú zhrození
- Podľa agentúry Reuters medzinárodné lety v ázijsko-pacifickom regióne klesli o 97,5 percent
- Letecké spoločnosti v tomto regióne presedlali na trend vyhliadkových letov „nikam“
- Globálny letecký priemysel spôsobuje 2 percentá svetových emisií oxidu uhličitého
- Podľa agentúry Reuters medzinárodné lety v ázijsko-pacifickom regióne klesli o 97,5 percent
- Letecké spoločnosti v tomto regióne presedlali na trend vyhliadkových letov „nikam“
- Globálny letecký priemysel spôsobuje 2 percentá svetových emisií oxidu uhličitého
Pandémia vírusu COVID-19 zasiahla letecký priemysel mimoriadne tvrdo. Problematické sú hlavne medzinárodné lety, a to kvôli cestovateľským obmedzeniam jednotlivých krajín. Podľa agentúry Reuters medzinárodné lety v ázijsko-pacifickom regióne klesli o 97,5 percent. Agentúra vychádzala z dát asociácie AAPA (Association of Asia Pacific Airlines) za júl 2020.
Letecké spoločnosti v tomto regióne presedlali na trend vyhliadkových letov „nikam“. Jedná sa o vyhliadkové lety v rámci jednotlivých krajín, ktoré tak neprekračujú cudzie územie štátov a nevzťahujú sa na nich obmedzenia ako pri medzinárodných letoch.
K ázijským prepravcom tchajwanské EVA Air alebo japonskému ANA Holdings sa teraz pridal aj najväčší austrálsky dopravca Qantas, ktorý ponúka 7-hodinový prelet cez Ayersovu skalu, Veľkú útesovú bariéru a záliv Port Jackson, okolo ktorého vzniklo mesto Sydney.
Ceny leteniek sa pohybujú od 787 do 3 787 austrálskych dolárov (v prepočte 485 až 2 332 eur). Qantas ponúkol 134 dostupných miest, tie sa vypredali v priebehu desiatich minút.
„Je to zrejme najrýchlejšie vypredaný let v histórii spoločnosti,“ povedal CEO leteckej spoločnosti Alan Joyce pre Reuters. „Ľuďom jednoznačne chýba cestovanie a zážitky s lietaním. Ak bude dopyt, určite sa pozrieme na to, ako uskutočniť viac týchto scénických letov, zatiaľ čo všetci čakáme na otvorenie hraníc.“
Cestujúcim nemá chýbať špeciálny servis ani hosť z radov celebrít.
Letecké spoločnosti sa takýmto spôsobom snažia získať chýbajúce finančné prostriedky a udržať pilotné licencie platné. Mnohé z nich sa dostali do finančných problémov a väčšina už ohlásila prepúšťanie a znižovanie nákladov.
Ekológovia protestujú
Letecký priemysel patrí k najväčším producentom emisií skleníkových plynov. Podľa Finreportu globálny letecký priemysel spôsobuje 2 percentá svetových emisií oxidu uhličitého. V roku 2018 lety vyprodukovali celosvetovo 895 miliónov ton oxidu uhličitého.
„Po prvé, bezdôvodne to podporuje cestovanie s vysokou spotrebou uhlíka, a po druhé, je to iba dočasné opatrenie, ktoré odvádza pozornosť od politiky a hodnotových zmien potrebných na zmiernenie klimatickej krízy,“ uviedli singapursky aktivisti SG Climate Rally na svojej webovej stránke.
Aktivisti vyjadrili solidaritu s pracovníkmi leteckého priemyslu ale zároveň kritizovali snahy o návrat letectva.
„Rýchly úpadok leteckého a cestovného ruchu a jeho preukázaná neistota by nás mali prinútiť k otázke, či je cestovanie s vysokou intenzitou uhlíka udržateľným zdrojom príjmov pre našu krajinu. Náš „nový normál“ ukázal, že by sme nemali naďalej veriť rovnakým systémom, odvetviam a praktikám ako predtým. Ako hnutie klimatickej zmeny, ktoré uprednostňuje blahobyt ľudí a planéty, veríme, že letecká doprava vždy spôsobovala škody na životnom prostredí, a teraz je vhodný čas na to, aby sme vážne mysleli na prechody namiesto túžby po návrate k deštruktívnemu stavu.“