Veronika Remišová: Štátne IT bolo jedno veľké eldorádo. Po novom ušetríme milióny

Korupcia bola v 90. rokoch štandard. Dnes chcú mladí pracovať pre úplne iné firmy

Rodinná firma zo Slovenska vyrába exkluzívne gitary. Najkvalitnejšie drevo si zháňajú po celom svete

Zúfalé letecké spoločnosti ponúkajú vyhliadkové lety „nikam“. Ekológovia sú zhrození

  • Podľa agentúry Reuters medzinárodné lety v ázijsko-pacifickom regióne klesli o 97,5 percent
  • Letecké spoločnosti v tomto regióne presedlali na trend vyhliadkových letov „nikam“
  • Globálny letecký priemysel spôsobuje 2 percentá svetových emisií oxidu uhličitého
 srcset
Qantas
  • Podľa agentúry Reuters medzinárodné lety v ázijsko-pacifickom regióne klesli o 97,5 percent
  • Letecké spoločnosti v tomto regióne presedlali na trend vyhliadkových letov „nikam“
  • Globálny letecký priemysel spôsobuje 2 percentá svetových emisií oxidu uhličitého

Pandémia vírusu COVID-19 zasiahla letecký priemysel mimoriadne tvrdo. Problematické sú hlavne medzinárodné lety, a to kvôli cestovateľským obmedzeniam jednotlivých krajín. Podľa agentúry Reuters medzinárodné lety v ázijsko-pacifickom regióne klesli o 97,5 percent. Agentúra vychádzala z dát asociácie AAPA (Association of Asia Pacific Airlines) za júl 2020.

Letecké spoločnosti v tomto regióne presedlali na trend vyhliadkových letov „nikam“. Jedná sa o vyhliadkové lety v rámci jednotlivých krajín, ktoré tak neprekračujú cudzie územie štátov a nevzťahujú sa na nich obmedzenia ako pri medzinárodných letoch.

K ázijským prepravcom tchajwanské EVA Air alebo japonskému ANA Holdings sa teraz pridal aj najväčší austrálsky dopravca Qantas, ktorý ponúka 7-hodinový prelet cez Ayersovu skalu, Veľkú útesovú bariéru a záliv Port Jackson, okolo ktorého vzniklo mesto Sydney.

zdroj: Qantas

Ceny leteniek sa pohybujú od 787 do 3 787 austrálskych dolárov (v prepočte 485 až 2 332 eur). Qantas ponúkol 134 dostupných miest, tie sa vypredali v priebehu desiatich minút.

„Je to zrejme najrýchlejšie vypredaný let v histórii spoločnosti,“ povedal CEO leteckej spoločnosti Alan Joyce pre Reuters. „Ľuďom jednoznačne chýba cestovanie a zážitky s lietaním. Ak bude dopyt, určite sa pozrieme na to, ako uskutočniť viac týchto scénických letov, zatiaľ čo všetci čakáme na otvorenie hraníc.“

Cestujúcim nemá chýbať špeciálny servis ani hosť z radov celebrít.

Letecké spoločnosti sa takýmto spôsobom snažia získať chýbajúce finančné prostriedky a udržať pilotné licencie platné. Mnohé z nich sa dostali do finančných problémov a väčšina už ohlásila prepúšťanie a znižovanie nákladov.

Ekológovia protestujú  

Letecký priemysel patrí k najväčším producentom emisií skleníkových plynov. Podľa Finreportu  globálny letecký priemysel spôsobuje 2 percentá svetových emisií oxidu uhličitého. V roku 2018 lety vyprodukovali celosvetovo 895 miliónov ton oxidu uhličitého.

„Po prvé, bezdôvodne to podporuje cestovanie s vysokou spotrebou uhlíka, a po druhé, je to iba dočasné opatrenie, ktoré odvádza pozornosť od politiky a hodnotových zmien potrebných na zmiernenie klimatickej krízy,“ uviedli singapursky aktivisti SG Climate Rally na svojej webovej stránke.

Aktivisti vyjadrili solidaritu s pracovníkmi leteckého priemyslu ale zároveň kritizovali snahy o návrat letectva.

„Rýchly úpadok leteckého a cestovného ruchu a jeho preukázaná neistota by nás mali prinútiť k otázke, či je cestovanie s vysokou intenzitou uhlíka udržateľným zdrojom príjmov pre našu krajinu. Náš „nový normál“ ukázal, že by sme nemali naďalej veriť rovnakým systémom, odvetviam a praktikám ako predtým. Ako hnutie klimatickej zmeny, ktoré uprednostňuje blahobyt ľudí a planéty, veríme, že letecká doprava vždy spôsobovala škody na životnom prostredí, a teraz je vhodný čas na to, aby sme vážne mysleli na prechody namiesto túžby po návrate k deštruktívnemu stavu.“

zdroj: Qantas
Zdroje: Reuters, Finreport, SG Climate Rally

Najnovšie video