1 miliarda pre železnice: ZSSK chce Slovákom priniesť vlaky hodné 21. storočia

  • ZSSK odštartovala ambiciózny plán modernizácie
  • Pribudnú aj komfortné lôžkové vozne
sprievodca
ZSSK
  • ZSSK odštartovala ambiciózny plán modernizácie
  • Pribudnú aj komfortné lôžkové vozne

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje rozsiahlu modernizáciu svojho vozidlového parku v hodnote presahujúcej jednu miliardu eur. Ak cestuješ vlakom, určite si si všimol, že mnohé súpravy sú zastarané – bez klimatizácie, Wi-Fi či moderných informačných systémov. To by sa malo v najbližších rokoch zmeniť.

„Náš cieľ je pragmatický. Zvyšovanie kvality a atraktívnosti železničnej dopravy. Vďaka pripravovanej modernizácii môžeme postupne obmieňať zastarané vozidlá za pohodlnejšie, ekologickejšie a ekonomicky efektívnejšie typy,“ uviedol na webe Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK. Hoci prvé kroky sa realizujú už teraz, výraznejšie zlepšenia by si ako cestujúci mal pocítiť približne o dva až tri roky.

Čo všetko ZSSK plánuje nakúpiť

Najväčšou položkou budú elektrické jednotky do diaľkovej dopravy za takmer 645 miliónov eur. ZSSK plánuje obstarať 8 súprav s opciou na ďalších 7. Tieto vlaky ponúknu minimálne 550 miest na sedenie a maximálnu rýchlosť až 200 km/h. Nechýba bistrovozeň, priestor pre cestujúcich s deťmi, imobilných pasažierov či miesto pre bicykle.

Ďalšou zaujímavosťou sú batériové elektrické jednotky BEMU v hodnote 306 miliónov eur. Ide o 16 vlakov s opciou na ďalších 20. Tieto súpravy umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia, čím postupne nahradia dieselové vlaky a znížia ekologickú stopu železničnej dopravy.

ZSSK tiež plánuje obstarať elektrické veľkokapacitné jednotky za 102 miliónov eur. Tieto vlaky budú mať kapacitu minimálne 560 miest a maximálnu rýchlosť 160 km/h. Ich energetická spotreba by mala byť o 25 % nižšia oproti starším vozidlám.

Pre nočné vlaky ZSSK pripravuje nákup nových lôžkových vozňov za 90,3 milióna eur a modernizáciu ležadlových vozňov v hodnote 36,5 milióna eur. Tieto vozne dostanú klimatizáciu, elektrické zásuvky, Wi-Fi pripojenie a ďalšie moderné prvky.

Modernizácia je nevyhnutná

Viac ako polovica vozidiel ZSSK je staršia ako desať rokov, pričom priemerný vek dosahuje 16 rokov. Mnohé z týchto vlakov sú poruchové, náročné na údržbu a ich náhradné diely sú ťažko dostupné. Niektoré nočné vozne boli vyrobené ešte v 80. rokoch.

„Modernizácia je zároveň podmienka pre konkurencieschopnosť železnice. Ak štátny dopravca nebude technicky pripravený, trh ho pri liberalizácii jednoducho obíde. Práve teraz je čas využiť európske zdroje a pripraviť sa na to, čo príde o pár rokov,“ upozornila Denisa Žiláková, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR.

Aktuálny stav obstarávania

Niektoré verejné obstarávania už boli vyhlásené v januári a v marci tohto roku, ďalšie sú naplánované na nasledujúce mesiace. ZSSK počíta s financovaním najmä z eurofondov, no hľadá aj ďalšie možnosti.

Okrem nových vlakov dopravca aktívne pracuje na modernizácii zázemí pre údržbu. Projekty nových stredísk technicko-hygienickej údržby v Žiline a Košiciach pokračujú podľa plánu a doplnia už existujúce strediská v Humennom, Zvolene a Nových Zámkoch.

Rok 2025 je pre ZSSK mimoriadne významný. Spoločnosť okrem toho, že oslavuje 20 rokov svojej existencie, zároveň spúšťa modernizačný balík, ktorý predstavuje strategický krok pre ďalšie desaťročie železničnej dopravy na Slovensku. ZSSK tak napĺňa svoju ambíciu stať sa moderným, udržateľným a konkurencieschopným dopravcom, ktorý drží Slovensko v pohybe.

Čítajte viac z kategórie: Cestovanie

Zdroj: ZSSK

Najnovšie videá

Trendové videá