25-ročný Rumun stojí za remeselnou značkou parfumov, ktoré sú inšpirované smrťou či kňazským odevom

  • Remeselná značka parfumov Toskovat sa stala senzáciou v kruhoch odborníkov
  • Ich vône ľuďom vracajú desivé spomienky aj vyvolávajú znechutenie
Parfumy Toscovat a ich tvorca
  • Remeselná značka parfumov Toskovat sa stala senzáciou v kruhoch odborníkov
  • Ich vône ľuďom vracajú desivé spomienky aj vyvolávajú znechutenie

Predstav si parfum, ktorý vonia ako krv, jód a obväzy. Alebo taký, ktorý kombinuje cukrovú vatu s benzínom a gumou. Znie to ako bizarné experimenty, no tieto kontroverzné vône patria medzi najpredávanejšie produkty rumunskej značky Toskovat. Za touto nekonvenčnou parfumériou stojí mladý tvorca, ktorý sa rozhodol rozprávať príbehy prostredníctvom vôní a vytvoriť niečo, čo ďaleko presahuje rámec tradičnej parfumérie.

Nesnaží sa len o príjemnú vôňu, ale o komplexný zážitok, podať príbeh, ktorý dokáže vyvolať spomienky, emócie a reakcie – niekedy aj také silné ako plač alebo šok. Príbeh svojich jedinečných vôní porozprával v rozhovoroch pre magazín Vogue a Dazed

Filmár, ktorý sa stal parfumérom

David-Lev Jipa-Slivinschi, 25-ročný Rumun s ruskými a ukrajinskými koreňmi, sa nikdy neplánoval stať parfumérom. Vyštudoval scenáristiku, no keď sa počas pandémie COVID-19 filmový priemysel prakticky zastavil, hľadal nové spôsoby, ako rozprávať príbehy. Zatiaľ čo iní mladí absolventi zúfalo hľadali zamestnanie, David-Lev sa rozhodol preniesť svoju kreativitu do sveta vôní.

Ako sám priznáva, najlepšie scenáre pre neho vždy boli tie, ktoré nás prinútili cítiť so svojimi postavami. Rovnakú filozofiu uplatňuje aj v parfumérii, kde sa zameriava na vyvolanie emócií a spomienok namiesto len príjemných pocitov.

Bez formálneho vzdelania v oblasti parfumérie sa obrátil na internet. Vďaka dostupnosti informácií sa z vlastnej izby naučil to, čo kedysi bolo dostupné len hŕstke ľudí. Začínal len s 15 esenciálnymi olejmi a základnými štartovacími sadami. Dnes pracuje s viac ako 400 ingredienciami.

Jeho samoučný prístup mu dáva podľa vlastných slov určitú výhodu oproti klasicky školeným parfumérom. Nebojí sa porušovať zaužívané pravidlá, čo považuje za jednu z najsilnejších stránok svojej značky.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa David-Lev Jipa-Slivinschi (@eternanodin)

Vôňa ako portál k spomienkam

Toskovat sa prezentuje ako „portál k spomienkam“. Nejde teda len o výrobu príjemných vôní, ale o vytváranie komplexných zmyslových zážitkov, ktoré dokážu v človeku prebudiť dávno zabudnuté spomienky alebo vyvolať silné emócie.

Jipa-Slivinschi sa vo svojej tvorbe snaží zachytiť fragmenty univerzálnej ľudskej skúsenosti. Nejde len o jeho osobné spomienky, ale o zážitky, ktoré sú spoločné pre väčšinu ľudí.

Jeho kreatívny proces začína konceptom alebo príbehom, ktorý chce rozpovedať. Najprv premýšľa nad náladou alebo emóciou, potom si načrtne ideálne tóny a zvažuje, čo je chemicky realizovateľné.

Práve túto filozofiu prináša do parfumérie zo sveta filmu. Podobne ako filmy, ktoré fungujú ako zrkadlá, aj jeho parfumy majú za cieľ ukázať človeku to, čo má v sebe uzamknuté.

Kontroverzia vo fľaštičke

Medzi najkontroverznejšie a zároveň najpopulárnejšie výtvory značky Toskovat patrí parfum s názvom „Inexcusable Evil“ (Neospravedlniteľné zlo). Táto vôňa obsahuje tóny krvi, jódu, obväzov a horiacich kvetov. Je taká šokujúca, že aj sám autor priznáva, že ju nenávidí.

„Naozaj tú vôňu nenávidím,“ hovorí otvorene. „Ak by sme žili v lepšom svete, nebolo by potrebné, aby takáto vôňa existovala alebo aby sa na ňu spomínalo.“

Paradoxne je práve tento parfum ich najpredávanejším produktom – predáva sa až trikrát viac než ostatné vône a často býva vypredaný. Reakcie publika na túto vôňu sú rozporuplné – od absolútneho nadšenia až po znepokojenie.

Autor s prekvapením sleduje, ako si jeho najkontroverznejšiu vôňu ľudia obľúbili. Nedávno sa na sociálnych sieťach stretol s recenziou, kde niekto z USA hovoril o tom, aký je Inexcusable Evil príjemný. Jipa-Slivinschi si vtedy uvedomil, že zákazníčka vôbec nepochopila jeho zámer. Iný recenzent však prirovnal vôňu k starému hradu, čo autorovi poskytlo nový pohľad na jeho vlastné dielo.

Mnohí recenzenti na nezávislých parfumérskych fórach opisujú Inexcusable Evil ako fascináciu hrôzu alebo umelecké dielo, ktoré nemá byť príjemné, ale má prinútiť zamyslieť sa.

Bizarné tóny, silné príbehy

Toskovat v minulosti ponúkal niekoľko jedinečných vôní, z ktorých každá má svoj vlastný komplikovaný príbeh a často aj kontroverzný podtón. Každý parfum príde v jedinečnom balení doplnenom o báseň s jej príbehom a grafiky. Tu je pár príkladov z tých najkontroverznejších:

Inexcusable Evil

Táto vôňa je vyjadrením moderného vojnového konfliktu – téma, ktorá je pre Jipa-Slivinschiho obzvlášť osobná vzhľadom na jeho rusko-ukrajinské korene. Obsahuje tóny strelného prachu, krvi, jódu, obväzov, horiacich kvetov a dažďa.

„Vojnové konflikty sú, bohužiaľ, aj v dnešnej dobe realitou, hoci väčšina z nás má privilégium žiť bez toho, aby na ne musela myslieť.“ Inexcusable Evil však túto ignoranciu narúša – nedovolí nositeľovi zabudnúť na hrôzy vojny.

Pri vývoji tejto vône si parfumér predstavoval niečo chladné, neorganické a odtrhnuté od každodenného života, čo v každom spustí silnú reakciu. Výsledok podľa jeho slov pripomína otvorenú ranu a nemocničný pach.

Myslel si, že vytvoril niečo natoľko nepríjemné, že si to nikto nebude chcieť užívať. S prekvapením však zistil, že jeho úsilie akosi zlyhalo. Predstavoval si vôňu skôr ako predmet na zamyslenie, no keďže sa stal najpredávanejším produktom, možno skutočnú hrôzu nevyjadril dostatočne. Alebo, ako sám dodáva, „sme možno naozaj len mole priťahované k plameňu“.

Age of Innocence

Tento parfum zobrazuje náhlu stratu nevinnosti detstva. Začína sladkými tónmi cukrovej vaty, žuvačky a jahôd, ktoré postupne nahrádzajú tóny „kovového škrípania“, benzínu, gumy a automobilových sedadiel. Základom vône je vzácny prírodný oud (jeden z najvzácnejších a najdrahších parfumérskych materiálov na svete) a vetiver (druh tropickej trávy).

Vzácny oud získavajú z Thajska alebo Bangladéša prostredníctvom špeciálneho procesu, kde každý strom musí byť označený, číslovaný a zberaný v špecifickom období.

Vôňa je koncipovaná tak, aby najprv evokovala bezstarostné detstvo, ktoré je náhle prerušené traumatickou udalosťou. Kontrast sladkých tónov s industriálnymi vytvára komplexný a nostalgický zážitok.

V príbehu, ktorý sám autor vyrozprával, má ísť o dieťa, prechádzajúce cez cestu, ktoré je cukrovú vatu a náhle ho zrazí auto.  

Anarchist A_

Táto kontroverzná vôňa obsahuje vône „špinavých dolárov“, „kreditných kariet“, „kňazských odevov“ a „snehu“ – v tomto prípade symbolizujúceho ko*aín. Parfum bol zámerne vydaný počas Vianoc ako kritika konzumu a kultúry neustáleho zhonu.

Cieľom bolo poukázať na to, ako ďaleko sme sa ako spoločnosť vzdialili od spirituality a komunity smerom k peniazom, stimulantom a povrchným rozptýleniam.

Keď sa pokúšal zachytiť pach starých, špinavých balíkov peňazí, začal skúmať, čo sa nachádza v bavlne, plastoch alebo tlačiarenskom atramente. Svoj prístup k parfumérii prirovnáva skôr ku karikatúre než k maľbe – snaží sa zachytiť podstatu, nie vytvoriť vernú kópiu.

Génération Godard

Táto vôňa je poctou kinematografii a kombinuje tóny popcornu, koly, tabaku a sladkostí. Je jednou z „radostnejších“ vôní v portfóliu značky a evokuje nostalgiu za návštevami kina v starom štýle.

Pre autora je návšteva kina špeciálnym rituálom, ktorý podľa jeho slov pomaly zaniká, keďže ľudia chodia do kina čoraz menej. Snažil sa zachytiť špecifickú starú kinosálu, do ktorej sám chodil, no zároveň ju spraviť rozpoznateľnou pre každého.

The Last Birthday Cake

Posledná narodeninová torta, zachytáva všetky torty, ktoré človek počas života zje. Táto vôňa začína tónmi mlieka bábätka, prechádza sladšími tónmi detstva, neskôr je cítiť alkohol a nakoniec, v starobe, už len dym zo sviečok, keď človek nemôže tortu jesť. Keď autor ukázal tento parfum staršej dáme, okamžite sa rozplakala – pripomenulo jej to svojho zosnulého manžela.

Ďalším zaujímavým počinom je parfum inšpirovaný Rumunskom a Moldavskom, ktorý zachytáva atmosféru starobylých kostolov so slnkom dopadajúcim na staré maľby, miešajúce sa s vôňou kadidla a prírody. Ide o intímnejšiu a optimistickejšiu vôňu v porovnaní s predchádzajúcimi kreáciami.

Nová kolekcia a stále vypredané parfumy

Najnovším počinom značky je kolekcia s názvom „Betrayal“ (Zrada), ktorá prináša ďalšie kontroverzné a myšlienkovo provokatívne vône. Kolekcia má vyjsť v priebehu mája a už je takmer vypredaná. Už jej propagácia naznačuje, že pôjde o ďalšiu kontroverznú sériu. Na oficiálnej stránke uvádzajú ako tóny jednotlivých parfumov napríklad formaldehyd, elektrické kreslo, vytečenú batériu či zaprášené šaty. 

Fenomén stále vypredaných parfumov značky Toskovat svedčí o rastúcom záujme o alternatívnu parfumériu, ktorá presahuje bežné komerčné ponuky. Napriek limitovanej produkcii a minimálnemu marketingu si značka našla oddaných fanúšikov po celom svete.

Jedným z dôvodov záujmu o ne môže byť aj ich kontroverznosť a nedostupnosť. Mnoho videí na sociálnych sieťach, venujúcich sa téme parfumov, hovorí o probléme dostať sa k nim. Je nutné podotknúť, že ceny ich parfumov nie sú práve najnižšie, flakóny začínajú na 160 eur, no aj napriek tomuto faktu je množstvo zvedavcov ochotných za tento „experiment“ zaplatiť. 

Okrem webu sa parfumy Toscovat predávajú v luxusných a špecializovaných parfumériách po celom svete. Nájdete ich od USA, Irak, El Salvador, Saudskú Arábiu až po Austráliu či Vietnam. 

Podľa odborného magazínu Fragrant Journal je tento trend súčasťou širšieho posunu v oblasti parfumérií. Zákazníci čoraz viac hľadajú jedinečnosť a autentickosť. Nechcú voňať ako všetci ostatní. Značky ako Toskovat prerazili práve preto, že sa neboja byť provokatívne a originálne.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Toskovat’ (@toskovat.perfumes)

Umenie a podnikanie v jednej fľaštičke

David-Lev Jipa-Slivinschi sa pozerá na svoje parfumy primárne ako na umenie, nie ako na komerčný produkt. Jeho prístup podčiarkuje otázku, či niektoré z jeho parfumov boli vôbec vytvorené s úmyslom, aby ich niekto nosil.

Ako sám priznáva, ľudia si túto otázku často nepoložia, keď si jeho parfumy kupujú naslepo. Myslia si, že keď je niečo vo fľaštičke od parfumu, malo by sa to nanášať na kožu – no nie vždy je to tak. Špeciálne „Inexcusable Evil“ nikdy nevytvoril s úmyslom, aby ho niekto nosil.

Zaujímavé je, že úspech Toskovatu nepriamo kritizuje tradičný parfumový priemysel. Jipa-Slivinschi poukazuje na to, ako ľudia veria marketingu – ak na flakóne stojí „citrón“, myslia si, že tam naozaj je. Priemysel podľa neho preferuje malé zmeny overených receptov, pretože je to jednoduchšie a menej riskantné.

Tento prístup, ktorý spája umenie s podnikateľským zámerom, vzbudil pozornosť odborníkov na parfumériu. Známy taliansky kritik parfumov, prirovnáva Toskovat k nezávislému artovému filmu v porovnaní s komerčným blockbusterom – oboje má svoje miesto, ale prinášajú úplne iný zážitok.

Vôňa ako osobný zážitok

Jednou z fascinujúcich skutočností o parfumoch Toskovat je, že rovnaký parfum môže voňať úplne inak na rôznych ľuďoch alebo v rôznych prostrediach.

Počas testovania svojich parfumov ich autor nosil v rôznych mestách – Bukurešť, Paríž, Miláno, Dubaj – a zistil, že hoci bol parfum fyzicky rovnaký, všade voňal inak kvôli rozdielnej vlhkosti a klíme. Každý človek tak zažije niečo unikátne.

Sám autor hovorí, že táto skutočnosť ešte umocňuje osobnú a individuálnu povahu každej vône. Parfum sa stáva nielen nositeľom istého príbehu alebo emócie, ale aj unikátnym zážitkom pre každého jednotlivca. 

Od kontroverzií k uznaniu

Napriek počiatočným rozporuplným reakciám si Toskovat postupne získava medzinárodné uznanie. Viacero globálnych magazínov a recenzentov sa o značke vyjadrilo ako o „priekopníckej“ a „radikálne inej“.

Aj renomovaný kritik Luca Turin, známy svojou prísnosťou a nekompromisnými hodnoteniami, v podcaste „Perfumes: The Guide“ ocenil odvahu a originalitu značky. Hoci sa o niektorých konkrétnych vôňach vyjadril rezervovane, uznal, že za každou provokáciou sa skrýva skutočné parfumérske umenie.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Toskovat’ (@toskovat.perfumes)

Budúcnosť kontroverznej parfumérie

Čo sa dá očakávať od značky Toskovat v budúcnosti? David-Lev Jipa-Slivinschi naznačuje, že sa snaží vytvárať optimistickejšie vône, no zároveň zostať verný sebe.

Jeho cieľom je naďalej rozprávať príbehy, ktoré rezonujú s ľuďmi, nech už sú akokoľvek nepríjemné alebo kontroverzné. Verí, že parfuméria má obrovský potenciál ako umelecké médium, ktoré ešte zďaleka nie je plne využité.

Toskovat tak zostáva na pomedzí medzi umením a komercializmom, medzi šokom a potešením, medzi spomienkou a súčasnosťou. V dobe, keď globálne parfumérske domy chrlia každý rok desiatky nových vôní, ktoré sa od seba len minimálne líšia, predstavuje osviežujúcu alternatívu – parfumériu, ktorá sa nebojí byť kontroverzná, provokujúca a predovšetkým autentická.

„Nakoniec je vôňa veľmi subjektívna,“ uzatvára David-Lev. „Nikdy nemôžem povedať, že som vytvoril dobrý parfum – niekomu sa nemusí páčiť alebo mu nesadne na pokožku – ale môžem povedať, že som vytvoril dobrý príbeh.“

A to je možno tá ich najsilnejšia stránka – schopnosť rozprávať príbehy prostredníctvom vôní a vyvolávať emócie, ktoré presahujú bežný zážitok z parfumu. V konečnom dôsledku nejde len o to, ako parfum vonia, ale o to, čo nám vďaka tejto vôni pripomína, aké emócie v nás vyvoláva a ako nás núti zamyslieť sa nad sebou samými a svetom okolo nás.

Čítajte viac z kategórie: Zo sveta

Zdroje: Vogue, Toskovat, Dazed digital, Instagram/ Toskovat perfumes, onlinelibrary wiley, apple podcast

Najnovšie videá

Trendové videá