130-metrový gigant prepisuje históriu: Najväčšia elektrická loď sveta mieri do Ameriky s nákupným centrom na palube

  • Tasmánska lodenica Incat postavila loď China Zorrilla
  • Bude premávať medzi Buenos Aires a Montevideom s nulovými emisiami
lod
  • Tasmánska lodenica Incat postavila loď China Zorrilla
  • Bude premávať medzi Buenos Aires a Montevideom s nulovými emisiami
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

V tasmánskom Hobarte sa začiatkom mája uskutočnilo významné podujatie, ktoré vzbudilo pozornosť svetovej verejnosti. Stovky ľudí sa zišli v lodenici Incat, aby boli svedkami spustenia lode s názvom Hull 096 – najväčšej batériovo-elektrickej lode na svete.

Plavidlo s dĺžkou 130 metrov je určené pre juhoamerického operátora Buquebus a bude premávať medzi Buenos Aires a Uruguajom cez Río de la Plata, píše portál Marine Business News.

Loď ponesie meno China Zorrilla, po známej uruguajskej herečke. Pojme až 2 100 pasažierov a 225 vozidiel a je plne poháňaná batériovým systémom bez použitia fosílnych palív.

Význam lode spočíva nielen v jej technickom prevedení, ale aj v symbolike – ide o výrazný krok smerom k bezemisnej doprave na krátke vzdialenosti.

Ambiciózny projekt s rekordnými parametrami

Podľa Incatu ide o najvýznamnejšiu loď, akú firma počas svojej 40-ročnej histórie postavila, dodáva austrálske spravodajstvo ABC. „Toto je historický deň, nielen pre Incat, ale aj pre budúcnosť námornej dopravy,“ povedal zakladateľ spoločnosti Robert Clifford. „Táto loď je najambicióznejším, najkomplexnejším a najdôležitejším projektom, ktorý sme kedy realizovali.“

Hull 096 je vybavená energetickým úložiskom s kapacitou viac ako 40 megawatthodín, čo je štvornásobne viac ako v prípade doteraz najväčších námorných systémov. Systém napája osem elektricky poháňaných vodných trysiek. Technológiu dodala fínska spoločnosť Wärtsilä, ktorá projekt považuje za kľúčový míľnik v oblasti čistej mobility.

Podľa jej predstaviteľa Rogera Holma je tento projekt dôkazom, že elektrifikácia lodnej dopravy nie je len víziou budúcnosti: „Spolupráca s Incatom a Buquebusom pri spustení najväčšej batériovo-elektrickej lode na svete ukazuje, že ekologická námorná doprava je reálne dosiahnuteľná.“

Z LNG na elektrinu

Pôvodne mala loď používať skvapalnený zemný plyn (LNG), no obe firmy sa rozhodli pre úplnú elektrifikáciu. „Keď mi Robert povedal, že ďalšia loď bude úplne elektrická, odpovedal som: ‚Tak tá ďalšia bude táto‘,“ spomínal prezident Buquebusu Juan Carlos López Mena. „Spolu sme sa rozhodli pre historickú zmenu.“

Na dokončenie čaká ešte interiér, ktorý bude zahŕňať 2 300 m² veľké duty-free nákupné centrum – najväčšie svojho druhu na akomkoľvek trajekte na svete. Plne vybavená loď by mala vyplávať do Južnej Ameriky koncom roka 2025. Jej batérie umožnia nepretržitú prevádzku počas 90 minút a dobíjacie stanice budú umiestnené na oboch stranách rieky.

Tasmánia ako centrum čistej mobility

Tasmánsky premiér Jeremy Rockliff ocenil prácu tímu Incat a vyzdvihol globálny význam projektu: „Hull 096 nastavuje nový štandard pre ekologickú lodnú dopravu. Ukazuje, že aj z Tasmánie môže vzísť projekt, ktorý mení svet.“

Robert Clifford zároveň avizoval budúce plány firmy: „Toto je len začiatok. Chceme vyrábať dve elektrické lode ročne, neskôr možno štyri. Elektrické lode budú veľkým odvetvím.“ Dnešná technológia podľa neho umožňuje prevádzku na vzdialenosť 80 až 160 km, pričom do desiatich rokov očakáva dojazd až 640 km. Nabíjanie lode z oboch brehov rieky má trvať len 40 minút.

Clifford zároveň pripomenul, že jeho cieľom je zdvojnásobiť kapacitu lodenice v Hobarte a vybudovať ďalšie výrobné priestory. „Verím, že čoskoro budeme schopní vyrobiť štyri takéto lode ročne. A myslím si, že je to len začiatok,“ povedal.

S uvedením China Zorrilla na vodu sa Austrália a predovšetkým Tasmánia výrazne zapísali na mapu globálneho ekologického inžinierstva – a to vo veľkom štýle.

Čítaj viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: MBN, ABC Net

Najnovšie videá

Trendové videá