Od predaja Volkswagenu k módnemu impériu: Príbeh Giorgia Armaniho, ktorý revolučne zmenil mužský aj ženský šatník
- Giorgio Armani, zakladateľ svetového módneho impéria, zomrel vo veku 91 rokov
- Jeho revolučný štýl a nezávislosť zanechali nezmazateľnú stopu
- Giorgio Armani, zakladateľ svetového módneho impéria, zomrel vo veku 91 rokov
- Jeho revolučný štýl a nezávislosť zanechali nezmazateľnú stopu
Vo veku 91 rokov zomrel 4. septembra 2025 Giorgio Armani, legenda talianskej aj svetovej módy. Zakladateľ a tvorca impéria nesúceho jeho meno navždy zmenil spôsob, akým sa obliekajú muži i ženy, a jeho odkaz pretrváva v generáciách návrhárov aj nositeľov jeho štýlu. Od „Kráľa sák“ až po symbol tichého luxusu zostáva Armani jednou z najvplyvnejších osobností módneho priemyslu 20. a 21. storočia.
Detstvo a prvé ambície
Giorgio Armani sa narodil 11. júla 1934 v severotalianskom meste Piacenza rodičom Maria Raimondi a Ugo Armani. Vyrastal spolu so starším bratom Sergiom a mladšou sestrou Rosannou. Hoci rodina žila skromne, Armani neskôr spomínal, že jeho spolužiaci mu závideli oblečenie – všetko mu totiž ručne šila matka. Už vtedy si začal uvedomovať hodnotu vkusu, jemnosti a harmónie, ktoré sa stali základom jeho neskoršieho estetického cítenia. Píše The Independent.
Spočiatku však módu nepovažoval za svoju cestu. Fascinovala ho medicína a rozhodol sa študovať ju na Univerzite v Miláne. Po troch rokoch však školu v roku 1953 opustil. Nasledovala povinná vojenská služba, počas ktorej bol zaradený do nemocničnej jednotky vo Verone. Práca v zdravotníctve mu poskytla zmysel pre disciplínu a detail, no neuspokojila jeho vnútornú túžbu po tvorivosti.
Cesta do sveta módy
Po odchode z armády začal pracovať ako výkladný aranžér v prestížnom milánskom obchodnom dome La Rinascente. Postupne sa vypracoval na predajcu pánskej módy a napokon získal prvú dizajnérsku pozíciu u Nino Cerrutiho v 60. rokoch. Táto skúsenosť mu umožnila detailne spoznať štruktúru konfekčnej výroby a osvojiť si princípy, ktoré neskôr zásadne premenili moderný odev.
Koncom 60. rokov zohral kľúčovú úlohu jeho osobný a profesionálny vzťah s architektom Sergiom Galeottim. Spolu v roku 1975 založili značku Giorgio Armani, pričom financovanie zabezpečili doslova z predaja starého Volkswagenu Beetle. Galeotti sa staral o finančné a obchodné záležitosti, zatiaľ čo Armani sa plne sústredil na dizajn a kreatívne smerovanie. V októbri 1975 predstavil prvú kolekciu pánskej konfekcie pre jar/leto 1976 a súčasne debutoval aj s dámskou líniou.
„Kráľ sák“ a revolúcia v móde
Armaniho prelom nastal už v druhej polovici 70. rokov. Odmietol prísne štruktúrované siluety a nahradil ich voľnejšími, prirodzene padajúcimi sakami a nohavicami. Tento koncept, známy ako „soft power dressing“, sa stal jeho podpisom a vyniesol mu prezývku „Kráľ sák“. Tlmené tóny sivej, béžovej a neutrálnej palety sa stali synonymom diskrétneho luxusu, dávno predtým, než svet spoznal pojem „quiet luxury“.
Jeho vízia nebola určená iba mužom. Armani rovnako oslobodil aj ženy od obtiahnutých a nepohodlných modelov, čím im ponúkol šatník, ktorý spájal eleganciu s praktickosťou. Práve v 80. rokoch jeho návrhy poskytli ženám sebavedomý profesionálny štýl – nositeľné obleky a saká, ktoré sa stali symbolom nezávislosti a úspechu.
Skutočnú globálnu pozornosť získal Armani v roku 1980, keď Richard Gere vo filme American Gigolo nosil jeho obleky. Zrodil sa nový typ spolupráce medzi módou a Hollywoodom – Armani obliekal celé generácie hviezd, od Diane Keaton cez Jodie Foster až po Juliu Roberts, ktorá v roku 1990 na Zlatých glóbusoch zažiarila v ikonickom sivom oversized obleku.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Expanzia impéria
Armaniho úspech sa neobmedzil len na módu. V priebehu 80. a 90. rokov začal budovať skutočné impérium. V roku 1982 predstavil línie Emporio Armani a Armani Jeans, neskôr pridal spodnú bielizeň, plavky či doplnky. V roku 1991 vznikla dostupnejšia značka A|X Armani Exchange, zameraná na mladšie publikum. Informuje The Guardian.
Dôležitou stratégiou sa stali aj partnerstvá – najmä dohoda s francúzskou spoločnosťou L’Oréal, ktorá uviedla na trh parfumy a kozmetiku Armani Beauty. Jeho značku tak bolo možné nájsť nielen v šatníkoch, ale aj v kúpeľniach miliónov ľudí.
Armani sa nezastavil ani pri móde a kozmetike. Rozšíril sa do sveta hotelov, reštaurácií a luxusného lifestyle. Vrcholom sa stalo otvorenie Armani Hotel v mrakodrape Burj Khalifa v Dubaji. Do portfólia pribudli aj nočné kluby, čokolády, kvetinárstvo a interiérový dizajn pod značkou Armani Casa. V roku 2021 dosiahli produkty nesúce jeho meno obrat viac než 3,5 miliardy libier.
Nezávislosť a osobnosť
Napriek mnohým ponukám zo strany globálnych konglomerátov sa Armani nikdy nevzdal nezávislosti. Až do svojej smrti zostal jediným akcionárom a generálnym riaditeľom Giorgio Armani S.p.A. Túto nezávislosť považoval za „esenciálnu hodnotu“ a nepretržite dozeral na každý aspekt fungovania firmy – od dizajnu až po reklamu či účesy modeliek pred prehliadkou. Jeho asistenti často spomínali, že neexistoval dokument, ktorý by osobne neschválil.
Zároveň bol známy svojou priamočiarosťou. Kritizoval niektoré trendy v módnom priemysle, otvorene sa vyjadroval k práci kolegov a raz dokonca označil Annu Wintour za „neprofesionálnu“. V osobnom živote bol skôr rezervovaný, no priznal, že mal vzťahy so ženami aj s mužmi. Deti nemal, ale rodina ostávala pevne spojená s jeho spoločnosťou – netere Roberta a Silvana pracovali priamo v skupine, synovec Andrea Camerana zas pôsobil v správnej rade.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Neskoršie roky a odkaz
Aj v 21. storočí Armani dokazoval, že drží krok s dobou. V roku 2007 sa stal prvým dizajnérom haute couture, ktorý vysielal svoju prehliadku naživo cez internet. Jeho štýl sa vyvíjal, no vždy ostával verný čistým líniám a nadčasovej elegancii.
Popri móde venoval pozornosť aj filantropii a podpore svojho milovaného Milána. Spoločnosť Armani Group ho po smrti označila za „víziu, ktorá siaha od módy až po každý aspekt života“ a zdôraznila jeho schopnosť predvídať dobu s pragmatizmom a jasnosťou.
Armaniho odkaz žije aj v spôsobe, akým premenil módu: urobil ju menej o okázalosti a viac o individualite, komforte a tichej sile. Jeho revolúcia v šatníkoch žien i mužov formovala celé desaťročia a zmenila vizuálnu kultúru Európy aj sveta.
Posledné dni a smrť
V posledných rokoch sa jeho zdravotný stav zhoršil. Po prvý raz v kariére musel vynechať vlastnú módnu prehliadku v Miláne, čo bolo jasným signálom, že zápasí s vážnou chorobou. Napriek tomu plánoval zúčastniť sa na oslavách 50. výročia svojej značky v septembri 2025. Osud mu to však nedovolil.
Giorgio Armani zomrel 4. septembra 2025 vo veku 91 rokov. Spoločnosť oznámila, že v Miláne bude zriadená pohrebná miestnosť, po ktorej bude nasledovať súkromný pohreb. Svet módy stratil jedného zo svojich najvplyvnejších vizionárov, ktorého meno sa navždy zapísalo do dejín ako symbol elegancie, nezávislosti a tvorivej odvahy.
Čítaj viac z kategórie: Kultúra
Zdroje: The Independent, The Guardian