Spolujazdci si nevypijú ani kvapku, hrozia mastné pokuty. Vláda sprísňuje pravidlá
- Aj spolujazdci musia byť triezvi
- Štát chce sprísniť pravidlá
- Pokuty budú vysoké
- Aj spolujazdci musia byť triezvi
- Štát chce sprísniť pravidlá
- Pokuty budú vysoké
Nehôd na cestách každoročne pribúda. Štát preto pritvrdzuje v pravidlách bezpečnosti na cestách. Novela zákona by mala na slovenských cestách už od mája 2026 a zavedie prísnejší režim pre všetkých, ktorí sa aktívne podieľajú na jazde vozidla.
Po novom sa totiž nulová tolerancia alkoholu nebude vzťahovať len na vodičov, ale aj na niektorých spolujazdcov. Informuje o tom portál Autoviny.sk, podľa ktorého ide o jedno z najväčších sprísnení cestného zákona za posledné roky.
O novele sme po jej schválení informovali aj my. Informácie o všetkých zmenách sa dočítaš v našom článku. Dotknú sa nielen seniorov, motorkárov a cyklistov, ale aj nových študentov v autoškole.
Koho sa zákaz týka
Novela zákona o cestnej premávke, ktorú už schválila vláda, rozširuje definíciu zodpovednosti aj na takzvané prepravované osoby. Ide o pasažierov, ktorí môžu ovplyvňovať jazdu vozidla, teda pomáhajú so šliapaním, brzdením alebo udržiavaním rovnováhy.
„Na prepravovanú osobu, pri ktorej možno dôvodne predpokladať, že sa bude aktívne podieľať na jazde vozidla, najmä šliapaním, brzdením alebo ovplyvňovaním rovnováhy vozidla, sa zákaz podľa § 4 ods. 2 písm. c) a d) vzťahuje primerane,“ uvádza sa priamo v texte novely.
V praxi to znamená, že ak sa niekto vezie ako spolujazdec na motocykli, štvorkolke alebo viacmiestnom bicykli, nesmie mať v sebe alkohol ani omamné látky. Ak by nafúkal, polícia mu môže udeliť pokutu až do výšky 650 eur.
Na osobné autá sa tento zákaz nevzťahuje. Spolujazdec v bežnom aute tak môže zostať pri pohári vína na rodinnej oslave bez obáv z pokuty. Iné je to však v prípade menších dopravných prostriedkov, kde pasažier priamo ovplyvňuje rovnováhu či pohyb.
Prečo štát sprísňuje pravidlá?
Ministerstvo vnútra vysvetľuje, že cieľom je zvýšiť bezpečnosť a znížiť počet nehôd spôsobených alkoholom. Opatrenie vychádza z analýz, podľa ktorých aj mierne ovplyvnenie rovnováhy spolujazdcom môže mať fatálne následky. Platí to najmä pri motocykloch alebo bicykloch, kde je stabilita kľúčová.
„Súčasťou úsilia o bezpečné Slovensko je aj vyššia bezpečnosť na našich cestách. S týmto cieľom prichádza rezort vnútra so sériou opatrení, ktoré sa zameriavajú na viacero aspektov – od ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky, cez odhaľovanie najzávažnejších priestupkov a prísnejšie postihy, po osvetu a skvalitnenie prípravy budúcich vodičov,“ uviedol štátny tajomník ministerstva vnútra Patrik Krauspe.
Pokuty a sankcie
Pokuty za porušenie zákazu zostávajú rovnaké ako v prípade cyklistov či vodičov malých vozidiel. Na mieste môže policajt udeliť blokovú pokutu do 650 eur. V závažnejších prípadoch alebo pri odmietnutí dychovej skúšky sa priestupok rieši v správnom konaní, kde horná hranica sankcie dosahuje 800 eur.
Ak sa teda niekto rozhodne sadnúť na štvorkolku či tandemový bicykel po pive, riskuje nielen vlastné zdravie, ale aj vysokú pokutu. Policajti budú mať zároveň možnosť takého spolujazdca z jazdy vylúčiť.
Nový zákon o cestnej premávke prinesie aj viacero ďalších úprav. Počíta napríklad s modernizáciou systému pokút, zavedením elektronického vodičáku a sprísnením pravidiel pre vodičov profesionálnych skupín.
Rozšíri sa aj možnosť dočasného zadržania vozidla, ak bude vodič opakovane pristihnutý pod vplyvom alkoholu alebo drog. Ministerstvo vnútra tým reaguje na rastúci počet prípadov, kedy si vodiči sadli za volant aj napriek zákazu činnosti.
Novela by mala nadobudnúť účinnosť po schválení parlamentom a následnom podpise prezidenta.
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Autoviny.sk, Redakcia Startitup