Kataster nehnuteľností po hacku mení pravidlá: Vieme, ktoré služby definitívne končia

  • Kataster nehnuteľností chystá na rok 2026 veľké zmeny
  • Impulzom pre ne bol masívny hackerský útok
  • Viaceré elektronické služby sa už neobnovia
kataster
  • Kataster nehnuteľností chystá na rok 2026 veľké zmeny
  • Impulzom pre ne bol masívny hackerský útok
  • Viaceré elektronické služby sa už neobnovia
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ako sme ťa nedávno informovali, kataster nehnuteľností chystá na rok 2026 niekoľko zásadných noviniek. Niektoré funkcie sa totiž od hackerského útoku v januári tohto roka už nikdy neobnovia. Klienti sa už nestretnú napríklad s elektronickými formulármi na vklad do katastra nehnuteľností, čo môže ovplyvniť všetkých vlastníkov nehnuteľností. 

Redakcia Startitup sa preto informovala o plánovaných zmenách. Pýtali sme sa na dôvody zrušenia, respektíve neobnovenia niektorých služieb, a aj na to, ako a čím ich plánujú nahradiť. Na naše otázky odpovedal hovorca ÚGKK Marek Bezák.

 

Prečo neobnovia elektronické formuláre na vklad nehnuteľností? 

„Aktuálne fungujú všetky prioritné elektronické služby pre občanov tak, ako boli prisľúbené v roadmape obnovy služieb ÚGKK. Výnimkou je možnosť elektronického podania prostredníctvom formulára cez portál Slovensko.sk a možnosť oznámenia zámeru vykonať návrh na vklad do katastra,“ informuje hovorca. 

Podľa jeho slov je funkcionalita elektronického podania dočasne nahradená možnosťou všeobecného podania cez dátovú schránku na portáli slovensko.sk – návrh na vklad môže takto elektronicky poslať buď navrhovateľ, alebo ním poverená osoba.

Kataster v Bratislave
zdroj: TASR/Martin Baumann

„Elektronické podanie cez portál slovensko.sk sa považuje za elektronické podanie v súlade so zákonom č. 305/2013 Z.z. o eGovernmente,  s ktorým je spojený znížený správny poplatok za návrh na vklad. Sprevádzkovanie pôvodného systému by bolo náročné, drahé a neefektívne, pretože fungovalo tak, že podanie nebolo elektronicky spracované, ale príslušný odbor si musel podanie vytlačiť a natypovať fyzicky,“ avizoval hovorca.

Elektronické formuláre pritom nefungujú od hackerského útoku zo začiatku tohto roka a možnosť poslať podanie prostredníctvom portálu slovensko.sk existuje od začiatku existencie elektronickej komunikácie štátu. 

Čím plánujú službu nahradiť a aké zmeny nás čakajú

Táto funkcionalita nie je zaradená medzi najvyššie priority z jednoduchého dôvodu existuje alternatívne riešenie. Konkrétne ide o podanie cez portál slovensko.sk. „Táto funkcionalita je však navyše riešená prostredníctvom nových „životných situácií“ na novom Ústrednom portáli verejnej správy a financovaná je z plánu obnovy a odolnosti. To znamená, že bude spustená najneskôr v júni 2026,“ informoval Bezák a pripomenul, že je stále možné používať dočasné riešenie cez všeobecné podanie v rámci portálu slovensko.sk. 

Myslíš si, že kataster nehnuteľností bude po hackerskom útoku fungovať lepšie ako pred ním?

Podľa slov odborníka nebola daná služba zrušená, len neobnovená kvôli vysokým nákladom nízkemu prínosu. Napriek tomu pôjde o zmenu: „Do budúcnosti sa však nepočíta so službou „oznámenia zámeru vykonať návrh na vklad do katastra“, keďže sa do budúcnosti počíta s tým, že podania budú dominantne elektronické.“

Všetky dôsledky hackerského útoku sa nepodarilo odstrániť

Na otázku, či sa im podarilo odstrániť všetky dôsledky hackerského útoku, odpovedal hovorca ÚGKK takto: „Nie, ale nebola ani ambícia obnoviť všetko do pôvodnej podoby. Riešenia boli totiž zastaralé a neboli upgradovateľné. Do budúcnosti sa preto počíta s novým systémom, ktorý bude už čoskoro zverejnený v databáze MetaIS pre verejné pripomienkovanie.“

Ako nám však vysvetlil, podnikli aj kroky, aby sa situácia už neopakovala: „Aktuálne je sanovaná kľúčová funkcionalita a zvýšená bezpečnosť informačných systémov. Rozvoj a modernizáciu však bude riešiť až projekt ISKN 2.0. Realizáciou projektu vznikne centralizovaný informačný systém katastra nehnuteľností ISKN 2.0 s jednotnou databázou a modernou architektúrou, ktorý umožní elektronické spracovanie podaní, automatizované kontroly údajov a poskytovanie aktuálnych dát v reálnom čase.“

Projekt odstráni fragmentáciu, zvýši kvalitu a konzistenciu údajov, posilní kybernetickú bezpečnosť a umožní interoperabilitu s referenčnými registrami a ďalšími systémami eGovernmentu. Podľa slov hovorcu má nový systém zjednodušiť prácu interným používateľom na 75 katastrálnych pracoviskách (z toho 3 detašované).

Zároveň má znížiť počet systémov, s ktorými musia pracovať, a zrýchliť spracovanie konaní. „Pre externých používateľov – občanov, podnikateľov, geodetov či OVM – predstavuje základný kameň pre budúce spoľahlivé služby a prístup k aktuálnym údajom. ISKN 2.0 zároveň podporí budúci rozvoj moderných elektronických služieb,“ uzatvára Bezák.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: ÚGKK SR, Archív Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá