Slovenky si v Kanade založili biznis so zázvorom: „Chceli sme len vytvoriť niečo zdravé, jednoduché a účinné“

  • Anet a Mišel dostali počas pandémie podnikateľský nápad
  • Rozhodli sa, že budú vyrábať zázvorové shoty
  • Prečítaj si, ako sa im darí s biznisom v Kanade
drink Bestii
  • Anet a Mišel dostali počas pandémie podnikateľský nápad
  • Rozhodli sa, že budú vyrábať zázvorové shoty
  • Prečítaj si, ako sa im darí s biznisom v Kanade
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Dve Slovenky sa rozhodli založiť si počas pandémie koronavírusu biznis v Kanade. Dlhoročné kamarátky Anet a Mišel sa chceli udržiavať zdravé, vymysleli preto zázvorové shoty, ktoré im pomáhali prekonať náročné obdobie. Zo začiatku svoje výrobky rozdávali kamarátom, neskôr sa zo zázvoru stal biznis, o akom sa im ani nesnívalo.  

Podľa slov kamarátok sú ich výrobky skutočne unikátne a nič rovnaké nikde nenájdeš. Aktuálne pôsobia v Kanade, kde sa usilujú o posilnenie svojej značky. Ich tajným snom je preniknúť aj na slovenský trh.  

Prvý predaj mali na Facebooku 

Hoci podnikateľky tvrdia, že najkľúčovejšie sú pre nich farmárske trhy, prvý predaj mali prostredníctvom Facebook Marketplace. Prví záujemcovia sa im ozvali hneď, ako uverejnili svoj prvý príspevok.  

  • Prečo sa dve Slovenky rozhodli založiť si biznis v Kanade?
  • Ako dlho trvalo, než predali svoj prvý produkt?
  • Čo im v Kanade najviac nevyhovuje pri podnikaní?
  • Uspeli by s rovnakým podnikaním aj na Slovensku?
  • Ktoré položky bolo najnáročnejšie zvládnuť?
  • Prečo práve zázvor?

Ako sa zrodil nápad založiť Bestii – pamätáte si prvý impulz, keď ste si povedali „poďme do toho“?

Do Kanady sme sa presťahovali v roku 2017 a keďže tu nemáme žiadnych blízkych príbuzných, počas pandémie sme sa rozhodli bývať spolu. Obe sme sa vtedy zamýšľali nad tým, ako sa udržať zdravé. Začali sme pravidelne cvičiť, upravili sme stravu a začali si pripravovať vlastné zázvorové shoty na podporu imunity.

Pôvodne to bolo len pre nás a našich kamarátov, na ktorých nám záležalo. Chceli sme, aby aj oni zostali zdraví. Neuvažovali sme o tom, že by z toho mohlo vzniknúť reálne podnikanie. Po prvých pár týždňoch sme si mysleli, že by sme si mohli prilepšiť predávaním cez Facebook Marketplace.

Uverejnili sme prvý príspevok a ozvalo sa nám asi 10 alebo 15 ľudí, ktorí mali o produkty záujem. To nám ukázalo, že by to mohlo fungovať. Naša komunita priateľov nás hneď podporila a robia to doteraz. Takto sa z nášho domáceho experimentu stal projekt, ktorý sa časom premenil na reálny biznis. 

zázvorové shoty Bestii Kanada
zdroj: Archív/Bestii

Odkiaľ ste získali kapitál na budovanie biznisu? Boli to vlastné úspory, pôžička alebo niečo iné?

Úplne prvá investícia smerovala do kúpy použitého odšťavovača z druhej ruky za 300 dolárov, s ktorým sme fungovali približne prvých päť mesiacov. Postupne prišli ďalšie drobné investície – napríklad naše prvé ojazdené auto, vodičské preukazy, licencie a základné vybavenie. Snažili sme sa však držať všetky náklady na minime. Naučili sme sa fungovať len s tým, čo máme.

Tento prístup nás naučil veľkej finančnej disciplíne a kreativite. Keď sa predaje rozbehli, zisky sme reinvestovali späť do rozvoja firmy, čo nám umožnilo rásť prirodzene a bez veľkého rizika. Takto v podstate fungujeme doteraz.

Boli vaše začiatky skôr ziskové alebo stratové? Ak ste sa dostali do straty, ako ste ju vykryli?

Úprimne? Začiatky boli hlavne o investíciách a učení sa. Zisk neprišiel hneď, ale verili sme produktu aj sebe. Postupne, ako si nás zákazníci našli, firma začala byť zisková. Bola to pre nás veľká lekcia trpezlivosti a zodpovedného hospodárenia.

drink bestii
zdroj: Archív/Bestii

Aké ste si stanovili ekonomické ciele a ako sa vám ich darí dosahovať?

Každý rok si dávame nové ciele – niektoré sa nám podarí splniť, iné nie tak úplne. Momentálne sa sústredíme najmä na rozširovanie predajných kanálov a spoluprácu s distribútormi, aby sme naše produkty dostali k ešte väčšiemu množstvu ľudí.

Prečo sa dve Slovenky rozhodli založiť si biznis práve v Kanade?

V Kanade žijeme už 8 rokov, pričom nášmu biznisu sa venujeme posledných 5 rokov. Vancouver je miesto, kde sa človeku, ktorý je šikovný a venuje svoj čas aj energiu tomu, čo robí, naozaj môže dariť. Máme okolo seba skvelú komunitu priateľov, z ktorých mnohí majú vlastné úspešné firmy. Ich podpora a inšpirácia sú pre nás veľkou motiváciou.

Používaš aj ty zázvor na zlepšenie svojej imunity?

Myslíte si, že by ste s rovnakým biznis modelom uspeli aj na Slovensku?

Nevieme to úplne porovnať, pretože na Slovensku sme nikdy nepodnikali a nepoznáme regulácie týkajúce sa jedla a nápojov. Ale vidíme, že existuje množstvo úspešných značiek s podobným konceptom, takže si myslíme, že určite áno – dalo by sa to.

Ste najlepšie kamarátky viac ako 14 rokov. Nebáli ste sa, že vám podnikanie môže naštrbiť vzťah?

Samozrejme, mali sme trochu obavy. Každá z nás je iná – Anet je tvorivá a plná nápadov, Mišel je realistka, ktorá drží veci pri zemi. Tým sa však skvelo dopĺňame. Podnikanie nás paradoxne ešte viac zblížilo. Jediný „problém“ je, že sa takmer každá naša konverzácia točí okolo práce. Ale robíme to s radosťou, takže nám to neprekáža.

drink bestii Anet a Mišel
zdroj: Archív/Bestii

Pôvodne ste vyrábali shoty pre seba. Kedy sa z domáceho experimentu stala skutočná firma?

Zo začiatku sme si mysleli, že vytvoriť nepasterizovaný produkt v Kanade bude nereálne, pretože tu sú pomerne prísne regulácie. Keď sa nám však podarilo získať prvé povolenia, uvedomili sme si, že z nášho malého domáceho projektu môže byť reálny biznis. A keď sa vypredali všetky produkty na prvom farmárskom trhu, začali sme tomu veriť ešte viac. Po pár mesiacoch sme si založili webstránku – a náš prvý online predaj prišiel už po troch týždňoch.

Prečo práve zázvor – je za tým zdravotná filozofia, chuť alebo niečo iné?

Zázvor sme si zamilovali pre jeho silné účinky – najmä podporu imunity, čo bolo počas pandémie veľmi aktuálne. V kombinácii s citrónom a kurkumou vznikla chuť, ktorá je osviežujúca, pikantná a úplne jedinečná. Chceli sme vytvoriť niečo zdravé, jednoduché a účinné – a to sa nám podarilo.

Ktoré časti biznisu boli pre vás najnáročnejšie? Bola to práca so surovinami, logistika alebo marketing?

Zo začiatku sme všetky objednávky doručovali osobne – autobusom, vlakom alebo metrom. Niekedy doručenie jednej fľaše v hodnote 17 dolárov trvalo aj tri hodiny. Nebolo to vôbec ziskové, ale pre nás to nebolo o peniazoch – skôr o učení sa a skúšaní niečoho nového. Počas pandémie sme mali čas a chuť venovať sa niečomu zmysluplnému. Neskôr sme zistili, že najväčšou výzvou bude marketing. Doteraz sme fungovali s minimálnym rozpočtom, no vieme, že pre ďalší rast doň budeme musieť investovať viac.

drink bestii
zdroj: Archív/Bestii

Aké sú vaše hlavné predajné kanály – online, retail či lokálne trhy? Ktorý z nich je najziskovejší?

Naše produkty nájdete na našej webovej stránke drinkbestii.com, na lokálnych farmárskych trhoch a v bio obchodoch v oblasti Lower Mainland. Miestni ľudia milujú zdravé produkty a radi podporujú malé značky. Farmárske trhy sú pre nás kľúčové – zákazníkov tam môžeme osobne stretnúť, porozprávať sa s nimi a vysvetliť im, prečo sú naše produkty také výnimočné.

V Kanade pôsobí množstvo „health drink“ značiek. Čím sa Bestii odlišuje od konkurencie?

V prvom rade kvalitou. Naše produkty sú bio, čerstvo lisované a úplne bez pridaných látok, farbív či konzervantov. Navyše ich neriedime vodou, takže si zachovávajú plnú chuť aj účinnosť.

Plánujete expanziu aj mimo Kanady? Napríklad do rodného Slovenska?

Zatiaľ nie – sústredíme sa na rast v Kanade. Chceme značku upevniť najskôr tu a až potom uvažovať o expanzii. Ale nikdy nehovor nikdy – Slovensko by bolo raz krásnym snom.

Vaša značka má silnú vizuálnu identitu. Ako ste ju vytvárali a čo symbolizuje názov „Bestii“?

Na vizuálnej identite sme pracovali takmer rok spolu s naším talentovaným dizajnérom. Chceli sme, aby značka pôsobila prirodzene, autenticky a vystihovala to, kto sme. Názov Bestii v preklade znamená „najlepší kamarát/tka“ – naše logo symbolizuje naše priateľstvo – spojenie, blízkosť a pozitívnu energiu, ktorú vkladáme aj do našich produktov. Tie dve „i“ v názve symbolizujú nás, Anet a Mišel – ako sa spolu „rehoceme“ (smiech).

drink bestii zázvorový shot
zdroj: Archív/Bestii

Plánujete rozširovať sortiment drinkov – napríklad o nové príchute, funkčné nápoje alebo o úplne nový segment?

Áno, vždy niečo testujeme. Momentálne máme dve hlavné rady – zázvorové shoty a sypané zázvorové čaje, no neustále experimentujeme s novými kombináciami ovocia a zeleniny, ktoré by sa so zázvorom chuťovo aj výživovo dopĺňali.

Ak by ste mali k dispozícii viac kapitálu, do čoho by ste dnes najradšej investovali?

Určite do vlastných priestorov. Vo Vancouveri je prenájom či kúpa výrobných priestorov veľmi drahá, ale vlastná prevádzka by nám umožnila prispôsobiť si všetko podľa seba a rozšíriť výrobu aj sortiment.

Ktorá ekonomická alebo podnikateľská lekcia vám najviac zmenila pohľad na biznis?

Tých lekcií je naozaj veľa. Ale ak by sme mali vybrať tri hlavné, tak prvá by bola, že vlastný biznis človeka úplne pohltí. Pracuje 24 hodín denne, 7 dní v týždni, a často to ani nevníma ako prácu. Je ťažké nájsť si čas pre seba, pretože stále máš pocit, že je ešte niečo, čo treba urobiť.

Druhá lekcia je, že netreba čakať, kým bude všetko dokonalé. Je lepšie začať, učiť sa cestou, prispôsobovať sa a inovovať. Často sme mali pocit, že ešte musíme niečo zmeniť a už to bude dokonalé, a aj tak sa vždy našli veci, ktoré by sme dnes spravili inak.

A nakoniec, tretia lekcia – že naozaj všetko je možné, keď človek verí, venuje tomu čas a energiu a nevzdá sa pri prvej výzve. Ako sa hovorí – keď to nejde dverami, skúsime to oknom.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá