Čierna diera v srdci hlavného mesta potrebuje radikálnu zmenu. Situácia je kritická, no budúcnosť by to mohla zmeniť
- Podmostie Mostu SNP patrí k najhorším miestam v Bratislave
- Prečo je situácia kritická a ako by sa mohol priestor v budúcnosti zásadne zmeniť
- Podmostie Mostu SNP patrí k najhorším miestam v Bratislave
- Prečo je situácia kritická a ako by sa mohol priestor v budúcnosti zásadne zmeniť
Priestor pod Mostom SNP patrí už desaťročia k najproblémovejším miestam v Bratislave. O tom, v akom stave sa dnes nachádza a aké zmeny by ho mohli v budúcnosti ovplyvniť, informuje portál YIM.BA.
„Sme pod mostom SNP, ktoré je dnes jedným z najnepríjemnejších miest v Bratislave.“ Napriek bezprostrednej blízkosti historického jadra zostáva „stav verejného priestoru katastrofálny“. To otvára otázku, či má toto zanedbané miesto šancu na radikálnu zmenu.
Stratené Rybné námestie
Ešte pred sto rokmi bolo Rybné námestie jedným z najkrajších priestorov v meste. Zlom prišiel v 60. rokoch 20. storočia počas výstavby Mosta SNP, ktorá zásadne narušila pôvodný urbánny charakter územia.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Most SMP je fantastickou stavbou a je právom národnou kultúrnou pamiatkou,“ uvádza autor, no zároveň pripomína, že podmostný priestor dopadol presne opačne – stal sa nehostinným autobusovým terminálom.
Snaha o zlepšenie, ktorá sa zatiaľ nedeje
YIM.BA pripomína, že v 21. storočí sa objavili prvé snahy o zlepšenie, no „bohužiaľ dodnes z nich zostala len zelená farba na asfalte“. Vzhľadom na postupujúcu výstavbu projektu Vydrica bude situácia v budúcnosti ešte vypuklejšia.
Ako portál upozorňuje, „o niekoľko rokov bude situácia kritická“, keďže nové budovy sa priblížia až k samotnému mostu. Otázkou zostáva, či v centre mesta ostane urbanistická „čierna diera“, alebo sa konečne dočká revitalizácie.
Zlepšenia by sa ako prvý mohol dočkať takzvaný Podchod pamäti, ktorý plánuje obnoviť developer Vydrice. Najväčším problémom však naďalej ostáva autobusová stanica pod mostom.
Dopravná komplikácia, ktorá blokuje zmenu
Autobusový terminál je v správe mesta a riešenie presunu autobusov zatiaľ neexistuje. „Most SNP stále je veľmi dôležitou dopravnou stavbou a zároveň veľmi významnou križovatkou,“ konštatuje rozbor YIM.BA. Spája nábrežie so Starým Mestom aj s Petržalkou, čo komplikuje zásahy do dopravného systému.
Napriek tomu existuje vízia, ktorá by mohla uvoľniť priestor pre kvalitnejší verejný priestor. Uvažuje sa o odstránení niektorých nájazdových rámp, pričom dnešná križovatka na nábreží by sa presunula priamo na Most SNP. Toto riešenie by zlepšilo priechodnosť aj otvorilo priestor pod mostom.
Budúcnosť podmostia: kultúra, šport alebo nové centrum diania?
O budúcom využití podmostia zatiaľ nie je rozhodnuté. Architektonická súťaž príde až o niekoľko rokov. „Možnosti sú rozsiahle,“ pripomína video – či už ide o kultúru, komunitné aktivity, alebo šport. Ako príklad slúži úspešný projekt skateparku na petržalskej strane mosta.
V súčasnosti je „podmostie Mostu SNP hanbou Bratislavy a jazvou na tvári starého mesta“, no YIM.BA zdôrazňuje, že zmena je možná. Potrebuje však jasnú víziu, dôslednú koordináciu a odvahu pristúpiť k zásadnej premene.
Ikonický most, ktorý inšpiroval aj Lotyšsko
O tom, aký význam má Most SNP nielen pre Bratislavu, ale aj pre zahraničie, informoval web Bratislavské noviny. Tento most, ktorý bol slávnostne odovzdaný do užívania 26. augusta 1972, sa stal predlohou pre podobnú lanovú konštrukciu v lotyšskej Rige – hoci o tejto skutočnosti vie len málokto.
Hoci je všeobecne známe, že jeho umiestnenie výrazne zasiahlo do historickej štruktúry mesta, odborníci pripomínajú aj jeho architektonickú hodnotu. Výstavba mosta priniesla nenahraditeľné straty, napríklad zánik Vydrice či židovskej synagógy, no zároveň vzniklo dielo modernej architektúry, ktoré nemá v toku Dunaja žiaden pilier. Práve preto bol Most SNP v roku 2001 vyhlásený za mostnú stavbu 20. storočia a od mája 2018 nesie aj status národnej kultúrnej pamiatky.
Súčasťou veľkého záujmu verejnosti bola od začiatku aj reštaurácia s vyhliadkou umiestnená nad mostom. Otvorená bola v roku 1974, pôvodne pod názvom Bystrica, a až neskôr získala známe pomenovanie UFO, ktoré nesie dodnes.
Most SNP bol vôbec prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a jeho inovatívna koncepcia sa stala podkladom pre výstavbu Lanového mosta (Vanšu tilts) ponad rieku Daugava v lotyšskej Rige. Otvorili ho v roku 1981, vtedy ešte ako Gorkého most, a podľa miestnych médií bol považovaný za úspešnú realizáciu inšpirovanú bratislavským riešením. Vanšu tilts patrí medzi päť mostov ponad rieku Daugava, meria 595 metrov a jeho pylón dosahuje výšku 109 metrov.
Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality
Zdroje: instagram.com, bratislavskenoviny.sk