Tieto zábery vyzerajú ako z Photoshopu. Ide však o prepravu gigantickej, 67-metrov dlhej časti turbíny
- Aj napriek tomu, že sa tieto zábery môžu zdať nereálne, opak je pravdou
- Jedná sa o prevoz obrovskej časti turbíny veternej elektrárne
- Aj napriek tomu, že sa tieto zábery môžu zdať nereálne, opak je pravdou
- Jedná sa o prevoz obrovskej časti turbíny veternej elektrárne
Zdá sa ti, že titulný obrázok je hra s Photoshopom, chyba v počítačovej hre či optický klam? Zábery jednoznačne môžu pôsobiť dojmom, že sa niekto hral s Photoshopom tak dlho, až stratil zmysel pre realitu. Pravdou však je, že toto je realita.
Nákladné auto môže prevážať aj vec, ktorá je podstatne väčšia, než je ono samo. Dokazujú to aj tieto fotky, ktoré zachytávajú prepravu obrieho, 67-metrového listu turbíny veternej elektrárne.
Apparently this is a real set of photographs of wind turbine blade transportation and not an amusing glitch in Euro Truck Simulator 2https://t.co/LZlJg77qM2 pic.twitter.com/EcEGHwFEtl
— Ketan Joshi (@KetanJ0) January 6, 2021
Ak si sa niekedy zamýšľal nad tým, ako sa dostávajú takéto veľké listy turbín veterných elektrární často i do ťažko prístupných miest, odpoveď ťa môže zaraziť, no nie je nezvyčajná. Vo väčšine prípadov na to slúžia práve nákladné autá, informuje portál Autoforum.
Špeciálne nákladné autá
V prípade kratších listov sa na ich prepravu používajú obyčajné kamióny s upravenými návesmi. Ak ale ich dĺžka presiahne 50 metrov, chce to niečo špeciálne, uvádza portál Jalopnik.
Takéto stroje vyrába niekoľko firiem a nie je jasné, aké používa luxemburská spoločnosť P. Adams Schwertransporte. Práve tá sa na sklonku minulého roka postarala o vskutku spektakulárnu prepravu 67-metrového listu.
V prípade, že by šlo o presun na mieste, kde nie je mestská výstavba a premávka, nebolo by to tak zložité. Avšak, väčšinou sa má taký transport vysporiadať s mestskou výstavbou, úzkymi kľukatými cestami, nízkymi mostami, a to preprave pridáva na náročnosti.
Ako portál Jalopnik informuje, listy takejto veľkosti vážia okolo 10 až 20 ton. V tomto prípade však ide hlavne o dĺžku, pretože niečo tak dlhé a neohybné je v podstate nemožné previezť spomínaným prostredím tak, že to zapriahneme za auto.
Dokonalá súhra šoféra a operátora platformy
To je dôvod, prečo sú na prevoz dlhých listov používané špeciálne platformy, ktoré pripomínajú otočnú kabínu s ramenom, akú majú bagre. Sú ovládané separátne operátorom sediacim buď na platforme alebo úplne mimo kamión.
Operátor si v podstate môže s listom robiť čo chce, aby zabezpečil bezpečný prevoz. Môže ho otáčať, sklopiť ho nad ťahač alebo naopak, „postaviť do laty“.
Veľkú, takpovediac dokonca najväčšiu úlohu tu hrá súhra šoféra a operátora platformy. Práve ich spolupráca musí byť dokonalá, aby list nezavadil o domy, stromy, drôty vedenia či čokoľvek podobné.
To všetko by list poškodilo a prevoz nadobro zmarilo. Je jasné, že nejde o ľahkú ani rýchlu operáciu. Obrázky z nej však sú fascinujúce, čo je dôvod, prečo sa nimi chváli aj spomínaná firma.
Zdroje: Jalopnik, AutoforumŠokujúci rebríček. Týchto áut sa ľudia zbavujú už behom pár mesiacov, iné máme aj po 15 rokoch