Cesta k úspechu v podnikaní nie je vždy jednoduchá. Aký je tvoj plán B?
- Bojíš sa odmietnutia? Robíš chybu
- Negatívna spätná väzba môže tvoje podnikanie posunúť správnym smerom
- Prečítaj si, kde ti pomôžu pripraviť si plán B úplne zadarmo
- Bojíš sa odmietnutia? Robíš chybu
- Negatívna spätná väzba môže tvoje podnikanie posunúť správnym smerom
- Prečítaj si, kde ti pomôžu pripraviť si plán B úplne zadarmo
Vymyslíš si biznis. Do noci študuješ internety a zisťuješ, ako ho rozbehnúť. Učíš sa, čo je SWOT analýza. V sprche trénuješ elevator pitch. Zisťuješ, ako funguje crowdfunding. Vyrábaš prototypy a zaujímaš sa o online marketing. Obetuješ oslavy, dovolenky a voľné večery, lebo čas investuješ do svojej budúcnosti. Veríš si a veríš svojmu nápadu. A potom to príde.
Odmietnutie. Či si ho vypočuješ od investorov, zákazníkov alebo dodávateľov, môže ti zasadiť tvrdú ranu. Zažili to aj účastníci Jamy levovej. V najnovšej epizóde sa nekompromisné ,nieʽ rozdávalo na každú stranu. Investíciu si neodniesla zakladateľka prvej kyslíkovej vody, včelári s inovatívnym monitoringom úľov ani výrobca fermentovanej zeleniny.
Nemusí to však znamenať koniec biznisu. Práve naopak. „Odmietnutie vám môže dať priestor pozrieť sa na svoj nápad ešte raz, z iného uhla pohľadu a prepracovať ho,” hovorí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej Sporiteľne, ktorá spolu s televíziou Markíza prináša na obrazovky celosvetovo úspešnú reality šou Jama levova.
Zlyháš iba toľkokrát, koľko je to potrebné
Ak chceš podnikať, musíš s negatívnymi reakciami rátať. Patria k biznisu rovnako, ako plánovanie budgetu. Čím lepšie sa na to pripravíš, tým viac môžeš vďaka nemu získať. Čítaš to správne. „Nie” ti môže v podnikaní pomôcť!
Biznis úspech môže „zvonka” vyzerať ako priamka. Je to však skôr kľukatá cesta s rôznymi odbočkami. To, ktorá vedie k veľkým ziskom, a ktorá je slepá, odhalí iba skúsený poradca alebo metóda pokus-omyl. Einstein raz povedal vetu, ktorá dokonale vystihuje, čo ťa pri podnikaní čaká: „Nezlyhal som. Našiel som tisíc spôsobov, ktoré nefungujú.”
Sleduj každú stredu o 22.00 h reality šou, aká tu ešte nebola! V Jame levovej uvidíš zaujímavé podnikateľské nápady i príbehy talentovaných a vynaliezavých Slovákov a Sloveniek. Iba na Markíze.
Na odmietnutie môžeš reagovať viacerými spôsobmi. Môžeš sa nahnevať a uraziť. To tvoj biznis nikam neposunie a zamotáš sa v bludnom kruhu. Druhá možnosť je poriadne si spätnú väzbu vypočuť, zanalyzovať ju a porozmýšľať, ako svoj plán upraviť tak, aby na oprávnené pripomienky reagoval. Ak máš biznis v krvi a podnikania sa nechceš vzdať, pusti sa do plánu B.
Niekedy je plán B jednoducho lepší
Veľkí hráči na trhu vedia, že sa neoplatí zubami-nechtami držať biznisu, ktorému sa nedarí. Nokia začala svoj biznis príbeh ako výrobca papiera. Wrigley´s pred žuvačkami predával prášok do pečiva a mydlo. Colgate sa orientoval na škrob a sviečky. A Samsung predával rezance! Vďaka citlivému reagovaniu na trh, odborným konzultáciám a počúvaniu zákazníkov si našli nový biznis, ktorý ich preslávil po celom svete.
„Už pri rozbiehaní podnikania je dobré byť otvorený rôznym možnostiam,” hovorí Norbert Hovančák, člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne. Práve táto banka dlhoročne podporuje všetkých podnikateľov, a to aj vo fáze rozbiehania biznisu. „V rámci programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky pomáhame klientom zanalyzovať riziká biznis plánu,” dopĺňa.
Tento program funguje už osem rokov a odborníci Slovenskej sporiteľne vďaka nemu pomohli tisícom podnikateľov. Štatistika hovorí, že len štvrtina začínajúcich podnikateľov vydrží podnikať dlhšie ako päť rokov. Veľakrát s biznisom skončia, keď im prvý plán nevyjde.
„Podnikateľom pomáhame aj pri vytvorení záložného biznis plánu. Možno chcete pracovať ako tréner psov. Analýza však môže ukázať, že lepší cashflow získate napríklad pri psom hoteli. Úspešný podnikateľ musí byť flexibilný a keď uvidí príležitosť, nenechá si ju uniknúť,” hovorí Norbert Hovančák.
„Veľkou výhodou je, ak sa môžete o nových príležitostiach poradiť s odborníkom. Aj to zadarmo získate v rámci nášho programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.”

Nechaj si poradiť
Slovenská sporiteľňa klientom odporúča, aby boli plánu B otvorení. V rámci programu pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky získaš aj konzultáciu o tom, ako si ho vytvoriť. Podobne, ako sa to stalo v prípade architektonického štúdia z malého slovenského mesta. Majiteľom sa nedarilo, nechali si však poradiť a rozhodli sa zamerať viac na stavebnú činnosť. Slovenská sporiteľňa im dala úver, s ktorým si kúpili bager. Dostavil sa zisk a plán B ich dodnes živí.
Majitelia e-shopu s oblečením, na ktorom mali slabú maržu. Z úveru od Slovenskej sporiteľne sa rozhodli otvoriť si nový e-shop s doplnkami na mobilné telefóny. Marže im narástli a dnes predávajú doplnky nielen na Slovensku ale aj v ďalších krajinách Európskej únie.
Pozrime sa však aj na to, čo sa môže stať, ak plán B nemáš a tvrdohlavo pokračuješ v pôvodnom biznise napriek radám odborníkov? „Bohužiaľ, niektorí klienti si nedajú poradiť a ich biznis to veľakrát ukončí. Ak pôvodný plán nefunguje, sú len dve možnosti. Zmieriť sa so stratami a prestať podnikať alebo rozmýšľať nad tým, ako to spraviť inak, lepšie. Pri obidvoch z nich klientom poradíme, ako to spraviť najefektívnejšie,” hovorí Hovančák o jednej zo služieb, ktoré Slovenská sporiteľne bezplatne ponúka začínajúcim biznis klientom.
Zaujíma ťa podnikanie? Chceš sa inšpirovať ďalšími podnikateľskými príbehmi? Nenechaj si ujsť ďalšiu epizódu Jamy levovej a pozri si stránku odvahapodnikat.sk
Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska