Ak sa zbavíš dieselu, štát ti môže dať na nové auto 2 200 eur. Kedy sa toho dočkáme?

  • Štát plánuje dotácie pre majiteľov dieslových motorov áut a chce ich motivovať, aby ho vymenili za ekologickejšiu alternatívu
  • Súčasne sú v hre aj nízko emisné zóny v mestách, kde môže byť pohyb áut značne limitovaný
  • Ministerstva sme sa pýtali, kedy bude možné získať nové „šrotovné“
TASR/Unsplash
  • Štát plánuje dotácie pre majiteľov dieslových motorov áut a chce ich motivovať, aby ho vymenili za ekologickejšiu alternatívu
  • Súčasne sú v hre aj nízko emisné zóny v mestách, kde môže byť pohyb áut značne limitovaný
  • Ministerstva sme sa pýtali, kedy bude možné získať nové „šrotovné“

Obdoba šrotovného by sa mohla po niekoľkých rokoch vrátiť späť. Ministerstvo životného prostredia totiž navrhuje možnosť, v rámci ktorej by sa majitelia dieslových áut mohli vzdať svojho auta a získať 2 200 eur v prípade, ak si kúpia benzínové alebo elektrické vozidlo. Téme sa venovali Hospodárske noviny

Čítaj viac TU>>Štát chce Slovákom prispieť na nové auto. V pláne je opäť šrotovné

Návrh vyplýva z Národného programu znižovania emisií na Slovensku, ktoré by malo byť implementované do roku 2030.

„Cieľom opatrenia je podporiť obmenu vozidlového parku a eliminovať z prevádzky vozidlá, ktoré produkujú veľký objem emisií znečisťujúcich látok (a zhoršujú tak kvalitu ovzdušia, najmä v mestách),“ píše sa v návrhu ministerstva.

Výzva pre budúcu vládu

Súčasne sa pre Startitup vyjadril hovorca ministerstva Tomáš Ferenčák, ktorý záujem ministerstva potvrdil, avšak momentálne nevidí priestor na dohľadné aplikovanie do reality. „Bude to skôr výzva pre budúcu vládu, určite sa nebavíme o budúcom roku,“ hovorí Ferenčák.

Hovorca ďalej priznáva, že toto opatrenie by sa mohlo dostať do platnosti možno o jeden až tri roky. 

Návrh je v súčasnosti v pripomienkovom konaní. Ak by však prešiel aj vládou, dotácia 2 200 eur pre majiteľov dieslových áut by mohla byť realitou.

„Príspevok na kúpu nového vozidla by mohol byť odstupňovaný od typu starého vozidla a nového vozidla, ktoré bude náhradou (t.j. nielen na benzín, ale aj na iné, alternatívne palivá),“ píše sa v návrhu.

Podľa návrhu je predpokladaný objem podpory na zabezpečenie očakávanej redukcie emisií cca. 50 milión eur, z čoho podpora pre individuálne vozidlo je rovných 2 200 eur.

zdroj: Unsplash

Nízko emisné zóny môžu byť zriadené aj u nás

Súčasne sa tu nachádzajú aj iné opatrenia, ako je napríklad zavádzanie nízko emisných zón. Ministerstvo argumentuje dopytom po vozidlách s alternatívnym pohonom.

„Nízko emisné zóny môžu byť vyhlásené v niekoľkých úrovniach, ktoré budú naviazané na emisné limity  motorových vozidiel,“ píše sa v návrhu ministerstva.

Slovensko sa chce inšpirovať Nemeckom, kde je vjazd do miest do značnej miery regulovaný tým, ako veľmi sa podieľajú na znečisťovaní ovzdušia.

„V Berlíne sa podarilo vďaka jeho zavedeniu za 3 roky zredukovať nebezpečné prachové častice z dopravy až o 50%,“ tvrdí ministerstvo. Práve v Nemecku ponúkala napríklad francúzska automobilka Renault 10-tisíc eur pre toho, kto si kúpi ich nové auto a vymení ho za dieslový motor. 

Problém starších dieselových áut sa netýka iba Nemecka. Napríklad dánska vláda oznámila, že chce, aby sa do roku 2030 v krajine úplne skončil predaj vozidiel používajúcich ako palivo iba benzín alebo naftu. Informuje o tom agentúra SITA.

Najnovšie video