Ako prežiť s e-shopom nielen na Slovensku?

Snímka obrazovky 2020-04-20 o 8.55.08
ui42 Digital

Stáva sa to pravidelne. Človek dostane geniálny nápad a cez vlastný e-shop začne predávať zaujímavý produkt. Darí sa mu, zákazníci pribúdajú a je čas investovať viac peňazí do marketingu a zveriť ho profesionálom. Čísla sú dobré, tržby sa za posledný rok zdvojnásobili, no aj napriek tomu e-shop skončí v strate. Ako sa to mohlo stať?

Táto situácia neobchádza ani dlhoročné značky, ktoré sa môžu popáliť pri vstupe na nový, zahraničný trh. Preto je potrebné zamerať sa na analýzu vlastného e-shopu. Čím skôr, tým lepšie. Viac info o prechode na e-shop nájdeš tu.

Nikto učený z neba nespadol

Máloktorý podnikateľ má vzdelanie z oblasti podnikania, manažmentu alebo financií. Väčšina sú skôr samouci, ktorým sa podarilo rozvinúť svoje hobby na plnohodnotný príjem. Zrazu sa musia učiť kopu iných vecí, s ktorými sa predtým nestretli, ako je finančná analýza, fixné náklady, alebo faktory mikroekonomiky. Robia chyby, no mýliť sa je ľudské a ostáva len na nich, aby sa z toho poučili do budúcnosti.

Výnimkou nie sú ani veľmi šikovní zakladatelia, ktorí sú pri rýchlom raste zapojení do všetkých aktivít e-shopu naraz a finančné plánovanie im môže ujsť. Alebo to nie je ich silná stránka. E-shop môže mať zakladateľa, ktorý je technicky zručný, vie si web naprogramovať, no nemusí byť doma vo finančnom plánovaní. Poprípade je to super obchodník, rozumie predaju a marketingu, no možnože mu chýba dvojička, ktorá by ho doplnila vo finančnom plánovaní.

Z vlastnej skúsenosti to vedia aj majitelia ui42 Digital, zameraného na podporu rastu e-shopov:Asi 50 % e-shopov si nerobí biznis plány, celý čas žijú v domnení, že im všetko funguje a na konci roka objavia, že sú v strate,“ približuje svoje skúsenosti Vladimír Nociar, spolumajiteľ ui42 Digital a e-shop stratég.

Vladimír má dlhoročné skúsenosti s biznis plánovaním e-shopov a preto najal do tímu skúsených expertov, ktorí klientom (e-shopom) začali pomáhať už od základnej finančnej analýzy až po finančné plánovanie na ročnej a päťročnej báze.

zdroj: Startitup – Vladimír aktuálne zastrešuje projekty, ktoré dosahujú mesačný obrat viac ako 750 000 eur. Verí totiž, že iba rastom klienta môže rásť aj ui42 digital.

Ako biznis partner posúvajú e-shopy na vyššiu úroveň

Jednému e-shopu sme medziročne zvýšili obrat o 90 % a na konci roka sme zistili, že im nevychádza cash flow. Začali meškať s platením faktúr, napriek tomu, že my sme ich ciele dosiahli a mali sme jasne dohodnutý podiel nákladov na obrate.

Problém bol v tom, že nemali správne prepočítané vlastné náklady a teda netušili, aké majú zisky. Biznis riadili pocitovo a nie na základe čísiel,“ vysvetľuje Vladimír Nociar z ui42 Digital.

Prvoplánovo by sa človek možno zameral na vymáhanie nezaplatených faktúr. V ui42 Digital to však vzali ako príležitosť robiť veci inak, z dlhodobého hľadiska lepšie. Rozhodli sa pomôcť klientovi s nastavením jeho financií. Hneď na druhý deň e-shop navštívil ich vlastný biznis konzultant, ktorý ako prvé vykonal analýzu finančného stavu firmy a revidoval procesy. Na základe zistení boli následne poskytnuté odporúčania na zmeny, aby e-shop mohol zdravo rásť.

To predpokladalo plány na rok a viac. Týmto spôsobom sa zároveň pomáha odbúravať podnikateľský stres, lebo podnikateľ vie predvídať komplexne, aké čísla ho čakajú, ako sa bude správať cash flow a čo si môže reálne dovoliť.Nám to pomáha k správnemu nastaveniu reálnych cieľov marketingu. A predchádzame nemilým prekvapeniam,“ vysvetľuje postup Vladimír Nociar. Jeden z najčastejších omylov súvisí s DPH. Zvyčajne si menší podnikatelia neuvedomujú, že 20 % musia posielať ďalej. Namiesto toho, aby si túto čiastku odkladali, narábajú s ňou ako s kapitálom.

Dnes už nie sme marketingová agentúra, sme partnerom pre e-shopy v rámci online marketingu a exportu za hranice Slovenska . Každý e-shop treba najprv pripraviť na rast a väčšie čísla, inak to končí zle.“ Vladimír Nociar už takýchto spoluprác zažil desiatky a za roky už vie, že najväčší problém majú menší klienti s veľkým potenciálom rásť. Ukazuje sa, že netušia, alebo zanedbávajú potrebu neustáleho vzdelávania a prípravu plánov na ďalší flexibilný rozvoj.

Reálny príklad z praxe: Vianoce sú vrchol predajnej sezóny, čo vedie k vyššej potrebe brigádnikov v sklade. Vladimír Nociar hovorí, že jednému e-shopu po veľkom úspechu už museli narýchlo vypnúť kampane, pretože e-shop nestíhal odosielať objednávky.

Pomáhali rásť e-shop gigantom ako Mall.sk, Gymbeam, Astratex či eyerim

E-shop akcelerátor ui42 Digital je tím špecialistov, ktorý pomáha e-shopom rásť na 30+ trhoch vrátane USA, Ázii a Európy. Zo Slovenska riadia marketing úspešným e-shop projektom ako Mall, či eyerim (v 12 krajinách). Britskej značke The Rake (31 krajín) zasa zastrešujú kampane celosvetovo, od Singapuru až po Kanadu.

Od skorého začiatku pomáhali rásť e-shopu Gymbeam. „Mali super biznis plán. Spolu s našimi špecialistami a know-how sme boli pri ich raste. Keď narástli na giganta a potrebovali pomôcť s budovaním interného tímu, pomohli sme im cez našu službu Magic hiring pri obsadzovaní marketingových pozícií.

Tento spôsob pracovného posudku majiteľ označil ako benchmark pre vlastné interné HR oddelenie a hodnotenie ľudí:

Oceňujem veľmi kritický, ale zároveň triezvy pracovný posudok na kandidáta (pozícia PPC špecialistu), ktorého ui42 Digital tím pohovoroval. Tento pracovný posudok sa stal pre naše interné HR oddelenie a hodnotenie ľudí novým benchmarkom.“ – Dalibor Cicman, zakladateľ Gymbeam.

Aj pre veľký e-shop je náročné pokrývať všetky oblasti marketingu špičkovými odborníkmi iba z vlastných zdrojov. Výhodou ui42 Digital je, že ich špecialisti riešia široké portfólio klientov a tým pádom vedia ponúknuť efektívnejšie riešenia a zároveň sa ponoriť do hĺbky konkrétneho špecifického marketingového kanála. Na každý kanál majú dedikovaných odborníkov. Teda osobitne pre Google Ads, iného poskytnú pre Facebook a tak ďalej. Toto sa v internom tíme e-shopu pokrýva ťažšie.

Ďalšou výhodou je kľúčové partnerstvo s Google, Facebookom, Heurekou, ROI Hunterom a ďalšími službami, ktoré vedia efektívne využiť v prospech vlastných klientov. V predstihu tak majú informácie o novinkách, nechýba účasť na top eventoch a rýchlejšie reagujú na meniacu sa situáciu na trhu.

Skvelým príkladom sú online marketingové aktivity, na ktorých ui42 Digital stavia. Vladimír Nociar vysvetľuje, že by bolo najideálnejšie mať samostatného experta na každú platformu, ako je Facebook, Google Ads, Instagram, cenové porovnávače alebo na SEO. Zrazu by takto e-shop od určitej veľkosti potreboval 20-členné oddelenie. Preto e-shopy môžu využiť služby ui42 Digital, ktorý je partnerom a pomáha rozvíjať marketing a biznis celkovo.

Kľúčová výhoda tejto spolupráce je, že keď e-shop nevie nájsť vhodných špecialistov na trhu, tak ui42 Digital dokáže flexibilne prísť a vyplniť tento nedostatok, vykonať analýzu a stanoviť správny postup. Mať vlastné interné oddelenie nie je nonsens, treba však vždy zvážiť náklady.

Vytvoriť si vlastné know-how je náročné, no ak e-shop využije služby profesionálov, zabezpečí kontinuitu práce, nakoľko sú marketingoví špecialisti zastupiteľní a vedia sa dopĺňať, ak jeden z nich vypadne. S externým partnerom sa oplatí spolupracovať pre zefektívnenie marketingu, akceleráciu rastu, alebo internacionalizáciu. Zo spolupráce benefitujú obe strany.

Pri e-shopoch to však nekončí, ui42 Digital s klientmi rieši aj rozvoj a nové výzvy alebo krízové situácie. Biznis partner Astratex sa na nich obrátil v momente, keď im z tímu odišiel kľúčový človek a na základe osvedčenej predošlej spolupráce zveril správu výkonnostného marketingu na Facebooku naspäť do ui42 Digital.

A aj keď sa niektoré e-shopy neskôr úplne osamostatnia, zvyčajne sa vrátia s návrhom na spoluprácu. „Napríklad s obrovskými e-shopmi ako Mall.sk spolupracujeme len čiastkovo, staráme sa im o Google Ads a bidding stratégiu.“

Veľké e-shopy taktiež ocenia ui42 Digital ako externého partnera, najmä kvôli jeho medzinárodnému tímu. Ak takémuto klientovi vypadne človek, môže byť až pol roka rok bez špecialistu na danú pozíciu a stagnovať, nakoľko je na trhu ťažké nájsť náhradu.

Naopak, ui42 Digital dokáže poskytnúť know-how od vlastných top špecialistov. Dokáže si vykryť výpadky vo vlastnom internom tíme Ak niekto vypadne tu, dokáže sa nahradiť a celý tím neskončí. Ak máte 60 projektov v 30 krajinách ako ui42 Digital, know-how sa dá interne prepájať medzi jednotlivými projektami podľa potreby.

 

Pripravte svoj e-shop na rast. Kríza je príležitosť

Plánovať vopred 1 až 5 rokov by malo byť základom pre každý e-shop. Netreba však zabudnúť aj na mimoriadne situácie na trhu, ako je tomu dnes kvôli koronavírusu. Finančná analýza e-shopu preto pomôže predvídať situáciu, minimalizovať dopady krízy a pripraviť sa na budúcnosť. Na to, aby e-shop prečkal túto situáciu pevne na nohách sa musí pripraviť na rôzne scenáre, aby vedel ako má zareagovať.

Aktuálne v ui42 Digital riešia s klientmi mimoriadnu situáciu. A pomáhajú klientom nájsť čo možno najefektívnejšie riešenia. Zisťujú, či sa im oplatí viac optimalizovať náklady, ľudí alebo pretransformovať svoj biznis na niečo úplne iné. Majú už aj reálne príklady, kedy transformovali offline biznis na kompletný e-shop. Každá kríza sa dá premeniť na príležitosť. Treba len hľadať riešenia.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech