Astronomická pokuta pre Ryanair: Za „pasce“ na cestujúcich 256 miliónov €. „Urážka spotrebiteľa,“ bráni sa O’Leary

  • Nízkonákladový gigant Ryanair je znova v problémoch
  • Taliansko trestá technické prekážky pre online agentúry
Ryanair
  • Nízkonákladový gigant Ryanair je znova v problémoch
  • Taliansko trestá technické prekážky pre online agentúry
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Svetoznámy nízkonákladový dopravca Ryanair sa ocitol pod paľbou talianskych úradov. Hoci letecká spoločnosť preslávila svoje lacné letenky a šetrenie na komforte cestujúcich, tentoraz si poriadne „priplatí“. Talianska antimonopolná autorita jej totiž udelila pokutu 256 miliónov eur.

Dôvod? Ryanair podľa úradu zneužil svoje dominantné postavenie a sťažil predaj lístkov cez online cestovné agentúry, nútiac zákazníkov kupovať priamo na svojom webe. Informuje o tom The Guardian.

Taktika zahŕňala technické prekážky pre agentúry aj zákazníkov, blokovanie platobných metód a zložité bezpečnostné procesy, ktoré mali odradiť od nákupov cez tretie strany.

Ryanair v problémoch

Podľa úradu írska spoločnosť „implementovala zneužívajúcu stratégiu na obmedzenie agentúr“ prostredníctvom technických prekážok, ktoré sťažovali predaj lístkov cez tretie strany a nútili zákazníkov nakupovať priamo cez web Ryanairu.

Pokuta sa týka obdobia od apríla 2023 až do apríla 2025. Autorita uviedla, že Ryanair bránil predaju kombinovaných leteniek a ďalších služieb cez agentúry, čím oslaboval konkurenciu na trhu.

Šéf Ryanairu Michael O’Leary sa voči rozhodnutiu okamžite odvolal a označil ho za „právne chybný“ a „urážku ochrany spotrebiteľa a hospodárskej súťaže“. O’Leary obvinil cestovné agentúry, ako Booking.com, Kiwi či Kayak, zo zvyšovania cien a účtovania poplatkov, a tvrdí, že cieľom jeho postupov bolo chrániť zákazníkov a zabezpečiť nižšie ceny.

Ryanair zavádzal aj kontroverzné postupy, ako napríklad overovanie tváre pre zákazníkov kupujúcich lístky cez agentúry, či blokovanie platobných metód a účtov agentúr. Taliansky úrad konštatoval, že tieto kroky „blokovali, sťažovali alebo technicky a ekonomicky zaťažovali“ predaj kombinovaných leteniek a služieb.

Nedávne zlyhanie členského programu

O nedávnom fiasku Ryanairu sme už informovali v našom článku. Ak však nevieš, o čo ide, určite ťa prekvapivo chybný marketingový ťah tejto spoločnosti prekvapí.

Jej prémiový program Prime membership totiž skončil po ôsmich mesiacoch stratou 1,5 milióna eur. Spoločnosť chcela odmeniť častých cestujúcich za 79 € ročne možnosťou rezervovať sedadlá zadarmo, získať cestovné poistenie či exkluzívne ponuky.

Program však prilákal len 55 000 ľudí, hoci limit bol 250 000 členov. Výdavky na zľavy presiahli vybrané predplatné a firma priznala, že mesačné akcie boli náročné na realizáciu. Noví členovia sa už nemôžu prihlásiť a po vypršaní ročného predplatného program definitívne zanikne.

Čítaj viac z kategórie: Cestovanie

Zdroje: The Guardian, Redakcia Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá