Pozastavenie výroby, nedostatok komponentov. Obľúbené automobilky Slovákov majú veľké problémy

  • Kríza na Ukrajine zasiahla mnohé sektory
  • Problémom sa nevyhol ani automobilový priemysel
  • K automobilkám v kríze sa pridáva už aj Volkswagen a Škoda
automobilka
TASR/Lukáš Grinaj
  • Kríza na Ukrajine zasiahla mnohé sektory
  • Problémom sa nevyhol ani automobilový priemysel
  • K automobilkám v kríze sa pridáva už aj Volkswagen a Škoda

Pred časom sme ťa informovali o probléme, ktorý dnes trápi automobilky po celom svete. Dôsledkom pandémie a vojny mnohé čelia nedostatku materiálu a komponentov. Najskôr Toyota, teraz už aj Volkswagen a Škoda.

Pre spoločnosť, ako je Nemecko, závislú od ruských energií, surovín – ak si predstavíte scenár, v ktorom prerušíme obchodné vzťahy s Ruskom, čo pravdepodobne budeme musieť urobiť, ak tento konflikt neprestane – nebudeme môcť viac nakupovať energiu a to povedie k situácii, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť Európu a Nemecko,“ povedal generálny riaditeľ automobilového koncernu Volkswagen (VW) Herbert Diess v rozhovore pre noviny Financial Times.

Pridal sa aj Volkswagen

Nedostatok polovodičov, ako aj výpadok dodávok pre konflikt na Ukrajine spôsobili pozastavenie výroby bratislavského Volkswagenu. Ako pre agentúru SITA potvrdila hovorkyňa automobilky Lucia Kovarovič Makayová, začiatkom tohto týždňa, v pondelok a utorok, je prerušená výroba vo všetkých segmentoch.

„Výrobný plán sa priebežne prispôsobuje v závislosti od dostupnosti dielov. Dôvodom je pretrvávajúci dlhodobý celosvetový nedostatok polovodičov v dôsledku pandémie koronavírusu v kombinácii s čiastočným výpadkom dodávok niektorých dielov v súvislosti s dianím na Ukrajine,“ objasnila.

Ako dodala, Volkswagen Slovakia situáciu naďalej pozorne sleduje a priebežne vyhodnocuje. „Koncernový nákup je v intenzívnom kontakte s postihnutými dodávateľmi a preveruje alternatívne riešenia,“ uviedla.

Volkswagen Slovakia začínal na Slovensku v roku 1991 ako spoločnosť so stovkou zamestnancov v areáli bývalých Bratislavských automobilových závodov. Nemecká automobilka u nás počas tridsiatich rokov investovala 4,6 miliardy eur a vyrobila viac ako 6 miliónov vozidiel.

Okrem áut vyrába na Slovensku prevodovky, komponenty pre prevodovky a podvozky, ako aj zariadenia používané pri výrobe vozidiel.

Súrodenecká automobilka Škoda tiež zažíva pokles

Škoda Auto dodala v minulom roku zákazníkom 878 200 automobilov. Ako informovala automobilka na výročnej tlačovej konferencii, v porovnaní s minulým rokom to predstavuje pokles o 12,6 %. Prevádzkový výsledok dosiahol 1,083 miliárd eur a medziročne vzrástol o 43 %. Rentabilita tržieb sa vyšplhala na 6,1 % a stúpla o 1,7 percentuálneho bodu. Tržby spoločnosti išli hore o 4 % na 17,743 miliárd eur.

Ako zdôraznil člen predstavenstva spoločnosti za oblasť financií a IT Christian Schenk, kým prvý polrok roku 2021 bol poznamenaný znovuotvorením trhov a silným dopytom, ten druhý zase výpadkom výroby spôsobeným nedostatok polovodičov.

Aj napriek dosiahnutému zlepšeniu tak Škoda Auto nedokázala dosiahnuť výsledky spred pandémie. V porovnaní s rokom 2019 totiž jej prevádzkový výsledok klesol o 35 % a tržby o 10 %.

Investície do hmotného majetku dosiahli v uplynulom roku 782 miliónov eur a výdaje za výskum a vývoj predstavovali 825 miliónov eur. Čo sa týka jednotlivých trhov, najvýraznejší nárast evidovala automobilka v Indii, kde umiestnila 22 800 vozidiel a medziročne vzrástla o takmer 109 %.

Najväčší pokles naopak evidovala v strednej Európe, a to o 9,8 % na 164-tis. kusov. V západnej Európe bol pokles o 5,9 % na 409-tis. kusov. Najpredávanejším modelom vlaňajšieho roka bola Octavia s počtom 200 800.

Zdroje: TASR, Startitup, Finacial Times

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá