Až 1 zo 4 ľudí je „superochutnávač“. Zisti, či má tvoj jazyk zvláštnu schopnosť, alebo si len vyberavý

  • Prežívaš chuť jedla veľmi intenzívne?
  • Označujú ťa za vyberavého jedáka?
  • Mohol by si byť „super ochutnávač“
Jazyk a chuť
Vedci odhalili, že sa medzi nami skrývajú tzv. „superochutnávači“, Archív Canva
  • Prežívaš chuť jedla veľmi intenzívne?
  • Označujú ťa za vyberavého jedáka?
  • Mohol by si byť „super ochutnávač“

Máš pocit, že chuť jedla prežívaš trochu inak ako ostatní ľudia? Vedci odhalili, že sa medzi nami skrývajú tzv. „superochutnávači“ (z ang. supertasters), ktorí majú prirodzene viac vycibrené chuťové poháriky. Ako odhaliť, že si jedným z nich? Treba si všímať niekoľko nenápadných znakov. 

Čo je to „superochutnávač?“ 

Termín „supertaster“ bol prvýkrát použitý v 90. rokoch minulého storočia americkou psychologičkou Dr. Lindou Bartoshuk, ktorá je profesorkou na americkej univerzite, informuje ScienceDirect.

V rámci série štúdií o „chuťovej slepote“ Bartoshuk spolu so svojimi kolegami zistila, že niektorí ľudia dokážu veľmi intenzívne cítiť chuť chemikálie s názvom 6-n-propylthiouracil, alebo jednoducho PROP, ako veľmi horkú, píše IFLScience.

Ešte dôležitejšie však je, že títo ľudia mali tiež viac hubovitých papíl. Ide o malé štruktúry na našom jazyku, ktoré tvarom pripomínajú huby. Obsahujú chuťové poháriky, teda zhluky receptorových buniek, ktoré nám dávajú chuťový vnem.

Nuž a práve kombinácia týchto dvoch vlastností – vyšší počet chuťových pohárikov a intenzívne vnímanie horkej chuti – z človeka robí bájneho „superochutnávača“. Odhaduje sa, že až 25 percent populácie patrí do tejto skupiny. 

Zaujímavé je tiež, že podľa výskumov do tejto skupiny obdarených ľudí patria väčšinou ženy. Aj psychologička Bartoshuk odhaduje, že ide až o 35 percent žien z USA, no iba 15 percent mužov. 

Ženská schopnosť intenzívne vnímať horkú chuť sa však počas života často mení. Ovplyvňujú ju totiž reprodukčné hormóny a ženy, ktoré prechádzajú alebo prešli menopauzou, majú tendenciu menej vnímať horkosť jedla. 

Možno nie si vyberavý jedák

Mať silný zmysel pre chuť nemusí byť vždy výhra a hoci si niektoré jedla títo ľudia dokážu užiť naplno, iné ich zas vedia poriadne potrápiť. Práve preto mnoho „superchutnávačov“ odsúdia ako vyberavých jedákov, alebo inak aj „picky eaters“.

„Často sa to prejavuje pri konzumácii zeleniny, z ktorej mnohé druhy majú horkú chuť; alkohol a cigarety môžu byť rovnaké. Problémom môžu byť aj korenisté jedlá, pretože viac chuťových pohárikov znamená, že majú aj viac okolitých receptorov bolesti, ktoré sa spustia, keď si dáme šťavnaté jalapeňo,“ uvádza portál IFLScience. 

Americká psychologička Bartoshuk má pre „superochutnávačov“ aj utešujúce správy. Podľa nej totiž nejde o nešťastné prekliatie. „Jednou zo zábavných vecí, ktoré sme sa o superchuti dozvedeli, je, že súvisí s tým, aký pôžitok máte z jedla,“ vysvetlila pre podcast The Leading Voices in Food.

„Ak ste superochutnávač, máte väčší pôžitok z vecí, ktoré vám naozaj chutia. To znamená, že vaše obľúbené jedlo je hedonicky silnejšie.“

Ako zistíš, že medzi nich patríš

Podľa portálu Psychologicalscience.org, kde Linda Bartoshuk vysvetlila koncept „superochutnávačov“, existuje jednoduchý spôsob, ako zistiť, či si jedným z nich. 

  1. Potri si jazyk modrým potravinárskym farbivom.
  2. Pozri sa na svoj jazyk v zrkadle a vyhľadaj malé kruhy (zvyčajne 1 milimeter, alebo menšie), ktoré sú svetlejšie modré ako zvyšok jazyka – to sú tvoje hubovité papily.
  3. Potom vytvor z papiera šablónu s priemerom približne 6 milimetrov, teda približne toľko, koľko má dierkovač.
  4. Umiestni šablónu na špičku jazyka, pričom sa musí dotýkať jeho stredovej línie aj okraja.
  5. Spočítaj, koľko hubovitých papíl sa nachádza v kruhu.

Podľa toho, koľko ich spočítaš, zistíš, aký silný zmysel pre chuť máš:

  • 15 alebo menej – to znamená, že si pravdepodobne „neochutnávač“ (z ang. „non-taster“).
  • 16 až 35 – pravdepodobne patríš k 50 percentám ľudí, ktorí sú priemerní degustátori.
  • 35 a viac – gratulujeme, pravdepodobne si „superochutnávač“.
Zdroje: IFLScience, ScienceDirect, Medicine.yale.edu, Psychologicalscience.org

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá