Až 30 % stredoškolákov na Slovensku zažíva digitálne peklo. Drvivé percento sa nikomu nezdôverí

  • Výsledky nového prieskumu sú znepokojujúce
  • Telekom preto prichádza s iniciatívou Absolventi šikany
  • Webová stránka ponúka pomoc pre všetkých
na snimke su neaktivne ucty
  • Výsledky nového prieskumu sú znepokojujúce
  • Telekom preto prichádza s iniciatívou Absolventi šikany
  • Webová stránka ponúka pomoc pre všetkých

Kyberšikana sa stáva čoraz vážnejším problémom na slovenských stredných školách. Podľa najnovšieho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) realizovaného vo februári 2025 v spolupráci so Slovak Telekom a Accenture zažil kyberšikanu každý tretí stredoškolák na Slovensku.

V celoslovenskom meradle to predstavuje približne 60-tisíc mladých ľudí.

Kyberšikana v mnohých podobách

Najčastejšie ide o očierňovanie a zámerné rozširovanie klebiet v online prostredí, s čím sa stretlo až 23 % študentov (približne 46-tisíc prípadov). Ďalšia pätina stredoškolákov sa stala obeťou hádok v online diskusiách.

Alarmujúci je aj fakt, že približne každý desiaty študent (9 %) zažil se*ting – zdieľanie intímneho obsahu bez súhlasu, čo predstavuje približne 18-tisíc prípadov. Takmer 8 % stredoškolákov sa stalo obeťami kybergroomingu (zámerné oslovovanie s cieľom nadviazať se*uálny kontakt), 7 % zažilo odhaľovanie a zverejňovanie intímnych informácií a 6 % elektronické prenasledovanie (kyberstalking).

Výskum tiež ukázal, že dievčatá sa stávajú obeťami kyberšikany častejšie než chlapci. Tento rozdiel je najvýraznejší pri očierňovaní, kybergroomingu, odhaľovaní intímnych informácií a se*tingu.

Obete trpia v tichosti

Čo je mimoriadne znepokojujúce, až tretina obetí (35 %) sa so svojou skúsenosťou nikdy nikomu nezdôverí. Dôvodom býva hanba, strach alebo presvedčenie, že im nikto nepomôže. Odbornú pomoc vyhľadá len jeden z desiatich slovenských stredoškolákov.

„Kyberšikana nie je len dočasná zlá skúsenosť. Je to útok na dôstojnosť, ktorý môže zanechať dlhodobé stopy – ničí dôveru, vzťahy aj zdravie mladých ľudí,“ upozorňuje Zuzana Juráneková z občianskeho združenia IPčko, kde vedie tím online terénnych pracovníkov.

„Mladí ľudia nám často hovoria, že ich bolí to, čo vidia o sebe na internete – ale ešte viac ich bolí, keď tomu nikto neverí alebo to zľahčuje,“ dodáva Juráneková.

startitup – 2025-05-07T153243.315
zdroj: Telekom

Umelá inteligencia v rukách agresorov

Znepokojujúcim trendom je využívanie umelej inteligencie na kyberšikanu. Až 36 % stredoškolákov sa stretlo s jej zneužitím, napríklad na vytvorenie falošných intímnych fotografií, ktoré boli použité na zosmiešnenie alebo vydieranie.

„Znepokojujúci trend zneužívania umelej inteligencie potvrdzuje, že potreba pripraviť mladú generáciu na zodpovedné a bezpečné používanie technológií je stále naliehavejšia,“ hovorí Alena Kanabová z Accenture.

Absolventi šikany pomôžu obetiam

Ako reakciu na tieto zistenia Slovak Telekom spúšťa v máji iniciatívu s názvom Absolventi šikany, ktorá má pomôcť obetiam kyberšikany a poskytnúť nástroje na obranu.

„Ako jeden z digitálnych telco lídrov Európy chceme byť katalyzátorom pozitívnych zmien a spolu s našimi partnermi bojovať proti všetkým formám online nenávisti,“ uviedla Melinda Szabó, generálna riaditeľka Slovak Telekom a T-Mobile Česká republika.

„Mladí ľudia sú zruční v digitálnej komunikácii, často však nie sú chránení pred škodlivými účinkami online nenávisti. Je našou zodpovednosťou poskytnúť im nástroje, aby sa tomu mohli brániť,“ dodala Szabó.

Webová stránka pre obete 

Súčasťou iniciatívy je aj webová stránka absolventisikany.sk, kde mladí ľudia, rodičia aj učitelia nájdu tipy, ako sa brániť pred kyberšikanou. Na stránke je aj odkaz na expertov z organizácie IPčko, ktorí poskytujú bezplatné odborné poradenstvo 24 hodín denne. Iniciatíva tiež zahŕňa podujatia pre širokú aj odbornú verejnosť, komunikáciu so školami a špeciálne podcasty.

Kampaň dopĺňa aj klip s prerobenou piesňou od Richarda Müllera „Nahý II“, ktorá v novom aranžmáne vystihuje pocity obetí kyberšikany. „Keď v roku 2001 Richard Müller nahral skladbu Nahý II, nikto vtedy netušil, že jej text bude dokonale vystihovať online fenomén 21. storočia, ako aj pocity mnohých mladých ľudí čeliacich kyberšikane,“ hovorí o výbere kampaňovej piesne Jaroslav Vígh, kreatívny riaditeľ agentúry MUW Saatchi & Saatchi.

Ak si obeťou kyberšikany alebo poznáš niekoho, kto ňou trpí, nezabudni, že pomoc existuje. Je bezplatná, anonymná a dostupná pre každého.

Čítaj viac z kategórie: Štúdie, prieskumy a analýzy

Zdroj: TS/Telekom 

Najnovšie videá

Trendové videá