Baťa: Firmu nepoložia ceny, konkurencia alebo situácia na trhu. Položiť ju môžu len ľudia zvnútra

  • Známu obuvnícku firmu založili traja súrodenci pred viac ako storočím
  • Za všetkými jej úspechmi stojí geniálny Tomáš Baťa, ktorý predbehol svoju dobu
  • Známu obuvnícku firmu založili traja súrodenci pred viac ako storočím
  • Za všetkými jej úspechmi stojí geniálny Tomáš Baťa, ktorý predbehol svoju dobu

Ak neležali topánky Baťa aspoň raz v tvojom byte, asi si nevyrastal na Slovensku či v Česku. Známa značka, pri ktorej platí pravidlo „zlaté české ručičky“ šije topánky ručne dodnes. Napriek tomu, že firma vznikla ako rodinný podnik, za všetkým stojí Tomáš Baťa a jeho impozantné výmysly.

Baťovky pre každého

Firma vznikla už v roku 1894 a na jej čele boli traja súrodenci, Anna, Antonín a Tomáš pochádzajúci zo Zlína, preto firmu nazvali A. & T. Baťa. Dlho sa tam však všetci neohriali. Antonín odišiel na vojnu a Anna sa vydala. Tak ostal Tomáš na celú firmu sám. Nezľakol sa a zúročil svoju šikovnosť a nápady. Všetky dôležité historické miľníky firmy nájdeš na webe Baťa.

Podnik postavený na tomto koncepte sprostredkovania obuvi ľuďom bol azda prvým vôbec. Odkláňal sa od zabehnutých málokusových obuvníckych tradícií a prinášal rýchlu a efektívnu výrobu. Tomáš trafil klinec po hlavičke.

zdroj: Bata/stranka/historia

Produkt musí slúžiť ľuďom

Jedným zo základných pravidiel úspešného podnikania, je, podľa rád mnohých startupistov aj dlhoročných podnikateľov, že prv, ako ti ľudia za niečo zaplatia, musíš im čosi dať. V Baťovom prípade to bola pridaná hodnota, a bolo jej dosť.

Vytvoril trend baťoviek, lacnej plátenej obuvi, ktorú si mohol dovoliť takmer každý. S cenou šla ruka v ruke efektivita výroby. Na topánky ľudia nemuseli čakať týždne, zrazu si ich vedeli objednať a používať vo veľmi krátkom časovom rozostupe.

O osem rokov neskôr už zamestnával až 250 zamestnancov, ktorí pripravovali návrhy topánok a šili ich. Boli schopní vyrobiť až 2 200 párov denne. Len si predstav to množstvo ručne vyrobených topánok.

Aj zahraničie túži po kvalitných topánkach

Nárast na poli odbytu spôsobil prekročenie hraníc. Vďaka veľkému záujmu o kvalitné topánky, ktoré dostať v niekoľkých dizajnoch, založil Tomáš Baťa v Nemecku, na Balkáne a na Strednom východe predajné agentúry. V roku 2000 už zamestnával viac ako 5000 ľudí a predal ročne až 2 milióny topánok.

Nezničili ho ani svetové vojny. Po prvej z nich stavil na riskantný ťah, ktorý je hodnotený ako jedna z najefektívnejších marketingových stratégií dodnes. Na všetky topánky dal 50% zľavu. Devalvácia meny tak v jeho prípade nespôsobila zánik kúpyschopnosti.

„Keď prišla finančná kríza v dvadsiatych rokoch, Baťa bol postavený pred otázku – buď naštartujem výrobu alebo musím prepustiť ľudí. Trápilo ho však, čo s tými ľuďmi bude, ak prídu o prácu. A tak sa rozhodol, že zníži ceny topánok o polovicu,“ pripomína pre portál Podnikajte.sk Gabriela Culík Končitíková z Nadácie Tomáša Baťu v Zlíne.
 
Následne ľuďom znížil mzdu o 40%, a aby bol tento stav udržateľný, znížil ceny potravín vo firemných pobočkách. Tak si vytvoril vlastný tok financií, kým sa firma pozviechala.
 
zdroj: Bata/stranka/historia

Predával taký objem, ako Nike a Vans dnes

Predstav si, že v onom čase bol Baťa skutočným priekopníkom a géniom. Bez internetového pripojenia, len so svojimi rukami a hlavou sa rozhodol, že nebude iba dizajnérom a obuvníkom, ale roztočí miliardový biznis. Ak sa ti pred očami pretáčajú šušťavé bankovky, treba dodať, že to bol miliónový biznis pre ľudí, a to je na tom to podstatné.

V dnešnej dobe predáva Vans či Nike približne 70-75 miliónov párov topánok ročne. V roku 1939 pôsobila firma Baťa v 30 krajinách sveta, zahŕňajúc aj Indiu, Nemecko, Švédsko,Baklán a pod., zamestnávala 68 000 ľudí a produkovala cez 60 miliónov párov obuvi ročne. V tom čase bol však už Tomáš Baťa mŕtvy, informuje portál Ezisk.

Autor akcioviek, vlastných škôl a potravín

Náš geniálny Baťa nielenže založil firmu na ručnú výrobu topánok pre každého, dokonale vystriehol okamihy, v ktorých spravil tie najlepšie marketingové rozhodnutia, ktoré ti neporadí žiaden guru, pokiaľ to sám nemáš v sebe. Zároveň pociťoval potrebu podpory vzdelávania, a tak založil školy, obchody a nemocnice hneď vedľa vlastných tovární, aby boli naporúdzi pre zamestnancov, čím im vytvoril dovtedy nevídané pracovné podmienky.

V roku 1923 zaviedol Baťa systém akciových spoločností, kedy sa jednotlivé časti firmy stávajú autonómne a sú zodpovedné za vlastné hospodárske výsledky. Ich úlohou bolo byť v zisku a každý vo firme sa tak vlastne stal podnikateľom. Baťa tiež založil vlastnú školu, ktorá sa sústreďovala na potrebné vzdelanie, zahŕňala praktický tréning a vychovával si tak svojich budúcich manažérov. 

Okrem všetkých týchto vecí a systémov zaviedol Baťa aj pásovú výrobu. Tak zefektívnil svoje podnikanie a zdvojnásobil svoju produkciu.

zdroj: Bata/stranka/historia

Pokora, slušnosť a poctivosť

Väčšina spoločností si vyberá zamestnanca na základe vzdelania a životopisu. Vstupenkou do firmy Baťa bola miernosť, chuť učiť sa, slušnosť a poctivosť. Pokoru ľudí budoval, a to tak, že každý musel prejsť procesom výroby topánok v dielni, aj keď chcel nastúpiť do vedúcej pozície.

„Baťa hovorieval, že firmu nepoložia ceny, konkurencia alebo situácia na trhu. Položiť ju môžu len ľudia zvnútra. Tí, ktorí budú robiť polovičnú prácu a ktorí sa vzdajú. Na pozíciu šéfa by nepustili niekoho len na základe skúseností a znalostí. Musel mať aj pokoru. Snažili sa, aby sa do firmy nedostali ľudia, ktorí sa budú nad ostatných vyvyšovať a tým ich demotivovať,“ opisuje Končitíková.

zdroj: Bata/stranka/historia

Tragická nehoda

Hneď potom, čo získal titul svetového exportéra obuvi, na ceste do jednej zo zahraničných pobočiek sa lietadlo, v ktorom bol Tomáš zrútilo a vo veku 56 rokov tragicky zahynul.  Firma po jeho smrti zostala aj naďalej rodinným podnikom a expandovala.

Rozšírila výrobné odbory o výrobu pneumatík, technickej gumy, umelých vlákien, hračiek, kovoobrábacích strojov, pletacích strojov, lietadiel či bicyklov. Aj dnes si ju spájame s obrazom obuvi a kvality a jej produkty si môžeme zakúpiť v desaťtisícoch predajní po celom svete.

zdroj: Blog.bata/utm_source

Článok bol pôvodne publikovaný 26. júna. 2020.

Zdroje: Baťa, Ezisk, Podnikajte

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá