Bratia Vajdovci začali biznis snov v garáži, dnes vyrábajú lode pre kajakársku elitu

  • Špor­tový pod­ni­ka­teľ­ský úspech, aký u nás nemá obdoby. Tie naj­lep­šie profi lode, ktoré vyhrá­vajú medaile kaja­kár­skym hviez­dam, ako je Michal Mar­ti­kán, pochá­dzajú zo Slo­ven­ska. Vo svo­jej dielni v Bra­ti­slave ich už 20 rokov vyrá­bajú bývalí sla­lo­mári Mar­cel a René Vaj­dovci.
10333476_10153818420350955_8841050818219600421_ob
facebook.com/Vajda
  • Špor­tový pod­ni­ka­teľ­ský úspech, aký u nás nemá obdoby. Tie naj­lep­šie profi lode, ktoré vyhrá­vajú medaile kaja­kár­skym hviez­dam, ako je Michal Mar­ti­kán, pochá­dzajú zo Slo­ven­ska. Vo svo­jej dielni v Bra­ti­slave ich už 20 rokov vyrá­bajú bývalí sla­lo­mári Mar­cel a René Vaj­dovci.

K vode mali vždy blízko a ako slalomári sa pred rokmi dobre umiestňovali na domácich majstrovstvách. Renému sa dokonca podarilo prebojovať aj do československej reprezentácie. Smola však bola, že nemohli pretekať v jednej lodi, pretože obaja pádlovali na rovnakú stranu. Keď už nebolo kam sa v športe posúvať, rozmýšľali, ako ďalej pokračovať vo svojej vášni a zostať vo vodáckej komunite.

Foto: facebook.com/Vajda

 

Keďže sa už počas športovej kariéry naučili opravovať a stavať kajaky a kanoe, čo bolo v 80. rokoch nevyhnutné a tiež ich to nesmierne bavilo, zrodil sa nápad na biznis. Výrobcov lodí u nás veľa nebolo a kvalita sa dala zohnať len v zahraničí. Prečo teda nezačať stavať lode na skutočne profesionálnej úrovni?

Foto: facebook.com/Vajda

Foto: facebook.com/Vajda

Ich biznis príbeh sa začal písať po revolúcii doma v garáži a prvé peniaze na rozbeh podnikania si požičali od otca. Postavili za to svoje prvé dve lode, ktoré vôbec nevyšli podľa predstáv. Nevzdali sa však a spolu s otcovou ďalšou podporou a doladením predošlých chýb postavili ďalšie. Tak sa zrodila spoločnosť Vajda group, ktorá je dnes elitou na trhu so zárukou najvyššej kvality. Ročne vyprodukuje asi 2-tisíc lodí a jej ročné tržby sa pohybujú nad hranicou 2 miliónov eur.

Foto: facebook.com/Vajda

 

Zo začiatku sa však museli živiť rôznymi vedľajšími zákazkami, ako napríklad blatníkmi a nárazníkmi pre automobilové odvetvie. Po čase už väčšinu výroby tvorili lode, no neskôr sa k nim pridal ďalší segment – wellness. Od vody sa teda ďaleko nepohli a keďže k športu patrí aj regenerácia a oddych, pod značkou Vajda Lotus Spas series vyrábajú luxusné hydromasážne vane. Lode a doplnky k nim však stále tvoria asi 70% objemu výroby.

Foto: facebook.com/Vajda

Hviezdnu kariéru Vajdovcov odštartovali už ich prvé lode, ktoré získali olympijské medaily v Barcelone. Zásluhu na tom má nielen kvalita ich práce, ale predovšetkým skvelí športovci Lukáš Pollert, ktorý získal zlato a Miroslav Šimek a Jiří Rohan, ktorí získali striebro. Od roku 1992 už lode Vajdovcov vybojovali 10 zlatých, 9 strieborných a 7 bronzových olympijských medailí a desiatky ďalších cien v iných šampionátoch.

Foto: facebook.com/Vajda

Od začiatku sa snažili pracovať s najkvalitnejšími materiálmi, ktoré dovážali zo zahraničia. Kým u nás sa lode vyrábali z laminátu, oni boli jednými z prvých, ktorí lode vyrábali sendvičovou vákuovou technológiou z karbónu a kevlaru. Tieto materiály sa v lodiach využívajú kvôli pevnosti a ľahkosti, pretože pretekárska loď musí spĺňať určitý hmotnostný limit, ktorý sa pohybuje okolo 8 kilogramov.

Foto: facebook.com/Vajda

Rovnako farba, ktorá sa na lode strieka, musí byť v čo najtenšej vrstve, aby výrazne neovplyvnila váhu lode. Najdôležitejšia je samozrejme funkčnosť, no aj dizajn hrá svoju rolu. Najkrajší a najfarebnejší údajne máva slovenská pretekárka Jana Dukátová. Najnáročnejšia zas vraj bola výroba lode Michala Martikána, kde boli požiadavky na radikálne zníženie váhy.

Napriek inováciám a modernej technológii, ktorá je veľmi podobná ako pri výrobe Formule 1, sa stále veľká časť lode musí robiť ručne. Či už je to modelovanie korpusov lode, nanášanie karbónových či kevlarových vlákien, živice a farieb. Celá loď sa napokon vypáli v peci a už sa len doľaďuje sedenie a detaily.

Foto: facebook.com/Vajda

Foto: facebook.com/Vajda

Vajdovci stavajú lode najmä na zákazku pre každého športovca priamo na mieru. Každý jeden má iné požiadavky na tvar, váhu, dizajn či umiestnenie sedadla. Všetko musí do detailov sedieť, pretože rozhodujú drobnosti a zároveň nejde o lacnú záležitosť. Cena takejto lode sa pohybuje v tisíckach eur, pričom najdrahšie modely dosahujú cenu lacnejšieho nového auta.

Kajaky značky Vajda pretekajú a jazdia po celom svete od USA cez Austráliu po Japonsko. Bratia Marcel a René si splnili nielen vlastný sen, ale pomáhajú ho plniť desiatkam elitných športovcov na celom svete.

Foto: facebook.com/Vajda

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK