Budúcnosť nemusí byť zas tak ružová – aké budú mať elektrické autá vedľajšie účinky?

Alexandra Dulaková / 20. júna 2016 / Lifehacking

Medzi ich obete bude časom patriť aj ropný trh. Kedy môžeme očakávať jeho úpadok?

Pomaly ale isto sa elektrické autá začnú stávať automatickou a silnejšou alternatívou k tým, ktoré jazdia na benzíne alebo nafte. Presne tak, ako sme sa kedysi zbavili VHS-iek, walkmanov či faxu a vrhli sme sa do náruče konvergentným smart a digitálnym zariadeniam, sa jedného dňa rozlúčime aj s autami poháňanými ropnými zdrojmi. Aspoň tak to predpovedajú odborníci.

Ceny za elektrické autá, ktoré sú síce stále privysoké, sa postupne znižujú. Môže za to ich čoraz väčšia popularita (60% celosvetový vzrast predaja za minulý rok), fakt, že si ich pod taktovku vzali koncerny, ktoré z nich urobili dizajnové skvosty (Tesla), aj to, že ich životnosť a kapacita batérie sa postupne zlepšuje (dokonca aj jej výrobná cena sa za posledný rok znížila o 35%). Ďalšia dekáda (2020) zrejme bude ich zlatým vekom. No je nepravdepodobné, že spolu s jej koncom vymiznú alebo zažijú podobnú recesiu ako discmany. Práve naopak. Do roku 2040 by mali ceny elektrických áut, ktoré zvládnu aj ďaleké trasy, klesnúť pod 20,000€, teda budú lacnejšie ako mnohé benzínové/dieslové autá, a budú tvoriť až 35% z celkového počtu áut na svete.

A aj takto nejako ich zrejme budeme môcť nabíjať:

2015-08-17-4d-DWPTphoto_c.ecd10

foto: mashable

Lenže napriek negatívnym enviromentálnym dôsledkom našej spotreby ropy sa mnohí pýtajú, či to bude s elektrickými autami omnoho lepšie a či tým našej planéte vlastne vôbec pomáhame. Pretože, aj keď nebude ich automobilový priemysel čerpať naše obmedzené ropné zásoby, elektrina, ktorú budú potrebovať, odniekiaľ pochádzať musí. Tých avizovaných 35% elektrických áut v roku 2040 bude na svoju prevádzku ročne potrebovať ekvivalent 10-tich% celkovej energie, ktorú ľudstvo spotrebuje za celý rok. Dokážeme ju získavať z čistých a obnoviteľných zdrojov, alebo sa budeme musieť uchyľovať k rizikovým zdrojom, medzi ktoré patria najmä nukleárne továrne?

Predpoklady sú však pozitívne. Veľké množstvo krajín sa už dnes upísalo za pár dekád, buď sčasti, alebo úplne konvertovať na obnoviteľné zdroje energie (veterné, solárne, vodné). V roku 2040 síce ešte stále nebudú jediné, no aspoň do veľkej miery znížia prítomnosť atómovej energie, fosílnych palív a prírodných plynov. Elektrické autá zároveň znížením cien batérií prispejú k zníženým cenám skladovania elektriny, čo náklady na produkciu čistej energie ešte viac zníži.

Ďalšia výrazná zmena, ktorú vzostup predaja elektrických áut spôsobí, bude recesia až depresia na ropnom trhu. Nie je celkom isté, kedy tento bod dosiahneme, no ak by nasledujúce roky pokračoval aktuálny vzrast predaja elektrických áut (60%), mohlo by to byť už v roku 2023. Trochu triezvejšie predpovede zase hovoria o rokoch 2025 alebo 2030. Do veľkej miery majú veci v rukách producenti elektrických áut a autových batérií, ktorí by inováciami a rýchlym napredovaním mohli spomínané udalosti ešte priblížiť.

 

Screen Shot 2016-06-20 at 00.46.11

foto: auto evolution

Čo by to pre nás mohlo znamenať? Napríklad sud ropy za menej než cenu flaše vody. Ale aj eventuálne zníženie cien všetkých produktov, ktoré v sebe majú aspoň čiastku ropy. A že ich teda nie je málo… Tak napríklad, spomedzi tých menej známych: Žuvačky, pasty, oblečenie, pastelky, domáce spotrebiče, spreje, gumy z auta (a všetko gumové) či termosky – a zoznam nimi ani zďaleka nekončí. Medzi tie zreteľnejšie položky patria najmä palivá, no nielen do áut. Keďže pre lietadlá ani lode ešte ekologickejšia alternatíva v krátkodobej budúcnosti existovať nebude, mohlo by vďaka drastickému poklesu cien ropy zlacnieť cestovanie.

Každopádne je isté aj to, že ropný trh sa len tak ľahko nevzdá a bude o svoje miesto na svetovom trhu tvrdo bojovať. Predstavuje predsa živobytie mnohých krajín a točia sa v ňom obrovské peniaze. Už dnes však vieme, že sa musí pripraviť minimálne na ťažké časy. 

shutterstock_169249667

foto: salon

zdroj: Bloomberg, zdroj titulnej fotografie: wiki

Pridať komentár (0)