Slovenský startup dobýja Európu s tímovým cestovaním: Úspech je výsledkom 1 000 správnych rozhodnutí

  • Martin Studenčan založil spoločnosť NextRetreat, ktorá firmám a spoločnostiam ponúka team retreaty na mieru
  • Napriek tomu, že ide mladý startup, ponúkajú služby, ktoré sú jedinečné ako na Slovensku, tak v celom svete
  • V rozhovore prezradil, ako sú na tom so slovenskou klientelou a čo spraviť, ak sa chceš dostať na jeho pozíciu
Nextretreat
Nextretreat
  • Martin Studenčan založil spoločnosť NextRetreat, ktorá firmám a spoločnostiam ponúka team retreaty na mieru
  • Napriek tomu, že ide mladý startup, ponúkajú služby, ktoré sú jedinečné ako na Slovensku, tak v celom svete
  • V rozhovore prezradil, ako sú na tom so slovenskou klientelou a čo spraviť, ak sa chceš dostať na jeho pozíciu

Martin Studenčan a Pavol Madar stoja za slovenským startupom NextRetreat, ktorý pomáha zjednodušovať organizáciu tímového cestovania. Okrem toho spoločnosť pomáha firmám vybrať vhodnú destináciu a služby. Tento startup je pomerne mladý, funguje od začiatku roku 2020. 

Ako mnoho iných spoločností, aj NextRetreat zasiahla koronakríza. Ako však v júli prehlásil CEO NextRetreat Martin Studenčan, on aj ľudia v spoločnosti veria, že trh sa onedlho vráti do normálu. V rozhovore sme sa preto opýtali, ako koronakríza ovplyvnila klientelu spoločnosti a čo by mal mladý človek urobiť, aby sa v budúcnosti mohol dostať na Martinovu pozíciu. 

Keby ste mali charakterizovať Next Retreat jedným slovom, aké by to bolo?

Tím. V prvom rade pretože za NextRetreat stojí jedinečný tím, bez ktorého by sme nič nedosiahli. Pretože NextRetreat je vytvorený exkluzívne pre tímy a ich potreby a pretože bez kvalitnej tímovej spolupráce nie sú výsledky a bez nich nie je úspešný biznis. Pre dlhodobú efektívnu spoluprácu je dôležitý tímový duch a motivácia jednotlivých členov.

Čo je teda vaším poslaním?

Našou misiou je pomáhať tímom dosiahnuť ich maximálny potenciál, nakopnúť produktivitu, vymaniť sa z každodennej rutiny, nájsť lepší work/life balans a posilniť tímového ducha skrz tímové retreaty. NextRetreat budujeme na základe našich doterajších skúseností s organizovaním pobytov pre tímy a spätnej väzby od našich klientov, ale aj iných firiem. Pri všetkom čo tvoríme sa pýtame: Ako toto pomôže tímom?

Koronakríza nepochybne zasiahla aj vás. Množstvo firiem umožnilo svojim zamestnancom pracovať z domu. Ako to vnímate a čo to znamená pre vás?

V posledných mesiacoch pribudlo množstvo firiem, ktoré prešli čiastočne alebo úplne na remote pracovný model. Celosvetový pracovný trh k tomu smeroval aj tak a korona celý proces výrazne akcelerovala. Túto zmenu vnímam pozitívne, pretože verím, že remote otvára firmám nové možnosti, napríklad už nie sú limitované hirovať ľudí lokálne, ale majú prístup k talentu z celej planéty, majú podstatne nižšie administratívne náklady a ušetrené peniaze vedia investovať do svojich zamestnancov.

nextretreat
zdroj: NextRetreat

Tu by mohol byť problémom práve osobný kontakt, stretávanie sa s kolegami a podobne. Chcete tým ale povedať, že práca z domu je v podstate výhodou?

Svet sa za posledný polrok výrazne zmenil, ale tímy potrebujú naďalej ostať v kontakte, budovať vzťahy a cítiť sa súčasť projektov. Ľudia si dnes cenia osobné spojenie viac ako kedykoľvek.

Virtuálne meetingy sú fajn, ale majú svoje limity. Z dlhodobého hľadiska je potrebné sa raz za čas stretnúť aj tvárou v tvár. Či sa jedná o nových členov tímu, problémy s komunikáciou alebo málo atraktívnu firemnú kultúru, tímové retretaty sú overeným riešením na tieto a ďalšie problémy ktoré budú v blízkej budúcnosti aktuálne stále viac.

Organizácia team retreatov však prináša svoje úskalia a tie rieši práve NextRetreat.

Podľa názvu vašej spoločnosti nemusí byť každému jasné, čo presne je náplňou vašej práce. Viete to nejako priblížiť?

Slovné spojenie team building pozná väčšina, je to kolektívne pomenovanie pre rôzne typy aktivít s cieľom zlepšiť spoločenské vzťahy a definovať role v rámci tímu. Team building zahŕňa zážitkové vzdelávanie, často mimo pracoviska, pre rozvoj tímovej spolupráce a zručností.

NextRetreat je ale zameraný na organizáciu takzvaných team retreatov, ktoré zvyčajne trvajú viac dní a predstavujú pre firmy výzvy typu ako si vybrať správnu destináciu, kde sa budú vedieť všetci dopraviť, ako nájsť vhodné ubytovanie a pracovný priestor, zladiť ľudí, dátumy a lety a logisticky zabezpečiť lokálny transport, jedlo a podobne. 

Team retreaty kombinujú prácu a oddych, to znamená napríklad prezentáciu firemnej stratégie na ďalší rok alebo sprint vývojárov s cieľom dokončiť novú verziu aplikácie a teambuildingové aktivity. Tempo býva voľnejšie a inšpiratívna lokalita mimo tradičného pracovného prostredia umožňuje členom tímu uvoľniť sa a nakopnúť ich kreativitu.

Ako vyzerá program team retreatu?

Samotný program závisí od typu a cieľov firmy, ktorá si určí čo od takého pobytu očakáva, napríklad stmelenie tímu a posilnenie tímového ducha alebo únik z každodennej rutiny, inovácia, či skvalitnenie firemnej kultúry. Naši klienti reportujú zvýšenú motiváciu a produktivitu členov tímu, aj po návrate do ich tradičného pracovného prostredia.

Nextretreat
zdroj: Nextretreat

Osobne som o podobných pobytoch ešte nepočula. Znamená to, že ste priniesli na trh novinku? 

Firemné retreaty nie sú úplná novinka, v USA majú dlhšiu históriu. Napríklad v Apple túto tradíciu zaviedol v počiatkoch ešte Steve Jobs.

Pozitívny dopad zmeny pracovného prostredia som mal možnosť okúsiť sám v minulosti keď som pracoval pre klientov na Slovensku alebo viedol tím v reklamnej agentúre v Londýne, a práve preto som vždy trval na možnosti pracovnej flexibility a patrične ju využíval.

Na základe čoho vznikla myšlienka založiť NextRetreat?

Okrem mojich skúseností ma inšpirovala aj známa kniha Remote: Office Not Required od zakladateľov firmy 37Signals a úspešné firmy ako Buffer, Automattic alebo Hotjar, pre ktoré bola a je organizácia celofiremných retreatov neoddeliteľnou súčasťou firemnej kultúry. Teší ma, že práve Hotjar sa neskôr stal naším opakovaným klientom.

Všetko to, ale aj popularita coworkingových a colivingových priestorov ma motivovali k myšlienke otvorenia colivingového space určeného exkluzívne pre tímy – inšpiratívnej lokality, kde sa budú môcť tímy stretnúť, spoločne pracovať a odreagovať sa.

Zdá sa, že inšpirácie ste mali skutočne viac ako dosť, no rovnako dôležitá je aj realizácia. Kedy ste sa teda rozhodli realizovať prvotnú myšlienku?  

Koncom roka 2016 som sa s touto víziou presídlil na ostrov Tenerife, kde sme spolu s Mišom Paškom dali dokopy malý tím, prenajali sme a upravili tradičnú španielsku fincu pre potreby tímov. Vznikol Wolfhouse® Los Gigantes, ktorý kombinoval ubytovanie, spoločenské priestory a plne vybavený office space pod jednou strechou.

V priebehu najbližších 2 rokov sme hostili desiatky tímov pre ktoré sme okrem ubytovania vo Wolfhouse zabezpečovali aj doplnkové aktivity a služby od surfových lekcií po prenájom áut či vlastného kuchára. S narastajúcim počtom žiadostí a väčších tímov, ktoré sa do Wolfhouse nezmestili, sme začali spolupracovať s majiteľmi ďalších nehnuteľností, kde by sme mohli tímy ubytovať.

Nextretreat
zdroj: Nextretreat

Nextretreat
zdroj: Nextretreat

Čo teda NextRetreat poskytuje?

NextRetreat je nástroj, ktorý zjednodušuje a zefektívňuje proces organizácie tímového cestovania.

Predstavte si, že máte firmu so sídlom v Londýne, pobočky v Prahe a vo Varšave a vývojárov na Ukrajine. Máte 30 zamestnancov v rôznych krajinách a chcete zorganizovať celofiremný meeting a pritom neminúť majland.

Náš Destination search tool berie do úvahy všetky možné spojenia, či existujú priame lety, ceny a dĺžku letov a ďalšie dáta a odporučí vám tie najlepšie destinácie, kde sa viete dostať so všetkými zamestnancami rýchlo a efektívne, čím šetrí čas a peniaze. 

Keď už si firma vyberie vhodnú lokalitu, čo nasleduje ďalej?

Po výbere vhodnej lokality prichádza na rad ubytovanie, pracovné a konferenčné priestory. Z našej databázy tisícok nehnuteľností si viete pomocou NextRetreat nájsť tie, ktoré sú vhodné práve pre veľkosť vášho tímu a potreby. Či sa jedná o startup, ktorý hľadá vilku s pracovnými priestormi niekde na pobreží, alebo horskú chatu pre každoročnú lyžovačku či hotel pre stretnutie a konferenciu pre 100 zamestnancov, každá firma si nájde svoje.

Pre všetko ostatné, od pomoci s organizáciou transportov z letiska až po rezerváciu vlastného kuchára, sú firmám k dispozícii naši retreat špecialisti.

Ovplyvnila koronakríza záujem vašich klientov o jednotlivé destinácie?

Kvôli COVID sú v tejto chvíli ľudia opatrní a niektorí zvažujú cestovať skôr lokálne, aspoň kým sa medzinárodná situácia nestabilizuje. Aj preto aktuálne pripravujeme takzvanú domestic travel funkcionalitu, ktorá umožní vybrať si vhodnú lokalitu v rámci jednej krajiny.

Aké destinácie môže klient nájsť v ponuke NextRetreat?

V ponuke nájdete Vysoké Tatry a 30 ďalších destinácii pre tímy v Európe na ktorú sa chceme zamerať v prvej fáze. Neskôr príde na rad severná Amerika, Ázia-Pacifik ai. regióny. V Japonsku existuje oficiálna vládou podporovaná kampaň, ktorá vyzýva a finančne podporuje svojich občanov aby si zobrali tzv. workation – pracovno-oddychový pobyt z vybranej japonskej destinácie, odkiaľ môžu pracovať remote. Jej cieľom je stimulovať ekonomiku a urýchliť regeneráciu po COVID-19.

Svet sa rýchlo mení a NextRetreat chce byť toho súčasťou.

Nextretreat
zdroj: Nextretreat

Podnikanie v takýchto pobytoch je novinkou na trhu, čo ste napokon potvrdili aj vy. Ako ste na tom s financiami? 

Minulý rok sme našu víziu prezentovali na Startup Fair v Košiciach, ktorý organizoval Stanley Mácha, zakladateľ coworkingu Starport. Zaujalo to investorov a podarilo sa nám získať seed investíciu 600,000€ od fondu rizikového kapitálu Vision Ventures. Je to pre nás česť a veľká zodpovednosť.

Financie nám umožňujú budovať NextRetreat, inovovať a overovať náš koncept s väčším tímom a na oveľa vyššej úrovni, takže určite. Budeme robiť všetko preto aby sa oplatilo aj naším investorom.

V NextRetreat pôsobíte ako CEO, založili ste a riadite spoločnosť. Čo musí mladý človek urobiť, aby sa dostal na vašu pracovnú pozíciu?

V praxi mám na starosti okrem riadenia firmy aj marketing, plánovanie rozpočtu a iné, napríklad personálne záležitosti. V startupoch je bežné, že zakladatelia a prví zamestnanci „nosia viacero klobúkov“. Je ale dôležité mať v tíme jasne definované role a rozdelené zodpovednosti, napríklad pomocou AORs – Areas of responsibility, ktoré odporúča aj podnikateľ a investor Matt Mochary v knihe Great CEO Within

Ak chce niekto podnikať a budovať startup, odporúčam hlavne začať a skúšať, nečakať, kým príde správny moment, správny job alebo investícia. Ak narazíte na nejaký problém, na internete naň takmer určite nájdete riešenie, stačí hľadať. Aj ja sa každý deň učím a navždy budem.

nextretreat
zdroj: NextRetreat

Keď ste už spomenuli pracovné role, aké pozície potrebujete naplniť na to, aby spoločnosť „fachčila“ naplno?

Okrem mňa a Pavla máme v core tíme Petru Eškútovú, ktorá mala vo Wolfhouse na starosti komunikáciu so zákazníkmi, CPO je Ján Koscelanský, ostrieľaný product manager, ktorý predtým pôsobil ako Head of Product vo Footshope a Inna Demianko, naša Retreat Specialist.

Spolu s dizajnérmi a vývojármi nás je do 10. Momentálne sa zameriavame na dokončenie a optimalizáciu produktu a nehirujeme. V dohľadnej dobe by sme ale chceli nájsť skúseného marketingového manažéra, špecialistu na sales a neskôr aj iné pozície, ale to bude závisieť aj od vývoja situácie s COVID. Pre otvorené pozície môžte sledovať NextRetreat.com a naše sociálne siete.

Keby ste dnes začínali úplne od začiatku, čo by ste urobili inak?

Niekto raz povedal, že úspech je výsledkom 1 000 správnych rozhodnutí. A kedže dobré rozhodnutia vznikajú poučením zo zlých rozhodnutí, tak pravdepodobne nič.

Najnovšie video