Česká guru udržateľnej módy kritizuje tričká z Ázie a varuje pred karcinogénnosťou

  • Kto z nás občas nezájde do obchodného centra obohatiť svoj šatník o nové tričko či topánky? Veď sa blíži leto a treba sa pomaly zásobiť. Niekto "shopping" obľubuje viac, iný menej, no odborníčka na udržateľnú módu Kamila Boudová je skutočnou výnimkou. Do obchodu s oblečením naposledy zašla pred piatimi rokmi!
collageuigu
moyomi.com
  • Kto z nás občas nezájde do obchodného centra obohatiť svoj šatník o nové tričko či topánky? Veď sa blíži leto a treba sa pomaly zásobiť. Niekto "shopping" obľubuje viac, iný menej, no odborníčka na udržateľnú módu Kamila Boudová je skutočnou výnimkou. Do obchodu s oblečením naposledy zašla pred piatimi rokmi!

Kamila Boudová je známou českou odborníčkou na módu, a s ňou spojené ekologickú a spoločenskú problematiku. Má úžasné profesionálne skúsenosti zo zahraničia, vyštudovala Fashion Business na International Fashion Academy v Paríži a Šanghaji. Dnes pôsobí prevažne v Paríži ako lektorka a konzultantka v oblasti módneho priemyslu, no na Slovensku a v Česku je známa ako vedúca kampane Fashion Revolution, ktorej cieľom je vyvolať tlak na módne reťazce, upozorňovať na módne alternatívy a šíriť posolstvo udržateľnej módy.

Foto: Moyomi.com

Foto: facebook.com/Kamila Boudová

Dve kôpky v skrini

Táto sympatická Češka je však skutočným unikátom. Jeden by si myslel, že módna odborníčka bude mať doma šatník plný štýlových kúskov od uznávaných módnych návrhárov a plnú policu lodičiek, ako to vídame v amerických filmoch. Omyl! Kamila sa uspokojí s dvoma maličkými kôpkami oblečenia, zopár vrchnými kúskami odevu a len niekoľkými pármi topánok. Oblečenie zásadne nenakupuje. A už vôbec nie, keď si chce zlepšiť náladu či zrelaxovať, ako to mnohé ženy rady robia.

Foto: Linnette

Nakupovanie jej náladu ani trochu nezlepšuje a ak by sa nútene musela prejsť uličkami módnych centier, na tvári by mala kritický pohľad. Kritizuje značky ako Zara, Mango či Stradivarius a módneho magnáta Amancia Ortegu, ktorý podľa nej stojí za vykorisťovaním ľudí v pracujúcich v jeho továrňach. Kamila má jasné poslanie: Rozširovať povedomie o udržateľnosti a etickosti módy, poukazovať na dôležitosť našej voľby a urobiť módny priemysel opäť pekný aj vo vnútri, nielen navonok.

Foto: facebook.com/Moyomi Workshop

Foto: facebook.com/Moyomi Workshop

Toxické tričko za 5 eur

Upozorňuje najmä na toxické fabriky v Číne, ktoré sa už pomaly presúvajú do iných krajín, ako Bangladéš či Pakistan. Napriek tomu, že oblečenie dovážané na európsky trh je kontrolované viac ako inde a nedostáva sa sem v ňom až toľko jedovatých látok, ľudia, ktorí oblečenie vyrobili, sú s nimi v kontakte nepretržite. Nielen, že ničia ich zdravie, ale nemajú za to ani poriadnu mzdu. Toxicita navyše prechádza do vody, ktorú pijú zvieratá aj ľudia, do pôdy aj ovzdušia. Skutočne toto stojí za zopár 5-eurových tričiek, ktorých nosenie je podľa Kamily karcinogénne?

Foto: nytimes.com

O svojom pohľade na udržateľný svet píše aj na svojom blogu. Ľuďom tak ukazuje napríklad to, že obliecť sa dá pekne aj s oblečením zo second handu, podedeným od priateľov, vymeneným či jednoducho takým, ktoré ti doma v skrini leží už roky. K tomu, aby si vyzeral dobre, bol sebavedomý a šťastný skutočne nepotrebuješ každý mesiac nakupovať to, čo aktuálne letí a čo ti módne reťazce nasilu strkajú pod nos a oberajú ťa o slobodu. Všetko je to napokon aj tak len marketing.

Foto: facebook.com/Kamila Boudová

Stále platí, že módny priemysel je druhý najznečisťujúcejší na svete a napriek tomu, že sa rozbehlo mnoho iniciatív, stále máme pred sebou dlhú cestu k zlepšeniu. Česká revolucionárka spomína aj eko materiály, ako výroba vlákien z PET fliaš. Ani to však podľa nej nie je úplne ideálne, pretože sa pri tom využíva stále veľa toxických látok. Ako „way to go“ označuje výrobu z prírodných vlákien a zastavenie kombinovania materiálov, ako napríklad zmes bavlny a polyesteru či papiera, plastu a kovu v rôznych potravinových obaloch, ktoré sťažujú recykláciu.

Foto: moyomi.com

Foto: moyomi.com

Udržateľnosť a minimalizmus

Kamiline motto znie: Móda pominie, no štýl je večný. A to neplatí len pre oblečenie, ale vo všetkom, čo konzumný životný štýl zahŕňa – neustálu potrebu kupovať si nové topánky, doplnky do bytu, mobily, elektroniku, autá. Módna aktivistka nabáda k tomu, aby si každý vytvoril vlastný osobitý štýl, v ktorom sa bude cítiť skvelo, a nesnažil sa zapadnúť do škatuliek, ktoré pre nás marketing vytvára. Namiesto toho sa oplatí kupovať menej, ale kvalitnejších kúskov, ktoré sa nerozpadnú po dvoch opraniach.

Foto: moyomi.com

Kamila sa snaží žiť minimalisticky každý deň. Úsporný je nielen jej šatník, ale celý byt. Prezradila, že doma má len skutočne nevyhnutné kusy nábytku a to, čo nevyhnutne potrebuje pre život. Snaží sa žiť ekologicky a dokonca ani nemá auto. Len pri pobyte v zahraničí si vraj občas požičia elektromobil. Udržateľnou cestou sa snaží aj stravovať a u nej doma nájdeš najmä organické potraviny, homemade jedlá a množstvo zeleniny a ovocia.

Foto: moyomi.com

Téma životného prostredia je pre Kamilu tak srdcová, že raz pri jednej z prednášok pri zmienke o hrozných podmienkach pracovníkov tovární a ničení prírody dokonca neudržala plač. Kamila Boudová je jedinečnou osobu v módnom biznise a nesnaží sa len o nejakú pózu, pretože téma eko je momentálne in, ale sama svojím štýlom života a myslením inšpiruje a ukazuje príklad, ako sa to dá.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech