Čes­ký pro­jekt Bez­o­ba­lu otvo­rí ďal­ší obchod. Ľudia sa naň zlo­ži­li mili­ó­nom čes­ký­ch korún!

Marianna Mikešová / 17. mája 2017 / Eko

zdroj: hithit.com/Bezobalu

Myš­lien­ka Zero Was­te sa šíri sve­tom a v sused­nom Čes­ku zoža­la obrov­ský úspe­ch. O eko­lo­gic­ké naku­po­va­nie je taký záu­jem, že jed­na pre­daj­ňa Bez­o­ba­lu už nesta­čí. V Pra­he tak pri­bud­ne nová a ešte väč­šia pre­daj­ňa.

Neziskovka Bezobalu je priekopníkom myšlienky nulového odpadu v Česku a za viac ako dva roky pôsobenia ju dostala medzi stovky ľudí. Ide proti komerčným potravinám a marketingu, ktorý je založený na pestrofarebných obaloch. Tie nás však len manipulujú a ich jediným výsledkom je svetová ekologická katastrofa. Priemerná česká rodina totiž ročne vyprodukuje viac ako tonu odpadu. Heslo Bezobalu preto znie "Nekupujeme odpad, ale jedlo" a je krásne dvojzmyselné.

Ľuďom ponúkajú alternatívu k mainstreamu a predávajú len také potraviny, ktoré je možné nabrať si a navážiť do sklených nádob či vrecúšok. Tie môžeš využívať dlhodobo, sú ekologicky nezávadné a šetríš tak nielen životné prostredie, ale aj svoje zdravie, ktorému plasty v potravinách neprospievajú. V ich obchode tak nájdeš kvantum strukovín, sypkých obilnín, orechov, sušeného ovocia či korenín. Môžeš ich ovoňať, ochutnať, nakúpiš si vždy len také množstvo, aké spotrebuješ a navyše ušetríš.

Foto: hithit.com/Bezobalu

Doterajšia predajňa Bezobalu bola nielen maličká, ale slúžila pre otestovanie záujmu klientely o tento alternatívny spôsob nakupovania. Výsledky však predčili akékoľvek očakávania a predajňa dlhodobo nezvláda držať krok s dopytom. Čaru tejto ekologickej myšlienky totiž k potešeniu autorov projektu podlieha stále viac ľudí. Tím Bezobalu chce preto v Prahe otvoriť nový obchod s ešte širším sortimentom potravín, ale aj s drogériou, kozmetikou a čerstvým ovocím a zeleninou.

Keďže v zahraničí vznikajú podobné prospešné projekty bežne s podporou crowdfundingu, rozhodli sa spustiť kampaň na crowdfundingovej platforme HitHit. Doteraz vyzbieraná suma prekročila stanovenú čiastku a ľudia sa na túto zmysluplnú myšlienku poskladali neskutočných 40 582 €, teda viac ako milión českých korún! V tomto momente ich už prispelo 1 660 a pomohla aj Nadácia Vodafone.

 

Dnes je už teda jasné, že ďalšiu pobočku otvoria a už majú aj návrh dizajnu. "Nový priestor bude tiež slúžiť ako školiace stredisko pre ďalších záujemcov o šírenie konceptu po celej republike. Robíme tiež osvetové akcie a snažíme sa českú spoločnosť vzdelať v tom, že najlepší odpad je ten, ktorý vôbec nevznikne," uviedli majitelia obchodu a autori projektu. Okrem prevádzky obchodu a osvetovej činnosti sa venujú tiež ako prví v Česku výskumu bezodpadového predaja.


Je obdivuhodné, kam myšlienku za krátky čas dokázali posunúť. Vznikla totiž pred asi štyrmi rokmi, keď sa spolu s pár kamarátmi rozhodli, že im nevyhovuje konvenčný spôsob obchodu. Postupne tak ich dom zapĺňali vrecia s ryžou, strukovinami a sušeným ovocím, ktoré si medzi sebou s priateľmi "sharovali". Keď však spálňa prestala byť spálňou, vedeli, že takto to ďalej nepôjde. Rozhodli sa svoj mini komunitný projekt posunúť na nový level a otvorili súčasnú predajňu v Prahe.

Treba však spomenúť, že akokoľvek je myšlienka Zero Waste revolučná, v skutočnosti je to len návrat k histórii a tradičnejšiemu stravovaniu a uchovávaniu potravín. Myslíš si, že tvoja prababička kupovala jedlo v plastových a alumíniových fóliách? To určite. Keď si jedlo nevypestovali sami v domácnosti, nakupovali do košíka na trhu a takmer nič iné ako prírodné materiály nepoznali.Ak dokázali žiť ľudia bez obalu kedysi, dá sa to aj dnes. Úžasný projekt Bezobalu je toho dôkazom.

Navyše je to prospešné pre všetkých, samozrejme s výnimkou potravinových spoločností. :)

 

Pridať komentár (0)