Čo sa stalo so značkou ZOOT? Koncept si ľudia obľúbili, firme sa však nedarí

  • Traja muži sa pustili do biznisu s módou
  • Založili značku, ktorá v našom regióne razí koncept omni-channel
  • Z lovebrandu sa však časom stala stratová záležitosť
  • Dnes ZOOT bojuje o prežitie napriek tomu, že podľa mnohých rebríčkov patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce firmy sveta
ZOOT/Unsplash
ZOOT/Unsplash
  • Traja muži sa pustili do biznisu s módou
  • Založili značku, ktorá v našom regióne razí koncept omni-channel
  • Z lovebrandu sa však časom stala stratová záležitosť
  • Dnes ZOOT bojuje o prežitie napriek tomu, že podľa mnohých rebríčkov patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce firmy sveta

Mileniáli ZOOT v roku 2017 zvolili za Obchodníka roku, Financial Times ho zaradil do prestížneho rebríčka tisícky najrýchlejšie rastúcich firiem vo svete, no značka sa napriek tomu topí v problémoch. Prečo je tomu tak?

Zakladateľmi lovebrandu sú traja muži. Ladislav Trpák pôsobiaci ako CEO, ktorý si do vlastného konceptu priniesol skúsenosti z budovania jednej z najúspešnejších digitálnych agentúr v Česku (Adventures), Oldřich Bajer, ktorý pracoval na projekte Rock for People alebo Centrum.cz a tretím spoluzakladateľom a súčasný CFO je Petr Ladžov, ktorý prispieva ZOOTu svojimi skúsenosťami z oblasti financií a prevádzky.

View this post on Instagram

Dokonalý začiatok týždňa želáme ❤️🙏

A post shared by ZOOT. (@zoot_sk) on

Značka pôvodne vznikla v Prahe. Odtiaľ sa však rýchlo dostala na trhy Slovenska a Rumunska a získala si pozornosť mnohých fanúšikov. Koncept e-shopu, kde si môžeš nahádzať do virtuálneho košíka všetko, čo sa ti len zažiada, no neskôr si v tzv. výdajni radosti vyskúšať a zaplatiť len to, čo ti naozaj sadne, bol u nás novinkou, ktorá zo ZOOTu instante urobila lovebrand mileniálov.

Ako Trpák prezradil pre český týždenník Ekonom, budovať značku počas krízy malo jednu veľkú výhodu. Na spodnej vlne sa vyniesli až na výslnie, no kvôli problémom s financovaním svojho projektu, ktorý spočiatku mal pôsobiť len ako akási sociálna sieť pre komunikáciu značiek so svojimi zákazníkmi, to niekoľkokrát chceli vzdať.

„V prvej fáze ma určite viedla zodpovednosť voči Oldovi a Josefovi (Josef Havelka, investor), ktorí do toho vložili dosť peňazí. Keby to boli len moje peniaze, tak to zabalím. V druhej fáze to však už bola skôr zodpovednosť voči ľuďom, ktorí sú v tom s nami a ovplyvňujeme ich životy,“ prezradil v rozhovore Trpák ešte v lete roku 2017. Predstavil tu vtedy aj svoje plány začať otvárať kamenné predajne. A práve táto stratégia sa spája so súčasnou ťažkou situáciou, v ktorej sa ZOOT ocitol.

V januári tohto roku sa totiž roztrhlo vrece s informáciami o tom, že ZOOT sa topí v problémoch. České médiá informovali o tom, že brand získal investíciu desiatky miliónov českých korún od investora Natland na reštart svojho podnikania po tom, ako investičný súd pre finančné problémy spoločnosti schválil jej ochranu pred veriteľmi a dal jej trojmesačné moratórium na zostavenie záchranného plánu. ZOOT totiž priznal dlhy vo výške viac ako pol miliardy českých korún (v prepočte približne 19 miliónov eur) a znižovanie nákladov si stanovil za prioritu. Znamená to, že sa rozhodol zatvoriť až 12 z takmer tridsiatich „výdajní šťastia“ v Česku. Teraz sa bude snažiť o svoju záchranu.

„Zoot je v problémoch v podstate od začiatku, pretože sa mu nedarí dostať do zisku. Veľkú rolu v tom hrajú výdajne, ktorých má po Česku 29. Viacmenej tento koncept se ukazuje z dlhodobého pohľadu ako stratový,“ upozornil pre iRozhlas na problémy e-shopu riaditeľ spoločnosti eRockets Ondřej Klega. Najväčším problémom konceptu týchto výdajní je vysoká návratnosť produktov, ktoré si zákazníci síce objednajú, no po vyskúšaní nakoniec nekúpia. Tá by podľa informácií mala dosahovať miestami až 70 – 80 %. Navyše v Česku ZOOTu vyrástla aj poriadna konkurencia v podobe firmy Zalando, o ktorom je známe, že má množstvo kapitálu, s ktorým môže operovať.

ZOOT si v januári dal vďaka niekoľkomiliónovej investícii Natlandu záväzok skvalitniť svoj zákaznícky servis, vylepšiť ponuku sortimentu a snažiť sa pomaly dostať späť do sedla. Zásadnou je hlavne vôľa udržať sa na trhu. V januári sa teda začala pre značku záchranná akcia, no a na jej čele stojí krízový manažment, ktorý vedie ostrieľaný Lukáš Uhl z Dámejídlo.cz.

Trojmesačné, súdom uznané moratórium však už dnes uplynie a ZOOT tak včera predstavil svoj plán na záchranu. Brand priznal svoju túžbu „byť do roka a do dňa silnejším než kedykoľvek predtým“, prácu na nových predajniach, produktoch a na jar roku 2020 aj vlastnú privátnu značku.

Finančne sa za tri uplynulé mesiace značke nepodarilo zotaviť natoľko, aby bola schopná vyplatiť všetky svoje dlhy veriteľom, no na svojom novom webe zverejnila veľmi konkrétne princípy reorganizácie a prísľuby svojim spoločníkom. ZOOT aj naďalej plánuje bojovať za svoju záchranu aj vďaka pomoci spoločností Dentons a PwC, plniť svoje záväzky a plány. Navyše fanúšikov upokojil tým, že svoje výdajne viac zatvárať nebude, a tak ich na slovenskom trhu stále zostáva 8. Ak ozdravný návrh veritelia neschvália, ZOOT poputuje do konkurzu a investori prídu o nemalé čiastky, ktoré do ambiciózneho projektu vložili.

Zdroj: iRozhlas, iDnes, e15, Ekonom ZOOT

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech