Crossy Road: Príbeh 10 miliónového herného fenoménu

Rišo Néveri / 20. júna 2015 / Business

Možno povedať, že po úspechu Flappy Bird sa podobnou hrou pokúšal preraziť každý tretí vývojár. Miliónové hity ale nie sú súdené každému. Bohužiaľ. Do obchodu sa denne dostane viac než 1000 nových hier a môžete si domyslieť, koľko z nich zarobí milióny. Hra Crossy Road je ale jedna z vyvolených, ktorá to dokázala.

Pokiaľ si Crossy Road ešte nehral, je na čase. Cieľom hry je úspešný prechod cez hustú premávku a nezabiť sa – nemožné. Je to koncept dobre známy z legendárnej arkádovky Frogger. Originálna grafika, pripomínajúca Minecraft, jednoduchosť hry Flappy Bird a vtipné postavy ťa určite dostanú.

Možno už stereotyp, ale príbeh Crossy Roads ako mnohé iné začínajú trápením sa. Jeden z dvoch vývojárov hry Matt Hall sa ešte pred pár rokmi trápil na farme rodičov v Austrálii. Narozdiel od jeho známych, sa mu ako vývojárovi hier zrovna nedarilo. Vlastnil a bol jediným členom herného štúdia KlickTock, s cieľom tvoriť hry pre každého. Napriek viacerým titulom na vrchných priečkach rebríčkov iTunes však priznáva, že roky nič nezarábal, známi vývojári s ním veľmi nemienili komunikovať a celkovo sa cítil mizerne. Ženatý, s novonarodenou dcérou a žijúci u rodičov. Život nevidel cez ružové okuliare. Veci sa však čoskoro zmenili.

Matt si našiel nového partnera Andyho Suma a spolu založili herné štúdio Hipster Whale. Ich cieľom ako mnohých nezávislých herných vývojárov bolo byť jedinečnými, čo dnes nie je jednoduché. Túžili vytvoriť hru, ktorá by spočiatku generovala dobrý zisk a stala sa hitom. Ako na to? Boli si vedomí, že potrebujú dve veci. Vracajúcich sa hráčov a  viralitu. Dokázali hráčov motivovať odmeňovaním za aktivitu a free-to-play modelom. K tomu však potrebovali, aby sa hráči o hru podelili a k tomu treba niečo unikátne.

„Chceli sme vytvoriť fenomén, a pracovali sme veľmi tvrdo, aby sa nám to poradilo… A podarilo.“

Dlhé mesiace sa pokúšali skombinovať prvky hry Flappy Bird a Frogger. Ako hovorí Matt: „Aby ste tvorili umenie, istým spôsobom potrebujete mixovať.“ Čisté zameranie na biznis a zisk v štýle Candy Crush odmietali. Nechceli naháňať zisk. Zamerali sa radšej na kvalitu a zábavné prvky. Cieľom bolo vytvoriť hru, ktorá síce nestojí ani halier, ale pôsobí dojmom prémiového produktu. Dosiahnuť to chceli jedinečným dizajnom inšpirovaným ich obľúbenými titulmi, v čom im pomohol Ben Weatherhall, ktorý, priznajme si, dizajn vychytal. Čo je dobré si uvedomiť? Hru navrhli populárnou. Stanovili si cieľ a držali sa ho. Nad ich očakávania.

Obrovský úspech si hra zaslúžila originalitou čo sa týka dizajnu, ale aj modelu hry. Inšpirovaná fungujúcimi modelmi napríklad z Doty 2, hra je zadarmo a hráči môžu získať nové postavy, alebo si ich rovno kúpiť. Sú vtipné, dobre známe, ako Gandalf, či aktuálne, ako meme Doge a navyše ich zameriavajú na konkrétne geografické oblasti a ich kultúry, v ktorých chcú uspieť. Hráč je motivovaný získať všetky postavy, čím dosahujú vysokú aktivitu používateľov a súperivosť. Crossy Road je jedným z mála prípadov správneho mixu umenia, dizajnu, nápadov a obchodu.

„Je to oveľa, oveľa, oveľa, oveľa, oveľa viac, ako sme čakali.“ – reakcia Matta na zisk.

Čoho sa od začiatku držali, hra nevyvoláva pocit, že hráč musí za niečo platiť. Celá monetizácia je nastavená rozumne. Postava sa dá odomknúť pomocou mincí a mince sa dajú získať hraním, alebo zhliadnutím reklamy = zisk. Skutočných peňazí minie v hre len málo hráčov, napriek tomu generuje obrovský zisk. Pri jednej príležitosti pridania nových postáv zarobila hra 200,000dva dni za sebou. Spôsob monetizácie brali Andy a Matt ako experiment a nakoniec sa im overil. Zábavná hra a správna monetizácia im za 90 dní od uvedenia hry zarobila 10 miliónov dolárov a dosiahla 50 miliónov stiahnutí. Pravda, 10 miliónov dolárov je v porovnaní s gigantmi ako Zynga, či King takmer nič, drobné. Pre malé herné štúdio to však môže znamenať istotu na mnohé roky.

Hráči Crossy Road milujú a úspech si naozaj zaslúžila. Vyzerá dobre, je vtipná, zábavná a hrá sa jednoducho. Navyše každá postava hru osvieži, čo zabráni nudnej rutine. „Vtipné úmrtia postáv sú kľúčom k úspechu.“, poznamenáva Matt a zdôrazňuje, že sa z úspechu Crossy Road naozaj tešia a radi sa o ich príbeh podelia, aby pomohli pomôcť a motivovať ostatných vývojárov. Dnes vývojári Matta doslova vyhľadávajú a on im rád pomôže. Postaral sa o rodinu a istým spôsobom môže relaxovať, Crossy Road však naďalej vývíjajú a prinášajú nové postavy.

 

Zdroje: polygon.com, crossyroad.com

Pridať komentár (0)