Cros­sy Road: Prí­beh 10 mili­ó­no­vé­ho her­né­ho feno­mé­nu

Rišo Néveri / 20. júna 2015 / Business

Mož­no pove­dať, že po úspe­chu Flap­py Bird sa podob­nou hrou pokú­šal pre­ra­ziť kaž­dý tre­tí vývo­jár. Mili­ó­no­vé hity ale nie sú súde­né kaž­dé­mu. Bohu­žiaľ. Do obcho­du sa den­ne dosta­ne viac než 1000 nový­ch hier a môže­te si domys­lieť, koľ­ko z nich zaro­bí mili­ó­ny. Hra Cros­sy Road je ale jed­na z vyvo­le­ný­ch, kto­rá to doká­za­la.

Pokiaľ si Crossy Road ešte nehral, je na čase. Cieľom hry je úspešný prechod cez hustú premávku a nezabiť sa - nemožné. Je to koncept dobre známy z legendárnej arkádovky Frogger. Originálna grafika, pripomínajúca Minecraft, jednoduchosť hry Flappy Bird a vtipné postavy ťa určite dostanú.

Možno už stereotyp, ale príbeh Crossy Roads ako mnohé iné začínajú trápením sa. Jeden z dvoch vývojárov hry Matt Hall sa ešte pred pár rokmi trápil na farme rodičov v Austrálii. Narozdiel od jeho známych, sa mu ako vývojárovi hier zrovna nedarilo. Vlastnil a bol jediným členom herného štúdia KlickTock, s cieľom tvoriť hry pre každého. Napriek viacerým titulom na vrchných priečkach rebríčkov iTunes však priznáva, že roky nič nezarábal, známi vývojári s ním veľmi nemienili komunikovať a celkovo sa cítil mizerne. Ženatý, s novonarodenou dcérou a žijúci u rodičov. Život nevidel cez ružové okuliare. Veci sa však čoskoro zmenili.

Matt si našiel nového partnera Andyho Suma a spolu založili herné štúdio Hipster Whale. Ich cieľom ako mnohých nezávislých herných vývojárov bolo byť jedinečnými, čo dnes nie je jednoduché. Túžili vytvoriť hru, ktorá by spočiatku generovala dobrý zisk a stala sa hitom. Ako na to? Boli si vedomí, že potrebujú dve veci. Vracajúcich sa hráčov a  viralitu. Dokázali hráčov motivovať odmeňovaním za aktivitu a free-to-play modelom. K tomu však potrebovali, aby sa hráči o hru podelili a k tomu treba niečo unikátne.

„Chceli sme vytvoriť fenomén, a pracovali sme veľmi tvrdo, aby sa nám to poradilo... A podarilo.“

Dlhé mesiace sa pokúšali skombinovať prvky hry Flappy Bird a Frogger. Ako hovorí Matt: „Aby ste tvorili umenie, istým spôsobom potrebujete mixovať.“ Čisté zameranie na biznis a zisk v štýle Candy Crush odmietali. Nechceli naháňať zisk. Zamerali sa radšej na kvalitu a zábavné prvky. Cieľom bolo vytvoriť hru, ktorá síce nestojí ani halier, ale pôsobí dojmom prémiového produktu. Dosiahnuť to chceli jedinečným dizajnom inšpirovaným ich obľúbenými titulmi, v čom im pomohol Ben Weatherhall, ktorý, priznajme si, dizajn vychytal. Čo je dobré si uvedomiť? Hru navrhli populárnou. Stanovili si cieľ a držali sa ho. Nad ich očakávania.

Obrovský úspech si hra zaslúžila originalitou čo sa týka dizajnu, ale aj modelu hry. Inšpirovaná fungujúcimi modelmi napríklad z Doty 2, hra je zadarmo a hráči môžu získať nové postavy, alebo si ich rovno kúpiť. Sú vtipné, dobre známe, ako Gandalf, či aktuálne, ako meme Doge a navyše ich zameriavajú na konkrétne geografické oblasti a ich kultúry, v ktorých chcú uspieť. Hráč je motivovaný získať všetky postavy, čím dosahujú vysokú aktivitu používateľov a súperivosť. Crossy Road je jedným z mála prípadov správneho mixu umenia, dizajnu, nápadov a obchodu.

„Je to oveľa, oveľa, oveľa, oveľa, oveľa viac, ako sme čakali.“ – reakcia Matta na zisk.

Čoho sa od začiatku držali, hra nevyvoláva pocit, že hráč musí za niečo platiť. Celá monetizácia je nastavená rozumne. Postava sa dá odomknúť pomocou mincí a mince sa dajú získať hraním, alebo zhliadnutím reklamy = zisk. Skutočných peňazí minie v hre len málo hráčov, napriek tomu generuje obrovský zisk. Pri jednej príležitosti pridania nových postáv zarobila hra 200,000dva dni za sebou. Spôsob monetizácie brali Andy a Matt ako experiment a nakoniec sa im overil. Zábavná hra a správna monetizácia im za 90 dní od uvedenia hry zarobila 10 miliónov dolárov a dosiahla 50 miliónov stiahnutí. Pravda, 10 miliónov dolárov je v porovnaní s gigantmi ako Zynga, či King takmer nič, drobné. Pre malé herné štúdio to však môže znamenať istotu na mnohé roky.

Hráči Crossy Road milujú a úspech si naozaj zaslúžila. Vyzerá dobre, je vtipná, zábavná a hrá sa jednoducho. Navyše každá postava hru osvieži, čo zabráni nudnej rutine. „Vtipné úmrtia postáv sú kľúčom k úspechu.“, poznamenáva Matt a zdôrazňuje, že sa z úspechu Crossy Road naozaj tešia a radi sa o ich príbeh podelia, aby pomohli pomôcť a motivovať ostatných vývojárov. Dnes vývojári Matta doslova vyhľadávajú a on im rád pomôže. Postaral sa o rodinu a istým spôsobom môže relaxovať, Crossy Road však naďalej vývíjajú a prinášajú nové postavy.

 

Zdroje: polygon.com, crossyroad.com

Pridať komentár (0)