Dánska Kodaň má toľko bicyklov, že začína mať problémy so zápchami na cyklocestách. Čo bráni rozvoju cyklistiky u nás?

  • Leto sa blíži a s ním aj cyklistická sezóna. Dočkáme sa niekedy riadnej infraštruktúry v našich mestách, alebo sme navždy odsúdení na kľučkovanie medzi autami?
visitcopenhagen.com / staveleyhead.co.uk
  • Leto sa blíži a s ním aj cyklistická sezóna. Dočkáme sa niekedy riadnej infraštruktúry v našich mestách, alebo sme navždy odsúdení na kľučkovanie medzi autami?

Ani v Kodani sa nevyhnú dopravným zápcham. No na rozdiel od Bratislavy sa v Dánskej metropole musia vysporiadať s upchatými cyklochodníkmi. Majú ich as 390 kilometrov, no rastúcemu počtu cyklistov začínajú byť pritesné. Minulý rok dokonca dosiahli na cestách väčší počet cyklistov ako áut.

Súčasné vedenie mesta chce dosiahnuť, aby 50% všetkého dochádzania bolo do roku 2025 vykonávané na bicykloch. Zdá sa ti to ako nereálny cieľ? Koncom roka 2016 to bolo 41%.

foto: cellistyles.com

U nás mestskú cyklistiku podporujú iniciatívy ako do práce na bicykli, či bikesharingy ako WhiteBikes a Žltý Bicykel. No bez riadnej infraštruktúry nikdy na cestách neuvidíme všetkých potenciálnych cyklistov.

“Nie je to o našich génoch. Ani nič nepridávame do vody. Jednoducho sme ukázali celému svetu, že ak postavíte chránenú infraštruktúru, ľudia začnú hromadne jazdiť na bicykloch,“ povedal súčasný starosta pre technické a environmentálne záležitosti Morten Kabell.

foto: visitcopenhagen.com

Kľúčom k úspechu Kodane je zameranie sa na dlhodobý proces a nie iba krátkodobé povrchné riešenia. Na zníženie počtu áut treba vybudovať alternatívy v podobe hromadnej dopravy a cyklistickej infraštruktry. A tie musia byť kvalitné a použiteľné, nie ako pár „pruhov“ namaľovaných na už tak dosť úzkych cestách v centre Bratislavy.

Nemôžete jednoducho zakázať autá a čakať čo sa stane. Preto v Kodani expandujeme verejnú dopravu a investujeme do cyklistickej infraštruktúry. Dajte ľuďom možnosti a až potom pomaly ukrajujte miesto autám a pridávajte ho bicyklom,“ povedal Morten Kabell.

foto: uci.ch

Bratislavská Cyklokoalícia, ktorá je asi najvýznamnejšou organizáciou za podporu cyklodopravy u nás ako hlavný problém vníma neschopný magistrát. Ten sa zmohol iba na rôzne „akčné plány“ a pekne znejúce sľuby.

No realita je taká, že údržba a budovanie cyklotrás sú v hlavnom meste dlhodobo zanedbávané. Návrhy oficiálneho mestského bikesharingu sa riešia iba na úrovni „znie to super, ale…“ a návrhy riešení cyklodopravy od expertov nie sú brané do úvahy.

Bratislava nebola vybudovaná pre bicykle. Socialistická infraštruktúra počítala s autami, a to v omnoho menšom počte ako dnes máme. Vybudovať solídnu cyklistickú infraštruktúru teda nie je jednoduché. No nie nemožné. Spoločenský dopyt po riešeniach existuje, no dokým sa magistrát ku tomu nepostaví seriózne, zostáva nám iba čakať a kľučkovať medzi autami.

Najnovšie video