Digitálna revolúcia na koľajniciach: 150 km slovenských tratí čaká modernizácia za milióny

  • Železnice Slovenskej republiky spúšťajú rozsiahlu modernizáciu kľúčového úseku
  • Projekt za milióny eur realizuje spoločnosť Siemens Mobility
vlak ZSSK
  • Železnice Slovenskej republiky spúšťajú rozsiahlu modernizáciu kľúčového úseku
  • Projekt za milióny eur realizuje spoločnosť Siemens Mobility
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Úsek železničnej trate medzi Bratislavou, Leopoldovom, Novým Mestom nad Váhom a Púchovom, ktorý je súčasťou medzinárodného baltsko-jadranského koridoru, čaká rozsiahla modernizácia a digitalizácia.

Projekt realizuje spoločnosť Siemens Mobility na základe zmluvy so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR). Cieľom je zvýšiť efektivitu železničnej prevádzky na viac ako 150 kilometroch trate.

Technológie ako hnacia sila digitálnej transformácie

Modernizácia zahŕňa rozšírenie návestidiel a inštaláciu digitálneho riadiaceho systému na úseku Bratislava-Rača – Nové Mesto nad Váhom. Súčasťou projektu je aj prispôsobenie riadenia vlakovej dopravy na úseku Bratislava-Rača – Púchov európskym štandardom. Ukončenie prác sa predpokladá v prvej polovici roka 2026.

„Naše technológie sú hnacou silou digitálnej transformácie. Železnice sa vďaka nej stávajú výkonnejšie, hospodárnejšie a efektívnejšie,“ uviedol výkonný riaditeľ Siemens Mobility Slovensko Branislav Voška.

ŽSR modernizáciu vníma ako dôležitý krok k zlepšeniu spoľahlivosti vlakovej dopravy. Výsledkom investície má byť vyššia plynulosť a menšie meškania dopravy. Generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako dodal, že železnice zareagovali na zvýšený dopyt dopravcov investíciou do traťových zabezpečovacích zariadení na úseku Leopoldov – Bratislava-Rača.

„Tento krok rozhodne prispeje k zefektívneniu železničnej dopravy,“ uviedol Sako.

Efektívnejšie riadenie  dopravy

Na 92-kilometrovom úseku, vrátane ôsmich železničných staníc, budú nasadené digitálne systémy riadenia, rozšíria sa prvky návestidiel a nový systém Iltis (Integrovaný riadiaci a informačný systém) umožní zvýšiť priepustnosť trate.

Obnovou na úseku Cífer – Trnava prejdú aj káblové trasy trakčného vedenia, železničná infraštruktúra v okolí Bratislavy sa zmodernizuje vďaka obnove káblových trás a pribudnú nové optické káble pre potreby riadiaceho systému medzi Trnavou a Novým Mestom.

Zdokonalený systém Iltis N umožní automatizované plánovanie trás, skoré odhaľovanie konfliktov a efektívnejšie riadenie vlakovej dopravy. Výsledkom má byť vyššia frekvencia vlakov, efektívnejšia prevádzka a nižšie prevádzkové náklady.

Siemens Mobility na Slovensku zamestnáva približne 900 ľudí, pričom významnú úlohu zohráva inžinierske centrum v Žiline, ktoré pracuje na vývoji softvéru a hardvéru pre riadiace a bezpečnostné systémy železničnej dopravy po celom svete. V Bratislave sa zároveň nachádza kompetenčné centrum pre systém MIREL, využívaný v krajinách strednej Európy.

Čítaj viac z kategórie: Zo Slovenska

Najnovšie videá

Trendové videá