„Mladí žurnalisti“ nahliadli do redakcie Startitup. Budúcnosť vidia v sociálnych médiách

  • Do redakcie Startitup prišli deti zo Základnej školy Nejedlého v Dúbravke
  • Mladí novinári chceli vidieť, ako sa robí moderná online žurnalistika
siu
SIU
  • Do redakcie Startitup prišli deti zo Základnej školy Nejedlého v Dúbravke
  • Mladí novinári chceli vidieť, ako sa robí moderná online žurnalistika

„Zdravím vás, priatelia. Vitajte pri ďalšom diele Diskusného klubu. Dnes sme sa tu zišli so žiakmi zo základnej školy v Bratislave. Našou hostkou je Anička zo Základnej školy Nejedlého v Dúbravke,“ privítal nevšedného hosťa v redakcii Startitup moderátor.

„Aký žáner videí sleduješ najviac na YouTube?“ pýtal sa Aničky moderátor Šimon Žďárský.

„Keď som bola menšia, môj brat veľmi často hrával Minecraft. Mne sa to páčilo. Stále som mu brala počítač a začala som hrávať aj ja,“ povedala Anička, ktorá predpokladá, že budúcnosť médií tkvie najmä v sociálnych sieťach. 

„Si aktívna na sociálnych sieťach?“ pýtal sa Šimon. 

„S kamarátkou sme si založili účet na Instagrame, kde pridávame fotky. Tento účet nesúvisí úplne s hraním, ale chceli by sme začať natáčať videá. Tie by sme chceli dávať aj na TikTok alebo YouTube. Na YouTube je ale veľmi ťažké si získať sledovanosť, lebo ak sa to nepodarí prvým videom, tak potom to už je stratené,“ hovorí Anička.  

deti
zdroj: SIU

Ako si si už zrejme domyslel, Anička si vyskúšala rolu hostky v Diskusnom Klube počas školskej exkurzie v našej redakcii. Šikovné dievča sa nebálo hovoriť do mikrofónu a dospelých ľudí prekvapila svojím prehľadom. Podobne na tom boli aj jej spolužiaci, ktorí nás – tak, ako sa na možných budúcich novinárov patrí – zaskočili množstvom zvedavých a priamych otázok. 

Prečo nám záleží na budúcnosti? 

To, čo čítame na internete, nás ovplyvňuje a určitým spôsobom formuje naše poznanie a názory o okolitom svete. Na tieto skutočnosti pochopiteľne reagujú aj deti. Aktuálne dianie pozorujú skrz médiá, no najviac cez sociálne siete. Nie všetko, na čo na internete narazia, je zároveň aj dôveryhodnou a overenou informáciou.

V Startitupe si uvedomujeme náchylnosť Slovákov veriť hoaxom. Rôzne prieskumy o dôvere v konšpirácie a dezinformácie obvykle na obyvateľov Slovenska vrhajú zlé svetlo.  

Nezmyslom na internete v minulosti podľahli aj tí najpovolanejší, teda učitelia, ktorí majú moc rôzne polopravdy následne odovzdávať žiakom v škole. Schopnosť rozlíšiť pravdivú informáciu od hoaxu je v dnešnej digitálnej dobe mimoriadne dôležitá. 

Aj preto sme sa rozhodli umožniť žiakom ZŠ Nejedlého nahliadnuť do redakcie Startitup a ukázať im, ako sa „varí“ online žurnalistika a aké dôležité je čítať a počúvať overené a pravdivé informácie. Do našej redakcie prišlo šesť detí zo školského časopisu Blik pod vedením pána učiteľa Petra Prochádzku. Prišli preto, aby nahliadli do zákulisia jedného z najväčších online médií na Slovensku.

deti
zdroj: SIU

„Mladí ľudia sú budúcnosť. Dnešná doba napreduje veľmi rýchlo a je dôležité ísť s ňou. Mladí ľudia majú o žurnalistiku záujem, mňa to veľmi teší. Aj kvôli hoaxom, ktoré sa v dnešnej dobe veľmi šíria, je dôležité, aby chápali, ako funguje žurnalistika,“ hovorí šéfeditorka Staritup Zuzana Janíková. 

Výsledký údajov globálneho prieskumu spoločností 3M a Ipsos ukazujú, že ľudia naprieč všetkými vekovými kategóriami si veľmi dobre uvedomujú, že dezinformácie môžu nájsť aj na sociálnych sieťach. Vyjadrilo sa tak 85 % respondentov. Prieskum zahŕňal respondentov generácie Z, mileniálov, generácie X a Baby Boomers.

Ako nám prezradili aj samotné deti pri návšteve redakcie, informácie čerpajú prevažne na sociálnych sieťach. Zároveň si uvedomujú, že pri scrollovaní TikToku alebo Instagramu narazia aj na bludy. Najväčším zdrojom zábavy je práve sociálna sieť TikTok. Z dôvodu rodičovskej kontroly na svojich smartfónoch iné aplikácie využívajú v nižšej miere.

Svet sociálnych sietí a online informácií im však rozhodne nie je cudzí. Informácie o aktuálnom dianí doma aj v zahraničí konzumujú prevažne zo sociálnych médií, ktoré v dnešnej dobe hrajú významné postavenie medzi zdrojmi informácií.

V súvislosti s vojnou na Ukrajine ako zdroj čerpania správ Slovákov dominuje aj instagramový profil Startitup.

deti
zdroj: SIU
deti
zdroj: SIU

Startiup patrí medzi dôveryhodné online médium a zverejňovať pravdivé a overené informácie, ktoré sa dostanú aj k mladým ľuďom, považujeme za nevyhnutne dôležité.

„Keďže sme redakcia školského časopisu Blik, tak táto exkurzia je pre deti v prvom rade odmenou za ich prácu. Okrem toho je to aj taký odrazový mostík do ich budúceho života, aby ich to motivovalo na sebe ešte ďalej pracovať a aby videli, ako to naozaj funguje v profesionálnej redakcii,“ hovorí učiteľ a šéfredaktor školského časopisu Blik Peter Procházka.

Mladých novinárov zaujímalo, ako fungujú jednotlivé procesy v redakcii, ako prebieha schvaľovanie redakčných tém a kde berú redaktori neustálu inšpiráciu na nové veci. Počas návštevy mali možnosť sa rozprávať aj s politickým redaktorom Pavlom Knapkom a spoluzakladateľom Startitupu Marekom Šándorom.

BBB_5195
zdroj: SIU

Podľa Procházkových učiteľských skúseností je jedna vec žiakom o žurnalistike a komplexnej práci v redakcii rozprávať, ale druhá vec je, keď vidia, čo všetko proces obnáša.

Redakciou ich previedla šéfeditorka Zuzana Janíkova, šéfka video tímu Buba Mikušová a šéfka social media tímu Viky Maxinová. Keďže išlo o bežný pracovný deň a médiá nikdy nespia, v každom oddelení sledovali nabitý chod redakcie.

deti
zdroj: SIU

V čase ich návštevy prebiehalo natáčanie video rozhovoru a podcastu. Žiaci mali možnosť byť počas nahrávania v štúdiu a naživo tak sledovať zákulisie vzniku videí, ktoré potom môžu vidieť na našom YouTube kanáli.

Počas návštevy získali autogram od slovenskej speváčky Dominiky Mirgovej, ktorá k nám do redakcie prišla v tom čase na rozhovor. 

deti
zdroj: SIU

Okrem štúdia a redakčného oddelenia mali žiaci možnosť nahliadnuť aj do natívneho oddelenia, obchodu, IT oddelenia, ale aj meme portálu Emefka.

Hoci niektoré sociálne siete z dôvodu rodičovskej kontroly využívať nemôžu, svet meme im nie je vôbec cudzí. Redaktori Emefky žiakom ukázali prácu vo Photoshope, tiež to, ako vznikajú memes. Spoločne s deťmi vytvorili aj jedno vlastné. 

„Návšteva detí bola ako príchod tornáda plného otázok. Keď som im navrhol, že ich odfotím a vložím do meme, ochotne pózovali s telefónmi v rukách, pričom chceli meme o tom, že kvôli aplikácii Family link (rodičovská kontrola) sa cítia ako vo väzení. Minecraft tematika bola jasná voľba. Z nejakého dôvodu trvali na tom, aby vodoznak nebol umiestnený v strede obrázka, ako to máme zaužívané,“ všimol si grafik z úspešného zábavného portálu.

„Z tohto stretnutia som pochopil, že decká preferujú ako hlavný zdroj zábavy TikTok. Memečká však konzumujú na dennej báze. Keď videli, že mám v počítači nejaké fotky Matoviča, dožadovali sa aj memečka s ním,“ opisuje návštevu detí grafik.

Meme
zdroj: Emefka

Redaktori zábavného portálu Emefka deťom priblížili, aký zmysel má tento formát v žurnalistike, čo je ich hlavnou úlohou a v akom programe si môžu doma vytvoriť svoje ďalšie vtipné diela.

„Memečká majú v žurnalistike určite svoje miesto, pretože je to podľa mňa najvirálnejšia forma šírenia aktuálnych informácií. Humorná stránka je len bonus, ktorý aj nepríjemné správy dokáže podať príjemnejšou formou,“ dodal grafik z Emefky. 

deti
zdroj: SIU

„Naši žiaci sledujú portál Staritup. Pre návštevu tejto redakcie sme sa rozhodli aj preto, lebo sme chceli pokryť viacero vecí naraz, a tu ste nám to perfektne ukázali. Deti mali možnosť byť vo videoštúdiu, naživo sme videli aj to, ako sa natáča podcast, dozvedeli sme sa nové veci o sociálnych sieťach,“ zhodnotil učiteľ, ktorý deti počas návštevy sprevádzal. 

„Návšteva redakcie Startitup bola pre nás rozhodne užitočnou skúsenosťou. Ten čas, ktorý ste nám venovali, je na nezaplatenie a vážime si to. Som veľmi rád, že sme tu mohli byť a že nás to nakopne do ďalšej práce,“ hodnotí návštevu učiteľ Peter Prochádzka.

Podľa jeho názoru by nebola návšteva klasického printového média taká prínosná, keďže drvivá väčšina sa bude v budúcnosti prikláňať prevažne k online žurnalistike. 

„Bola to pre nás perfektná skúsenosť v tom, že zastrešujete komplexne viacero vecí naraz. Toto je asi to najdôležitejšie, čo ma motivovalo ako šéfredaktora školského časopisu, aby sme navštívili práve vás.“

Tak, ako sa mladí ľudia inšpirovali našou prácou, my sme sa inšpirovali ich zvedavými otázkami. Redakcia časopisu Blik sa nestránila položiť žiadnu otázku, pre nich ešte tabu neexistuje – pýtali sa, koľko zarábajú novinári, odkiaľ čerpáme informácie, ale aj to, ako si ich overujeme. 

Opäť sa potvrdilo, že ľudí posúva vpred nielen tvrdá práca, ale aj nahliadnutie za hranice svojej bubliny. A to sa podarilo obom stranám. Mladí ľudia si odnášajú zaujímavé zážitky a my v redakcii vďaka nim tak trochu tušíme, ako môže žurnalistika vyzerať o 10 – 15 rokov. 

Odomknúť kamošovi / rodine

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá