Dnešné pekelné ráno vyjde Arrivu draho, za výpadky spojov budú čeliť sankciám. Vedenie BSK zvolalo s novým dopravcom rokovanie

  • Arriva ešte v piatok predpokladala, že im vypadne 5 % spojov. Realita bola výrazne iná
  • Bratislava si bude za nevypravené spoje účtovať sankcie v plnej výške
Arriva
TASR/Pavol Zachar
  • Arriva ešte v piatok predpokladala, že im vypadne 5 % spojov. Realita bola výrazne iná
  • Bratislava si bude za nevypravené spoje účtovať sankcie v plnej výške

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja, Juraj Droba bude popoludní rokovať so zástupcami spoločnosti Arriva, ktorá od pondelka prevádzkuje regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.

Dôvodom je výpadok viacerých autobusových spojov. Najviac citeľné sú v okresoch Senec a Pezinok, ako sme dopredu avizovali. Predbežné odhady hovoria o výpadku približne štvrtiny spojov. TASR o tom informovali z BSK.

Miera výpadkov Drobu prekvapila

O tom, že Bratislavu čaká rušné ráno, sme ťa informovali už včera. Počas víkendu sa k županovi Bratislavského kraja dostalo, že vypadne takmer 30 % spojov. Predtým mal informácie, že výmena dopravcov spôsobí iba malé výpadky.

„Pracujeme na tom, aby sme výpadky čo najskôr nahradili,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.

Arriva ešte v piatok avizovala, že kvôli nedostatku šoférov môžu výpadky spojov v prvých týždňoch dosiahnuť 5 %.

arriva autobusy bratislava
zdroj: TASR/Jaroslav Novák

Arrivu čakajú za výpadky sankcie

Droba dodal, že dôvodom má byť okrem nedostatku šoférov pandémia, karanténa, ale aj nechuť šoférov prejsť k novému dopravcovi, aj napriek totožným podmienkam.

Niektorí sa rozhodli ponuku neprijať, niektorí z objektívnych dôvodov nemohli nastúpiť. Zazmluvňujeme aj kolegov z iných krajín, aby bola služba čo najskôr plnohodnotne zabezpečená,“ skonštatoval dopravca. Argumentuje aj tým, že mal na spustenie prevádzky iba päť týždňov.

Droba očakáva od Arrivy predstavenie plánu, ako zabezpečí v čo najkratšom čase dopravnú obslužnosť celého kraja tak, ako sa nový dopravca zaviazal v zmluve.

Upozornil som dopravcu, že BSK si za nevypravené spoje bude účtovať sankcie. V plnej výške,“ podotkol Droba. BSK podpísal s Arrivou zmluvu na desať rokov za vyše 330 miliónov eur.

 Za rozsiahly výpadok spojov pri štarte nového dopravcu Arriva v regionálnej autobusovej doprave si bude Bratislavský samosprávny kraj (BSK) uplatňovať sankcie v plnej výške podľa zmluvy. Cestujúcim to pre vzniknuté problémy pri ceste napríklad do práce a školy, ako aj domov nepomôže, no kraj tvrdí, že náhradnú dopravu za nevypravené spoje nemôže zabezpečiť.

„Bratislavský samosprávny kraj nie je prevádzkovateľ, ale objednávateľ. Nemôže teda autobusovú dopravu zabezpečiť nijako inak ako verejným obstarávaním,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a propagácie BSK Michal Feik s tým, že to je podľa zmluvy povinnosťou spoločnosti Arriva.

Tá uspela vo verejnej súťaži trvajúcej od apríla minulého roka do septembra tohto roka. „Aj napriek tomu, že Bratislavský samosprávny kraj nie je prevádzkovateľom, ale objednávateľom, župný tím robí maximum pre to, aby situáciu pomohol vyriešiť,“ ubezpečil Feik.

Dôvodom problémov nového regionálneho dopravcu pri zabezpečení autobusových spojov podľa cestovných poriadkov je nedostatok vodičov. Arriva tiež mala krátky čas na začiatok prevádzky prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom kraji, zmluvu totiž podpísala až v októbri, zhruba mesiac pred uplynutím pôsobnosti bývalého dopravcu Slovak Lines.

Na zabezpečenie dopravnej obslužnosti kraja je potrebné mať 225 autobusov a podľa kraja Arriva má všetky k dispozícii. Z toho 120 autobusov je úplne nových a do mája 2022 by mali byť nové všetky.

Na otázku, prečo kraj nepočkal s podpisom zmluvy s Arrivou dovtedy, kým bude pripravená zabezpečiť prevádzku všetkých spojov podľa zmluvy a zatiaľ by ich dočasne prevádzkoval Slovak Lines, kraj odvetil, že zmluva s ním už bola v minulosti predĺžená o päť rokov. „Ďalšie predĺženie už nebolo zo zákona možné a z tohoto dôvodu BSK vyhlásil medzinárodnú súťaž. Tá sa však neúmerne predlžovala kvôli rôznym námietkam a obštrukciám, a tak Úrad pre verejné obstarávanie definitívne potvrdil víťaza až 9. septembra 2021, teda približne dva mesiace pred ukončením zmluvy s predchádzajúcim dopravcom,“ priblížil Feik.

Tvrdí, že kraj vyhlásil súťaž v rekordnom predstihu, aký nemá na Slovensku obdobu. „Napriek tomu to nestačilo. Navyše, všetky revízne postupy ukázali, že v celej súťaži župa v ničom nepochybila,“ podotkol.

Bratislavský kraj zároveň upozorňuje, že legislatívny proces verejného obstarávania je nastavený zle a tu treba hľadať odpoveď, prečo vznikla súčasná situácia. „Zdôrazňujeme, že BSK nie je jediná samosprávna, ktorá má takéto problémy. Toto je každodenná realita na celom Slovensku. Zmena legislatívy je teda absolútne nevyhnutná,“ podotkol Feik.

Samosprávy a obyvatelia sa tak podľa neho stávajú rukojemníkmi špekulantov vo verejnom obstarávaní. Prevažná časť rozsiahlych zmien verejného obstarávania nadobudne účinnosť koncom marca budúceho roka, mali by umožniť rýchlejšie a efektívnejšie obstarávanie. Víťazný dopravca vzišiel zo súťaže, župa jej výsledok rešpektuje, pričom vysúťažená cena za prevádzku regionálnej dopravy na desať rokov sa nesmie meniť. Arriva uspela v tendri s ponukou 334 mil. eur bez DPH, predpokladaná cena zákazky bola takmer 390 mil. eur bez DPH.

9 dní na vyriešenie situácie

Nový autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva má deväť dní na vyriešenie situácie s regionálnou dopravou. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba to uviedol po dnešnom rokovaní so zástupcami spoločnosti Arriva, ktorá v prvý deň svojej činnosti nevypravila približne štvrtinu spojov.

„Stovky až tisícky obyvateľov kraja dnes nemali poskytnutú dopravu prostredníctvom tých liniek, na ktoré sú zvyknutí. Som nasrdený rovnako ako obyvatelia kraja, a preto som už dnes pozval predstaviteľov spoločnosti Arriva na rokovanie na ktorom sme sa dohodli na tom, že situácia sa musí zlepšiť najneskôr do konca budúceho týždňa,“ uviedol Droba na sociálnej sieti.

Ako dodal, dopravca dostal od BSK ultimátum deväť dní na to, aby situáciu napravil a aby sa autobusová doprava v Bratislavskom kraji dostala do stavu, v akom bola predtým, a potom sa postupne zlepšovala. Podľa Drobu celý problém spočíva v jedinej veci, ktorou je nedostatok vodičov.

„Momentálne dopravcovi chýba približne 100 vodičov.Dohodli sme sa, že dopravca poskytne náborový príspevok 1 000 eur každému vodičovi, ktorý nastúpi, a takisto poskytne odmenu 300 a 300 eur každému šoférovi, ktorý už u dopravcu pracuje a prinesie svojho kolegu alebo bývalého kolegu ku spoločnosti Arriva,“ vysvetlil predseda BSK. Samosprávny kraj zas prisľúbil, že päťpercentnú platovú valorizáciu platu vodičov uplatní už v nasledujúcom roku 2022.

BSK uviedol, že najmenšie výpadky v regionálnej autobusovej doprave dnes zaznamenali v regióne Malaciek a Šamorína. „Ako bolo avizované v nedeľu, výpadky spojov boli najviac citeľné v okresoch Senec a Pezinok,“ uviedol kraj s tým, že predbežné odhady hovoria o výpadku približne štvrtiny spojov. Samosprávny kraj požaduje, aby do deviatich pracovných dní prišlo k citeľnému zlepšeniu. Prioritou sú najmä spoje, ktoré vozia deti do školy a ľudí do práce. „K zlepšeniu musí prísť v prvom rade v okresoch Senec a Pezinok,“ uzavrela samospráva.

Zdroje: TASR, SITA

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie