Dočkáme sa zákazu predaja spaľovacích áut na Slovensku? Toto sú krajiny, v ktorých si ich už čoskoro nekúpiš

  • Severania o 4 roky, Británia či Nemecko v roku 2030
  • Doba benzínu a dieslu sa pomaly, ale isto blíži ku koncu
  • Zdá sa, že s elektromobilom raz budú jazdiť všetci – či chcú alebo nie
Elektromobily, koniec spaľovacím autám
Unsplash/ Justin Chrn a Chuttersnap
  • Severania o 4 roky, Británia či Nemecko v roku 2030
  • Doba benzínu a dieslu sa pomaly, ale isto blíži ku koncu
  • Zdá sa, že s elektromobilom raz budú jazdiť všetci – či chcú alebo nie

Azda najpoužívanejším slovom v automobilovom priemysle je dnes elektromobilita. Firmy, či chcú alebo nie, musia sa venovať aj týmto vozidlám. Dnes preto, aby dodržali nové limity a vyhli sa obrovským pokutám. A neskôr preto, aby vôbec mali čo predávať, keď jednotlivé krajiny už vyhlasujú, kedy úplne zakážu predaj spaľovacích áut.

Áno, v niektorých krajinách si už naozaj čoskoro nebude môcť nikto kúpiť nové auto na benzín či diesel. Najväčší milovníci elektrických áut, Nóri, plánujú takýto krok už do 4 rokov. Pridáva sa k ním aj ázijská krajina, odkiaľ pochádzajú známe automobilky Kia či Hyundai, Južná Kórea.

zdroj: Unsplash/ Morgan Vander Hart

Niekoľko európskych krajín si už vytýčilo rok 2030, vrátane Veľkej Británie a Nemecka. Predstav si týchto fanúšikov svojich silných áut ako BMW, Audi, Mercedes či Porsche, ako o chvíľu kupujú už iba elektromobily a hybridy.

Prinášame ti zoznam 27 štátov, ktoré sa už v pomerne blízkej budúcnosti oficiálne rozhodli vydať touto cestou. Niektoré z nich, ako naši rakúski susedia, sa rozhodli ísť menej drastickou cestou a napríklad rozhodli, že zákaz spaľovacích áut sa bude od roku 2027 týkať len nových taxíkov alebo v prípade Belgicka len nových firemných vozidiel.

Väčšina ostatných to však berie naozaj útokom a úplným stopom ich predaja. Tu je ich zoznam a kedy plánujú dať novým spaľovacím autám definitívne zbohom:

zdroj: Teslamagazin.sk a Charged Future

zdroj: Teslamagazin.sk a Charged Future

Pretláčanie elektromobilov je najviac cítiť v EÚ

Niet pochýb, že zoznam sa bude rozširovať a skôr či neskôr na ňom uvidíme aj Slovensko. Viaceré krajiny EÚ pretláčajú, aby sa zákaz predaja nových spaľovacích áut nariadil celoplošne pre celú úniu – čo taktiež rozhodne nie je sci-fi scenár a už teraz sa v kuloároch hovorí napríklad o roku 2030, ktorý pre EÚ navrhli Dáni.

Slovensko na tom nie je s elektromobilitou tak dobre ako spomínané Dánsko či väčšina krajín západnej Európy a podobný návrh zatiaľ nepodporuje. Dalo by sa povedať, že nie sme na to ešte pripravení. V niektorých okresoch by si nabíjaciu stanicu stále hľadal márne. Doba, keď budeme stretávať na cestách čoraz viac áut na elektrinu, pomaly prichádza aj k nám, len vo väčšom rozsahu sa objaví o čosi neskôr – ako tomu bolo aj s inými vecami. 

elektromobil
zdroj: Unsplash/Jan Kaluza; ilustračné foto

Práve Európska únia sa už dlhšie javí ako najväčší bojovník proti spaľovacím vozidlám a podporovateľ myšlienky elektromobility vo svete. Chce tým zabrániť klimatickým zmenám a znížiť svoj podiel emisii, z ktorých až vyše 70% vyprodukuje vďaka cestnej doprave.

Dotácie na elektromobily či hybridy nájdeš hádam po celom starom kontinente a v mnohých krajinách, ako napríklad Nemecko, dosahovali v poslednom období rekordy. Na nové e-auto tu vieš dostať aj 9 000€, čo je teda nemalá čiastka. Taktiež zvyšovanie cien benzínu a dieeslu, naopak lacnejšia elektrina, sú tiež prostriedkami, v ktorých niektorí vidia jasný cieľ – dostať ľudí do elektromobilov.

Šéf Audi: Elektromobily ako trend dnešného sveta sú zatiaľ nezmysel. Baštou dieslu bude Európa

No najväčší krok spravila EÚ, keď automobilkám stanovila priemerný limit, aké ich vyrábané autá môžu ohľadom produkcie emisií dosiahnuť. Mnohé, aby tieto limity splnili, museli sa ešte viac zamerať na elektroautá, ktoré sú vnímané s nulovou emisiou – niekto sa tomuto asi zasmeje – a teda vďaka ním vedeli fabriky udržať priemer pod stanovenou hranicou.

Tá je pre pripomenutie 95 g CO2 na kilometer. „Táto úroveň emisií zodpovedá spotrebe približne 4,1 l benzínu alebo 3,6 l nafty na 100 km,“ tvrdí Európska komisia.

Niektoré automobilky sa tak začali správať trochu netradične a venovať sa autám, ktorým sa jednoducho takmer nevenovali – elektromobilom, no po stanovených limitoch a čoraz viac blížiacich sa zmenách už bolo ťažko elektromobilitu odkladať. Niektoré si na to ešte zjavne musia zvykať.

BMW varuje majiteľov najnovších áut: Nenabíjajte ich! Môže to byť to posledné, čo spravíte

Ohľadom elektromobilov sa lámu rekordy. Prekvapenie?

V decembri ohlásila západná Európa pol milióna predaných elektromobilov, s tým, že dokonca roka očakáva číslo 600 000. Ide o jednoznačný rekord a nikdy v histórii sa toľko e-áut nepredalo. Malinkými krokmi napreduje aj východná časť kontinentu – v meste, v ktorom predali 5 elektromobilov, už predajú 8.

zdroj: Foto: SITA/Branislav Bibel

Už teraz je to jasný skok v porovnaní s minulým, tiež rekordným rokom, kedy sa predalo viac ako 356 000 elektromobilov – čo bol oproti roku 2018 skok 35%. Každý rok má teda Európa nový a nový rekord,“ písali sme minulý mesiac.

Koho by ale takéto správy prekvapili, keď sa na nákupy elektromobilov dávajú ľuďom tisíce a robia snáď všetky kroky preto, aby sa automobilky i ľudia po nich čoraz viac pozerali.

Elektromobilov bude na cestách ešte viac a budú sa isto lámať nové rekordy. Európania tak budú čoraz viac túžiť dať si auto nabiť, než natankovať. Čo iné ale očakávať od budúcnosti, kde sa so spaľovacími autami už jednoducho nepočíta.

Zdroje: archív Startitup, Tesla magazin

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech