Rok 2020 prial elektromobilom. V Európe sa ich predal rekordný počet

  • Elektromobily majú svojich fanúšikov aj odporcov. Každý predstavuje výsledky, ktoré mu viac sedia
  • Svojim spôsobom majú pritom pravdu obe strany
UnsplasH/Jp Valery a Andrew Roberts
  • Elektromobily majú svojich fanúšikov aj odporcov. Každý predstavuje výsledky, ktoré mu viac sedia
  • Svojim spôsobom majú pritom pravdu obe strany

Európa hlási rekordný predaj elektromobilov. Celkovo sa ich na starom kontinente tento rok predalo už vyše pol milióna, pričom spolu s hybridmi hovoríme o vyše milióne vozidiel.

Už teraz je to jasný skok v porovnaní s minulým, tiež rekordným, rokom, kedy sa predalo viac ako 356 000 elektromobilov – čo bol oproti roku 2018 skok 35%. Každý rok má teda Európa nový a nový rekord, a nie zrovna malý. Do konca roka sa pritom ešte očakáva predaj ďalších desiatok tisíc čisto elektrických vozidiel.

zdroj: Unsplash/ Chuttersnap

Belgická televízia RTBF upozornila na údaje spoločnosti Schmidt Automotive Research, podľa ktorých je takmer každé desiate vozidlo predané v Európe elektrifikované. V prípade čisto elektrických automobilov (pohon na batérie) by sa toto číslo mohlo ku koncu roka priblížiť k 600 000 predajom, čo znamená, že skoro každé 20. novozakúpené auto je elektrické,“ informovala agentúra TASR.

Pri pohľade na niektoré tohtoročné správy, ako Nemci rekordne kupujú staré diesle napriek podpore elektromobilov, je ohlásený rekord pre niekoho možno prekvapením. A možno vás prekvapí ešte viac, keď prezradíme, že najviac elektrických áut kúpili práve Nemci – okolo 100 000.

Šéf Audi: Elektromobily ako trend dnešného sveta sú zatiaľ nezmysel. Baštou dieslu bude Európa

Spomínané čísla predaja ale nezahŕňajú celú Európu a ani všetky štáty EÚ, len západné krajiny únie + Nórsko, Švajčiarsko a Island, ktoré sú súčasťou Európskeho združenia voľného obchodu. Ak by štatistiky zarátali aj východné krajiny EÚ, bolo by číslo ešte o čosi väčšie, aj keď nie asi príliš – východná Európa zrovna nepatrí k lídrom elektromobility. My by sme napríklad prispeli len menším, trojciferným číslom. Ale aj u nás je trend mierne rastúci.

Nátlak ako hlavný problém?

Elektromobily majú stále dostatok odporcov. Aj keď väčšina kritiky, ako sa zdá, je nasmerovaná skôr na doslova tlačenie na automobilky i ľudí k elektrickým autám, než konkrétne k samotným elektromobilom. Ale aj u nich sa objavuje niekoľko otázok, napríklad či sú skutočne také ekologické a zelené, ako sa zdá.

Elektromobily sú čistejšie ako spaľováky. Tento nástroj EÚ odhalí, v ktorej krajine sú najmenej a najviac ekologické

Rapídne znižovanie emisii u áut pod hrozbou obrovských pokút pre automobilky, ktorých sa firmy desia. Ďalej rekordné príspevky na kúpu elektromobilov či hybridov. Čoraz drahší benzín/diesel a lacnejšia elektrina. Zavádzanie nových daní… To všetko je podľa niektorých ľudí z automobilového priemyslu doslova nátlak a tlačenie do niečo, čo ľudia ešte tak reálne nechcú.

Limit EÚ je 95 g CO2 na kilometer. Táto úroveň emisií zodpovedá spotrebe približne 4,1 l benzínu alebo 3,6 l nafty na 100 km – vysvetľovala Európska komisia. No silné SUV modely BMW, ktoré spoločnosť predáva najviac, dosahujú hodnoty až okolo 200 alebo vyše 200 g CO2 na kilometer, čo je vyše dvojnásobok oproti stanovenej hranici,“ vysvetľovali sme nedávno problém bavorskej automobilky.

BMW X5
zdroj: Unsplash/ Zakaria Zayane

BMW vyrobilo niekoľko chybných a nebezpečných hybridov. Mnohí poukazovali na to, že automobilka sa snaží na silu púšťať do elektromobilov a hybridov, aby znížila svoj emisný priemer a vyhla sa tak obrovským pokutám. Chyba, ktorú spravila pri svojich hybridoch, bola podľa niektorých automobilových magazínov a portálov výsledkom tohto tlaku, vďaka ktorému sa automobilka vo veľkom pustila do niečoho, s čím nemá ešte také skúsenosti.

BMW varuje majiteľov najnovších áut: Nenabíjajte ich! Môže to byť to posledné, čo spravíte

Pravdu majú správy z oboch strán

To, že jedna strana hlási rekordný záujem o diesle a tlačenie ľudí do niečoho, čo nechcú, a na druhej strane máme informáciu o rekordnom predaji elektromobilov, sa vzájomne nevylučuje, hoci by sa tak mohlo zdať.

Áno, je pravda, že Európa predala tento rok historicky najviac elektromobilov a ide o výrazný skok. Ale iná otázka je, či je to k vzhľadom k zavedeným krokom, k nemalej eko-reklame a k tomu, že sa ľuďom na elektromobily prispieva tisícami eur, naozaj veľký úspech?

zdroj: Foto: SITA/Branislav Bibel

Taktiež má pravdu druhá strana v tom, že v Nemecku sa starým dieslom darilo ako nikdy predtým a veľa Nemcov elektromobily napriek všetkému odmieta. Prvé miesto Nemecka v počte kúpených elektromobilov je ale tiež pravda, no treba túto zlatú medailu brať s istou rezervou, veď sa predsa bavíme o azda najväčšom európskom trhu.

Vyše 5-miliónové Nórsko určite kupuje viac elektromobilov, ale nie viac, než vyše 80 miliónov Nemcov – čiže zobrať do úvahy počet predaných áut vzhľadom na obyvateľov, Nemci by prví asi neskončili. Ale nemožno uprieť, že sa ich našlo zhruba 100 000, ktorí po nových elektromobiloch siahli.

Elektromobily teda majú rastúci dopyt, no či takýto rast napriek všetkým dosť jasným opatreniam považovať za úspech či dokonca veľký úspech, vidí každý po svojom. A aký máš postoj k elektromobilom ty?

Máš záujem o elektromobil alebo hybrid?

Zdroje: archív Startitup, TASR, TopSpeed

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK