EGO: S Rytmusom chceme prekonať Eminemov rekord. Príjmy mi spadli na štvrtinu

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Dostal práve Aeromobil tvrdú konkurenciu z Číny? Obávam sa, že áno!

  • Číňania predstavili svojho elektrického drona EHang 184 a celý svet krochká blahom.
Untitled-1
  • Číňania predstavili svojho elektrického drona EHang 184 a celý svet krochká blahom.

Vývojarí slovenského Aeromobilu však zrejme nadšení nie sú. Dôvod je jasný – toto je koncept, ktorý v mnohých oblastiach výhody lietajúcich áut predčí o kilometer.

Na prvý pohľad vyzerá EHang 184 ako väčší dron. A ak by sme to brali pragmaticky, tak je to vlastne aj pravda. Je dosť veľký na to, aby sa do jeho kokpitu zmestil človek. Po predstavení na CES je jasné, že toto je prvý plne autonómny letecký stroj určený na prepravu ľudí. Je špecializovaný na krátke vzdialenosti a let v nízkej výške. Preto je nutné nad EHangom premýšľať skôr ako nad helikoptérou, než ako lietadlom.

V každom prípade je to podobne ako Aeromobil stroj určený na prepravu ľudí, preto mi nedá, aby som tieto dva produkty ponechal bez vzájomného porovnania. V každom z nich napokon vidím využitie niekde inde a naznačil som to už skôr – EHang je skôr helikoptéra a Aeromobil skôr lietadlo.

Kedy sa oplatí viac EHang 184?

EHang má hneď niekoľko výhod. Podobne ako helikoptéra, tak aj tento elektrický dron má vertikálny vzlet. Viem si teda krásne predstaviť využitie toho stroja v mestských priestoroch. Sadnem, stroj ma vytiahne nad mrakodrapy a presunie ma tam, kam potrebujem. V mojej vízii to funguje ako Uber – nie je to niečo, čo potrebujem vlastniť, no cez aplikáciu si to privolám, hocikedy sa mi zachce.

Ak by to však predsa len bola vec vlastníctva, EHang 184 ešte neoznámil predbežnú cenu, no dá sa očakávať, že to bude menej ako nejakých 200 000 eur za Aeromobil. Keďže je stroj plne autonómny a zadávaš len bod, kam ťa má tvoj dron odviezť, teoreticky nebudeš potrebovať ani pilotný preukaz. Veľmi dôležitou otázkou je však to, čo sa stane v prípade nečakaných scenárov. Nemožnosť pilotovať stroj, ktorý má tendenciu spadnúť stovky metrov na zem, je tak nejak strašidelná. A keďže je elektrický, vo vzduchu vydrží tak 23 minút.

 

Kedy sa oplatí viac Aeromobil?

Aeromobil je teda ako malé lietadlo, s ktorým môžeš jazdiť po cestách. Asi sa neodvezieš z jednej strany Bratislavy do centra, jeho využitie vidím skôr na otvorených priestranstvách. Vzlietnem na kraji Bratislavy a odveziem sa na kraj Košíc v priebehu hodiny. Benzínový pohon síce nie je úplne ekologický, no o dojazde Aeromobilu môže nejaký čínsky dron len snívať.

Solídna rýchlosť na úplne inej úrovni, obrovský štýl a nakoniec – keď doletíš, jazdíš si premávkou akoby nič. Všetko máš navyše plne pod kontrolou. Sedieť s pilotným preukazom v nejakom plastovom stroji z Číny a nemôcť nič kontrolovať, to asi nie je práve mužský sen.

Aeromobil je v mojom ponímaní skôr lietadlo s kolesami než auto s krídlami a preto keby naň mám potrebné prostriedky, aj by som k nemu tak pristupoval.

 

Zhrnutie

Oba tieto vynálezy predbehli svoju dobu o niekoľko rokov a potrvá ešte poriadne dlho, než sa stanú bežnou súčasťou našich životov. EHang z môjho pohľadu zasiahol presne tam, kde Aeromobil zaostáva – krátke vzdialenosti, urban prostriedie, nutnosť byť pilotom. Na silné stránky Aeromobilu však zďaleka nemá.

 Aeromobil  EHang
 Dojazd  700km/875km ako auto na plnú nádrž  80km na jedno nabitie
 Max.rýchlosť  200km/h  100km/h
 Kapacita  Dve osoby  Jedna osoba

Najnovšie video

Najnovší podcast

Poslankyňa Cigániková: Zastaviť vývoj embrya je humánnejšie ako detský domov

Najnovšie