Downsizing je na ústupe. Nemecká automobilka nahradí malý motor väčším
- Mercedes končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi
- Vo verziách modelov, kde ho doteraz používali, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora už v decembri tohto roka
- Mercedes končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi
- Vo verziách modelov, kde ho doteraz používali, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora už v decembri tohto roka
Európska únia v poslednej dekáde v snahe splniť záväzky, ktoré plynú z Parížskej klimatickej dohody, zvyšovala tlak na výrobcov aut. Tí kvôli tomu vyraďovali z ponuky tie najzaujímavejšie motory. Síce prišli prísnejšie limity spotreby, respektíve emisií oxidu uhličitého, spolu s nimi tu je však aj nová metodika ich merania.
Downsizing bol trend nedávneho obdobia, keď autá dosahovali rovnaké papierové výkony s menšími motormi. V laboratórnych podmienkach dokonca dosahovali nižšie spotreby. Následne sa začali riešiť emisie týchto motorov aj v reálnom svete. Vznikla tak priepasť medzi reálnym a laboratórnym svetom, ktorá spôsobuje opačný posun.
Zrazu sa ukázalo, že vysoko špecifické výkony majú aj svoje slabé stránky a automobilky začínajú od downsizingu ustupovať.
Malý motor, ktorý je dopovaný turbom, dosahuje za určitých okolností extrémne nízku spotrebu. V skutočnosti na tom vo väčších autách nie je tak dobre. Pri prílišnej minimalizácií objemu motora sa začal objavovať problém s emisiami NOx, ktoré blokujú možnosti homologizácie rôznych agregátov. Dôsledkom toho klesla obľúbenosť malých motorov a automobilky sa opäť začínajú prikláňať k vyššiemu objemu, aj za cenu rastu papierových emisií oxidu uhličitého.
Doposiaľ sa tým najviac preslávilo Porsche, ktorého šéf technik hovorí dokonca o návrate šesť až osemvalcov. Síce nemecké značky tak ďaleko nezachádzajú, tiež kráčajú týmto smerom. BMW už dávnejšie nahradilo 1,5 litrové trojvalce dvojlitrovými štvorvalcami. Podobný krok teraz chystá aj Mercedes.
https://www.instagram.com/p/ByxQThJos5Z/?igshid=17hhjsgeonrf1
Najnovším prírastkom v skupine automobiliek opúšťajúcich downsizing sa teda stáva nemecká značka. Z francúzskych médií sa do sveta dostala správa, že nemecký koncern Daimler AG končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi. Vo verziách svojich modelov, kde ho doteraz používali, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora. K tomuto kroku má prísť už v decembri tohto roka.
Podľa francúzskeho L’Argus má nastať výmena motorov pri modeloch A 180d a B 180d, ktoré doteraz fungovali s 1,5 litrovým naftovým štvorvalcom od Renaultu. Tento motor nie je zlý a spĺňa súčasné veľmi prísne emisné kritériá, v ťažších modeloch sa však ukazuje tienistá stránka malých motorov. Tou je zvýšená produkcia niektorých sledovaných emisných parametrov.
Po novom budú mať oba modely Mercedesu dvojlitrový motor s rovnakým výkonom, a to 85 kW a 115 koní. Rozdiel bude vo vyššom krútiacom momente, ktorý bude 280 Nm namiesto 260. Nový agregát by tak mal byť príjemnejší aj z užívateľského hľadiska. Mení sa používaná dvoj spojková prevodovka, kde sa využíval sedemstupňový automat. Po novom motory dostanú osemstupňový dvoj spojkový automat vlastnej konštrukcie.
https://www.instagram.com/p/CF8b4pCIpMD/?igshid=14o9qm8mp4jle
Vďaka týmto aspektom príde aj k lepšej akcelerácii – namiesto 10,5 sekundy, vozidlá zrýchlia na stovku za menej ako 10 sekúnd. Keďže spotreba stále rastie, emisie oxidu uhličitého sa posunú zo 129 na 147 g/km. V budúcnosti sa tohto agregátu má dočkať aj model CLA, avšak v úžitkových modeloch, ako napríklad Citan, by mal byť zachovaný 1,5 dCi.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autoforum.cz, Topspeed.sk