Downsizing je na ústupe. Nemecká automobilka nahradí malý motor väčším

  • Mercedes končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi
  • Vo verziách modelov, kde ho doteraz používali, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora už v decembri tohto roka
Mercedes-benz, trieda A
Mercedes-benz, trieda A, Mercedes-Benz
  • Mercedes končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi
  • Vo verziách modelov, kde ho doteraz používali, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora už v decembri tohto roka

Európska únia v poslednej dekáde v snahe splniť záväzky, ktoré plynú z Parížskej klimatickej dohody, zvyšovala tlak na výrobcov aut. Tí kvôli tomu vyraďovali z ponuky tie najzaujímavejšie motory. Síce prišli prísnejšie limity spotreby, respektíve emisií oxidu uhličitého, spolu s nimi tu je však aj nová metodika ich merania.

Downsizing bol trend nedávneho obdobia, keď autá dosahovali rovnaké papierové výkony s menšími motormi. V laboratórnych podmienkach dokonca dosahovali nižšie spotreby. Následne sa začali riešiť emisie týchto motorov aj v reálnom svete. Vznikla tak priepasť medzi reálnym a laboratórnym svetom, ktorá spôsobuje opačný posun.

Pápež dostal špičkový papamobil na vodík. Má to však poriadny háčik, týka sa dojazdu

Zrazu sa ukázalo, že vysoko špecifické výkony majú aj svoje slabé stránky a automobilky začínajú od downsizingu ustupovať.

Malý motor, ktorý je dopovaný turbom, dosahuje za určitých okolností extrémne nízku spotrebu. V skutočnosti na tom vo väčších autách nie je tak dobre. Pri prílišnej minimalizácií objemu motora sa začal objavovať problém s emisiami NOx, ktoré blokujú možnosti homologizácie rôznych agregátov. Dôsledkom  toho klesla obľúbenosť malých motorov a automobilky sa opäť začínajú prikláňať k vyššiemu objemu, aj za cenu rastu papierových emisií oxidu uhličitého.

Doposiaľ sa tým najviac preslávilo Porsche, ktorého šéf technik hovorí dokonca o návrate šesť až osemvalcov. Síce nemecké značky tak ďaleko nezachádzajú, tiež kráčajú týmto smerom. BMW už dávnejšie nahradilo 1,5 litrové trojvalce dvojlitrovými štvorvalcami. Podobný krok teraz chystá aj Mercedes.

Najnovším prírastkom v skupine automobiliek opúšťajúcich downsizing sa teda stáva nemecká značka. Z francúzskych médií sa do sveta dostala správa, že nemecký koncern Daimler AG končí s malým naftovým štvorvalcom 1.5 dCi. Vo verziách svojich modelov, kde ho doteraz používali, príde náhrada v podobe väčšieho naftového motora. K tomuto kroku má prísť už v decembri tohto roka.

Podľa francúzskeho L’Argus má nastať výmena motorov pri modeloch A 180d a B 180d, ktoré doteraz fungovali s 1,5 litrovým naftovým štvorvalcom od Renaultu. Tento motor nie je zlý a spĺňa súčasné veľmi prísne emisné kritériá, v ťažších modeloch sa však ukazuje tienistá stránka malých motorov. Tou je zvýšená produkcia niektorých sledovaných emisných parametrov.

Po novom budú mať oba modely Mercedesu dvojlitrový motor s rovnakým výkonom, a to 85 kW a 115 koní. Rozdiel bude vo vyššom krútiacom momente, ktorý bude 280 Nm namiesto 260. Nový agregát by tak mal byť príjemnejší aj z užívateľského hľadiska. Mení sa používaná dvoj spojková prevodovka, kde sa využíval sedemstupňový automat. Po novom motory dostanú osemstupňový dvoj spojkový automat vlastnej konštrukcie.

Vďaka týmto aspektom príde aj k lepšej akcelerácii – namiesto 10,5 sekundy, vozidlá zrýchlia na stovku za menej ako 10 sekúnd. Keďže spotreba stále rastie, emisie oxidu uhličitého sa posunú zo 129 na 147 g/km. V budúcnosti sa tohto agregátu má dočkať aj model CLA, avšak v úžitkových modeloch, ako napríklad Citan, by mal byť zachovaný 1,5 dCi.

Zdroje: Autoforum.cz, Topspeed.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá